Det är samma regler som om någon t ex parkerar sin bil på din tomt. Du får inte slå sönder den eller sälja den bara för att den råkar stå på mark som du äger.
TS får bära ut grejerna och ställa dom någonstans där dom inte riskerar att skadas.
TS får bära ut grejerna och ställa dom någonstans där dom inte riskerar att skadas.
Brottsbalken 10:4A Andy78 skrev:
”varigenom egendomen frånhänds den andre eller denne på annat sätt berövas sin rätt”
En tanke (killgissning) som jag fick är om det är möjligt för TS att köra sakerna till polisen, alt. förmå polisen att hämta sakerna. Lägga fram det hela som att sakerna är hittegods som påträffats utan känd ägare. Därigenom kan man troligtvis inte säga att egendomen frånhänds den andre eller denne på annat sätt berövas sin rätt.
Om man ställe ut grejerna, hur vet man vad skicket var på grejerna innan?useless skrev:
Vad ska dom göra, visa ett foto "hej så såg grejerna när vi gjorde inbrott hos dig och ställde det där"?
Är det ett riktigt inbrott så är det bara skyffla ut det, sedan vad som händer på tomten är knappast tomtägaren bekymmer.
Skicket på sakerna före och efter husägarens eventuella tilltag med sakerna är en bevisfråga.A Andy78 skrev:Om man ställe ut grejerna, hur vet man vad skicket var på grejerna innan?
Vad ska dom göra, visa ett foto "hej så såg grejerna när vi gjorde inbrott hos dig och ställde det där"?
Är det ett riktigt inbrott så är det bara skyffla ut det, sedan vad som händer på tomten är knappast tomtägaren bekymmer.
@Andy78 Varför håller du på och gissar? Kan du inte hålla dig till diskussioner där du kan bidra med fakta istället för att gång på gång framföra felaktigheter.
Du kanske tycker att det inte är ett bekymmer för tomtägaren om han förstör sakerna men lagstiftaren tycker annorlunda.
Att skriva direkta felaktigheter till TS är både taskigt och oförståndigt. Det finns säker andra forumtrådar där du kan få ge uttryck för dina åsikter.
Frågeställningen blir lite hypotetisk. Hur ofta får man inbrott som resulterar i fler prylar än innan? Hade jag fått det så skulle jag misstänkt att nån stöldliga har mitt hus som förråd och prylarna är stöldgods. Då är det ju inte så juste mot de andra som har blivit bestulna att jag slänger ut deras återfunna prylar på tomten?A Andy78 skrev:
Men, jag ska tänka på det om jag råkar hitta din stulna cykel på min gräsmatta. Då trampar jag sönder den ordentligt eftersom det inte finns någon anledning att den ska ligga där...
Just i det här fallet så vet ju TS vem prylarna tillhör, så det är bara att ge dom en tidpunkt då dom ska vara borta.
Så du menar att ts inte ens får flytta på sakerna inom sitt eget hus /tomt?D Derbyboy skrev:Skicket på sakerna före och efter husägarens eventuella tilltag med sakerna är en bevisfråga.
@Andy78 Varför håller du på och gissar? Kan du inte hålla dig till diskussioner där du kan bidra med fakta istället för att gång på gång framföra felaktigheter.
Du kanske tycker att det inte är ett bekymmer för tomtägaren om han förstör sakerna men lagstiftaren tycker annorlunda.
Att skriva direkta felaktigheter till TS är både taskigt och oförståndigt. Det finns säker andra forumtrådar där du kan få ge uttryck för dina åsikter.
Var det det jag skrev "ha sönder grejerna så mycket det bara går"?useless skrev:
Frågeställningen blir lite hypotetisk. Hur ofta får man inbrott som resulterar i fler prylar än innan? Hade jag fått det så skulle jag misstänkt att nån stöldliga har mitt hus som förråd och prylarna är stöldgods. Då är det ju inte så juste mot de andra som har blivit bestulna att jag slänger ut deras återfunna prylar på tomten?
Men, jag ska tänka på det om jag råkar hitta din stulna cykel på min gräsmatta. Då trampar jag sönder den ordentligt eftersom det inte finns någon anledning att den ska ligga där...
Just i det här fallet så vet ju TS vem prylarna tillhör, så det är bara att ge dom en tidpunkt då dom ska vara borta.
Har fullt förståelse för att du inte vill ha cykeln i ditt garage eller i / framför förrådet och flyttar ut den på tomten.
Eller menar du på allvar att man måste leva med grejerna där dom ligger?
Det går naturligtvis bra sålänge inget skadas eller förstörs.A Andy78 skrev:
Jag förstår att det kan uppstå situationer som är direkt stötande pga lagstiftningen men jag tror motsatsen, dvs att det skulle gå bra att förstöra sakerna skulle framstå som stötande i andra situationer.
Den intressantaste frågan är nog inte om man får bära ut prylarna, utan om man vill göra det. Om man är intresserad av att sälja till dem är svaret nog givet. Det saknas som sagt en hel del av storyn.
Ja lite mer info skulle nog inte skada.. känns lite otroligt att man skulle vara intresserad av ett hus och sen börja ställa in saker utan att man köpt det
Vad är det för saker? Är det bara skräp eller är det möbler osv? Gå till personerna och fråga varför sakerna står där om dom inte får ställa dom där
Men ja, större delen av historien saknas nog här, skulle vara intressant att höra motparternas historia
Vad är det för saker? Är det bara skräp eller är det möbler osv? Gå till personerna och fråga varför sakerna står där om dom inte får ställa dom där
Men ja, större delen av historien saknas nog här, skulle vara intressant att höra motparternas historia
Klicka här för att svara