Går det att sätta in t ex dubbelglas i bef fönster vid renovering?

Vill inte kasta 30-talsfönster, men vaknar vid 4, 5 & 6 av biltrafik. Kommunnen ger bidrag till nya fönster.

/ P
 
Googla på isolock. Kan vara ett alternativ för er. Ger både bullerdämpning och bättre energivärde. Ett annat alternativ (om det är möjligt/finns utrymme) är att sätta in tjockare glas. Antagligen är det bara 3 mm tjocka glas som sitter i era gamla fönster, och ett tjockare glas dämpar mer.
 
Jag tog in offert från lokala glasmästeriet. I mina bågar från blandade epoker (50-tal skulle jag gissa på många av dem) så var det inget problem. I lägenheten jag bodde i innan bytte vi till ljudisolerade isolerglas med kommunens bidrag. Kostade bara ett par hundringar per båge för mig, resten stod kommunen för....

Ett alternativ till ljudisolerade isolerglas kan annars vara tjockt energiglas (tror man kör 8mm)
 
Låter bra!

Vad jag hört har folk haft problem med själva bidraget när de renoverat gamla fönster; blivit tvugna att köpa nytt.
 
det finns ett glas som heter ljudlamell.samma som i framrutor på bilar dvs 2 glas med en film i mitten, ljudlamellen har en tjockare film och glaset är ca 7 mm tjockt, om inte falsen är djup nog kollar du hur djupt du kan fräsa ur, tex 4 mm och tunnare kittfalls mvh glasmästarn
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.