Jag har ett hus som står tomt. Det är ett par som är intresserade av att köpa huset. Dom har tidigare frågat om dom får ställa in saker i huset men jag har sagt nej. Först när det är sålt så får dom tillträde.

Nu har dom ställt in saker i huset. Sagt till en granne att dom har nycklar och tillstånd av mig att sätta in saker där.

1. Dom har inga nycklar, aldrig haft.
2. Det är ett inbrott
3. Dom har satt in saker i huset.

Jag har inte varit där men går på min extremt pålitliga granne att han sett dom där och satt in saker. Ska åka dit under veckan och se vad som hänt.

Har polisanmält händelsen, inte dom utan att det skett ett inbrott.

Fråga: om jag kommer dit och ser en massa saker, får jag kasta ut det?

Inga avtal är skrivna överhuvudtaget. Dom har inga nycklar. Jag är den enda som har tillgång till nyckel.

Om du vet att det är dom varför har du då inte polisanmält dom?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T TDD skrev:
Jag har ett hus som står tomt. Det är ett par som är intresserade av att köpa huset. Dom har tidigare frågat om dom får ställa in saker i huset men jag har sagt nej. Först när det är sålt så får dom tillträde.

Nu har dom ställt in saker i huset. Sagt till en granne att dom har nycklar och tillstånd av mig att sätta in saker där.

1. Dom har inga nycklar, aldrig haft.
2. Det är ett inbrott
3. Dom har satt in saker i huset.

Jag har inte varit där men går på min extremt pålitliga granne att han sett dom där och satt in saker. Ska åka dit under veckan och se vad som hänt.

Har polisanmält händelsen, inte dom utan att det skett ett inbrott.

Fråga: om jag kommer dit och ser en massa saker, får jag kasta ut det?

Inga avtal är skrivna överhuvudtaget. Dom har inga nycklar. Jag är den enda som har tillgång till nyckel.

Vad sa polisen?
"det är ett inbrott och man har ställt in en massa skit"

Skulle man göra nån brottsplatsundersökning.

Du bör ju undersöka var man har tagit sig in med mera. Polisen lär inte åka ut utan att du är med.

Det är även ett klassiskt fall av att det här är något man inte ska anmäla på nätet utan se till att få prata med en riktig polis och lugn och sakligt utan att blanda in känslor berättar vad man tror hänt.

Min känsla är ju att du itne riktigt berättar allt. varför skulle de vilja fylla upp ditt hus om de inte ens köpt det?

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
D
Mycket märklig historia

Har de inte tagit något är det inte ett klassiskt inbrott, dvs grov stöld utan ett hemfridsbrott.

Jag skulle ta det väldigt försiktigt med att just slänga sakerna:

Brottsbalken 10 kap 4 paragrafen

Den som i annat fall än som anges i 1, 2 eller 3 § vidtar åtgärd med egendom, som han eller hon har i besittning men till vilken ägande- eller säkerhetsrätt är förbehållen eller tillförsäkrad eller annars tillkommer någon annan, varigenom egendomen frånhänds den andre eller denne på annat sätt berövas sin rätt, döms för olovligt förfogande till böter eller fängelse i högst ett år.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
D
Sålänge det inte är saker som direkt förstörs av att ligga under en pressening på tomten hade jag förpassat sakerna dit.

Du har rätt till (Rimlig) ersättning för kostnader om polisen får fast gärningsmannen. Du yrkar på ersättning när saken tas upp vid tinget.

Redigerat:
  • Gilla
TDD
  • Laddar…
Känns som att det fattas lite info i denna storyn.

• Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Du kan göra vad du vill med grejerna.

Nej, du får inte göra vad du vill med andras grejer även om dom står i ditt hus.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, du får inte göra vad du vill med andras grejer även om dom står i ditt hus.
Hur tänker du nu?

A Andy78 skrev:
Hur tänker du nu?
Är nog egenmäktigt förfarande, även om du äger fastigheten

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
C CM1234 skrev:
Är nog egenmäktigt förfarande, även om du äger fastigheten
Även vid inbrott?

A Andy78 skrev:
Även vid inbrott?
Just det jag vill veta, vid inbrott (regelrätt inbrott) placerar saker i mitt hus. Får jag kasta det?

A Andy78 skrev:
Även vid inbrott?
Tragiskt nog så yes, det är det nog.

Jag skulle kunna ställa upp en husvagn på din tomt och du får juridiskt sett inte pilla på den.....

Karlia
Vid ett inbrott är det polisen som kan avlägsna saker, inte du. En närstående hittade en eu-moped och en båtmotor bla i sin ladugård. Han anmälde, polisen kom och hämtade stöldgodset.

• Gilla
TDD
  • Laddar…
Men om man slänger ut skiten på tomten så har man ju inte avlägnat det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.