766 läst · 2 svar
766 läst
2 svar
Kombinera olika kitt vid fönsterrenovering?
Jag håller på att renovera gamla spröjsade fönster och undrar om jag kan kombinera klassiskt linoljekitt med modernt SMP-kitt typ Glasil.
Jag är rädd att det moderna kittet kommer limma rutan så hårt (2 mm glas) att det inte går att få bort den vid nästa renovering.
Därför undrar jag om jag kan lägga linoljekitt "under" glaset och sedan en sträng SMP på utsidan.
Det finns gott om fettälskande fåglar här, så vill helst inte ha linoljekitt på utsidan.
Någon som har åsikter för eller emot, kanske t.o.m. testat själv?
Jag är rädd att det moderna kittet kommer limma rutan så hårt (2 mm glas) att det inte går att få bort den vid nästa renovering.
Därför undrar jag om jag kan lägga linoljekitt "under" glaset och sedan en sträng SMP på utsidan.
Det finns gott om fettälskande fåglar här, så vill helst inte ha linoljekitt på utsidan.
Någon som har åsikter för eller emot, kanske t.o.m. testat själv?
Produkter som diskuteras: "fönsterrenovering"

Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Jag har tagit bort glasen från gamla spröjsade fönster där någon hade "förbättrat" den gamla linoljekittningen på några ställen med något mer modernt. Det moderna kittet satt som berget och var oerhört svårt att få bort, och en ruta sprack.
Gamla beprövade material, som slamfärg, kalkbruk, linoljekitt osv har en stor fördel, och det är att de är så oerhört lätta att underhålla. Själv använder jag endast linoljekitt och -färg till både gamla och nya fönster.
Har du provat något av dessa knep mot fåglar?
Gamla beprövade material, som slamfärg, kalkbruk, linoljekitt osv har en stor fördel, och det är att de är så oerhört lätta att underhålla. Själv använder jag endast linoljekitt och -färg till både gamla och nya fönster.
Har du provat något av dessa knep mot fåglar?
Klicka här för att svara