Hej alla!
Idag drabbades jag av en ytterst otrevlig sak, inbrott i källarförrådet varpå saker för uppskattningsvis 10 000 - 15 000:- blev stulna, mitt på ljusa dagen dessutom.
Någon eller några hade tagit sig in genom att bända isär dörren och klättrat in i förrådet. Innan dess har de kanske använt nyckel för att ta sig igenom en massiv plåtdörr som leder in i källaren och innan dess genom en ytterdörr som uppvisar kraftiga brytskador. På plåtdörren finns också spår av intrång men jag kan inte säga säkert om de brutit sig in eller om de använt nyckel.

Jag bor i en bostadsrätt i en stor förening som förvaltas av en välkänt fastighetsbolag och för drygt två veckor sedan att någon försökt bryta sig in genom ytterdörren och att nog borde titta på saken innan de gör ett nytt försök och lyckas. Inget har hänt, dörren har stått halvt sönderbruten och resten är historia.

Jag har dokumenterat samtliga skador på de tre dörrar förövarna tagit sig igenom.

Vad gäller? Jag anser att bolaget försummat sina skyldigheter för fastighetens underhåll, framförallt som jag i rimlig tid påpekat felet och bett om rättelse.
Bolaget bör därför enligt mitt tycke stå för konsekvenserna och ersätta mig för mina kostnader såsom självrisker osv.

Problemet är ju att jag inte med 100%-ig säkerhet kan säga att tjuvarna brutit sig intill källarförråden, även om det finns tecken på det. Är det ett insiderjobb och någon använt nyckel eller öppnat för någon kumpan kan jag naturligtvis inte beskylla bostadsbolaget för något.

Tacksam för hjälp för hur jag ska gå vidare med detta.

Har du lockande prylar i förrådet kan försäkringsbolaget morra. Men en kompis till mig fick ersatt en kristallkrona i ett vindsförråd i en hyresfastighet och hon blev ersatt fullt ut. Kolla alltså först med försäkringsbolaget. Att det stjäls som korpar även i bostadsrättskällare vet vi - det gäller att bara ha oattraktiva grejor där.

Har du pratat med din bostadsrättsstyrelse? Det ligger ju i alla medlemmars intresse att det fastighetsbolag föreningen anlitar sköter sig och inte utsätter medlemmarna för inbrott.

Kanske kan styrelsen hjälpa dig att ställa krav på ersättning från fastighetsbolaget. Ställer du krav borde ju föreningen oxå ställa krav på ersättning för de skador på föreningens egendom som uppstått pga att fastighetsbolaget inte lagade den första skadade ytterdörren.

Jag är mycket skeptisk till att fastighetsbolaget skulle kunna göras ansvarigt för detta.

I princip så är inte bolaget ansvarigt inför dig för sitt agerande. Utan om du skall få ut något så måste du först visa att fastighetsägaren (din egen förening) varit försumlig (och jag tror att det måste klassas som grovt försumlig innan de kan bli ersättningskyldiga). Om du mot förmodan skulle vinna mot föreningen så kan de ev. i sin tur kräva fastigehstförvaltaren på ansvar.

Om man mot förmodan skulle kunna visa att fastighetsägaren verkligen har ett så lång gående ansvar för säkerheten i källarförråden så är jag rädd att det skulle driva upp kostnaderna till orimliga nivåer. I princip skulle man då i alla lägen tvingas ta till vaktbolag och skyddstäckning/jourreparation av den här typen av inbrottsskador. En merkostnad för jourreparation av en enkel dörr hamnar lätt i klassen 50 000 och uppåt (om det är mer än ett förstört lås).

Däremot så är det ju tveksamt om inte föreningen borde överväga att byta förvaltare om de missköter sig på det här viset. För helt klart är ju att dörren borde reparerats betydligt tidigare. Det är ju viss skillnad på en joureparation och 2 veckor. Kan vara något att motionera om till årsstämman.

Din hemförsäkring skall täcka dina skador förutsatt att du uppfyllt försäkringsvillkoren som gäller för just din hemförsäkring. Bl.a. får endast viss egenom förvaras i förrådet och de ersätter endast skador upp till ett visst belopp.

Att er bostadsrättsförenings förvaltare skulle vara ansvarig för detta är rent trams. Inom skadeståndsrätten skall det alltid råda adekvat kausalitet mellan förumlighet och skada (utomobligatoriskt). Och det finns ingen som helst adekvat kausalitet mellan att de inte åtgärdat skador på ytterdörren och att någon begått hemfridsbrott i ditt källarförråd.

Om förvaltaren inte ser till att låsta dörrar hålls fungerande så kan man nog prata om att det är försummelse. Men håller förvaltaren detta fungerande, dörrarna är låsta osv så kan du inte klandra någon för försummelse. Det man in många fall får ta sig en funderare över är hur många nycklar som är på vift? Kanske börjar bli dax att byta lås? Så länge du har dörrar som kan öppnas så kommer inbrott Alltid att ske.
Sen vad säger att inte dörren skall lagas? eller alt bytas. Ett problem idag är att säkerhetsbranchen är helt galen. Det finns inget folk, leveranstiderna är helt upp åt väggarna. Såfort vi skall ha en dörr som Inte är lagervara så har vi lev tider på 6-12 veckor och ibland mer.

Sen är det så med förråden. Det finns vissa saker man Inte skall ha i sitt föråd. Ha inte kartongen till den nyköpta tv´n fullt synlig, ha inte saker man är rädd om osv.

Senaste nytt; har pratat med vaktmästaren, han har konstaterat att de INTE brutit sig in utan gått in med nyckel, case closed.

Intressant dock att polisen ringt två gånger och frågat när de kan hämta en snus som låg kastad på golvet i förrådet. Varken jag eller sambon snusar så troligen är det en av bovarna som kastat den och förhoppningsvis finns han/hon i registret sedan tidigare.
Fortsättning följer...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.