B
Jag ska bygga om mitt staket lite och behöver sätta 2 nya stolpar (70x70) och lite fler plankor (22x145). I dagsläget är staketet vitt och jag tänkte måla min nya del vit också. Dock är jag lite konfunderad över material val. Plankor finns i vanlig obehandlad furu men även tryckimpregnerad. Själva stolparna verkar bara finnas i tryckimpregnerade.

Om jag tar de tryckta stolparna och brädorna, går de att måla vita sen? Behöver de grundmålas eller grundoljas då? Eller bör jag ta enbart tryckta stolpar och obehandlade brädor? Vilket blir bäst tro?

T
Det är rätt vanligt att tryckimpregnerat virke är rätt blött så målar du dem direkt så fäster färgen dåligt och kan stänga in fukt som skapar problem på sikt. Vanligt är att man väntar ett par år innan man målar tryckt virke så det hinner torka och lite av impregneringsvätskan hinner laka ur för att färgen ska sitta ordentligt. Du ska alltid grundmåla innan slutstrykningsfärg. Grundfärgen har andra tekniska egenskaper än slutstrykningsfärgen och fäster bättre på underlaget osv.

Stolpar i 70x70 som inte är impregnerade är oftast av limträ och jag vet inte om de är klassade för utomhusbruk. Du får fråga handlarn om det.

Ska du måla skulle jag ta obehandlade brädor och med fördel måla dem innan du sätter upp dem för att göra det enklare och få färg runt alla sidor ordentligt.

• Gilla
blork
  • Laddar…
B
T Testarn skrev:
Det är rätt vanligt att tryckimpregnerat virke är rätt blött så målar du dem direkt så fäster färgen dåligt och kan stänga in fukt som skapar problem på sikt. Vanligt är att man väntar ett par år innan man målar tryckt virke så det hinner torka och lite av impregneringsvätskan hinner laka ur för att färgen ska sitta ordentligt. Du ska alltid grundmåla innan slutstrykningsfärg. Grundfärgen har andra tekniska egenskaper än slutstrykningsfärgen och fäster bättre på underlaget osv.

Stolpar i 70x70 som inte är impregnerade är oftast av limträ och jag vet inte om de är klassade för utomhusbruk. Du får fråga handlarn om det.

Ska du måla skulle jag ta obehandlade brädor och med fördel måla dem innan du sätter upp dem för att göra det enklare och få färg runt alla sidor ordentligt.
Kommer ju inte se klokt ut med målade brädor och sedan två tryckta stolpar 1-2 år. 🤣

B blork skrev:
Kommer ju inte se klokt ut med målade brädor och sedan två tryckta stolpar 1-2 år. 🤣
Man vänjer sig och plötsligt har stolparna stått där i 15 år och ingen har målat dom..

Om inte bygghandeln har så leta upp ett sågverk som kan ge dej det du vill ha, så att du kan måla nu.

• Haha
blork
  • Laddar…
Obehandlade 70x70 reglar finns på Byggmax till exempel.

B
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Obehandlade 70x70 reglar finns på Byggmax till exempel.
Hmm ja det gör det visst, får bli sånna. 😆

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.