11 411 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Importerad Weber grill...svensk koppling ?
Hej,
Familjen har just anlänt Sverige från att ha bott i USA och i flyttlasset tog vi med vår Weber Genesis E-310 LP (liquid propane). Gick till lokala handlaren för att byta slang/regulator, men de (via koll med Weber i Sverige) hävdar att det inte går... (Weber verkar tro att man försöker sätta igång massimport av grillar)...Jag vill bara få min grill att funka här i svedala...
Finns det någon som har erfarenhet av att byta från amerikansk till svensk slang/regulator på just Weber grill. Det verkar som man behöver en nippel med...?
Tack!
SwedeCT
Familjen har just anlänt Sverige från att ha bott i USA och i flyttlasset tog vi med vår Weber Genesis E-310 LP (liquid propane). Gick till lokala handlaren för att byta slang/regulator, men de (via koll med Weber i Sverige) hävdar att det inte går... (Weber verkar tro att man försöker sätta igång massimport av grillar)...Jag vill bara få min grill att funka här i svedala...
Finns det någon som har erfarenhet av att byta från amerikansk till svensk slang/regulator på just Weber grill. Det verkar som man behöver en nippel med...?
Tack!
SwedeCT
Hhm... kanske idé att kontakta AGA eller annat företag som tillhandahåller den typ av gas din grill behöver & fråga dem vad som behövs för att kunna ansluta din grill....de om några borde ju kunna den biten.
Det skulle vara om munstycken inte är anpassade för 30mbar som det blir efter en "svensk" regulator. Läs på din nuvarande regulator vad det står för sekundärt tryck, är det liknande våra 30Mbar så är det bara att byta slangar, regulator och POL-anslutning (till flaskan)
Hej,
Tallmilan: Tack för infon! Baserat på trycket, varianten (flytande propangas; inte buton), etc tycker jag borde kunna ha kvar 'amerikanska' slangen som finns (baserat på det befintliga passande fästet till brännarsidan (som skiljer sig från fästet på 'svenska' weber genesis) och sedan kapa slangen vid regulatorn för att ersätta den med en 'svensk' regulator + klämma så det blir tight...
Tar gärna feedback från någon som har en weber grill coch stått inför samma dilemma, innan jag börjar klippa.
tack igen!
SwedeCT
Tallmilan: Tack för infon! Baserat på trycket, varianten (flytande propangas; inte buton), etc tycker jag borde kunna ha kvar 'amerikanska' slangen som finns (baserat på det befintliga passande fästet till brännarsidan (som skiljer sig från fästet på 'svenska' weber genesis) och sedan kapa slangen vid regulatorn för att ersätta den med en 'svensk' regulator + klämma så det blir tight...
Tar gärna feedback från någon som har en weber grill coch stått inför samma dilemma, innan jag börjar klippa.
tack igen!
SwedeCT
Enklast är att du köper en regulator med slang påmonterad från t.ex. Bauhaus kostar 150:- (till och med tillverkad av Weber) den trär du bara på, på samma ställe som du tog bort orginalslangen.
Regulatorn har redan POL anslutningen för svenska flaskor
Slangen måste vara märkt med en temperatur märkning i sverige (-30*)
Regulatorn har redan POL anslutningen för svenska flaskor
Slangen måste vara märkt med en temperatur märkning i sverige (-30*)
Jag tog med en STOR amerikansk grill som flyttgods till Sverige för 5-6 år sedan.
Kommer inte ihåg alla detaljer, men vill minnas att jag via den amerikanska manualen kunde lista ut hur stort gasflöde den behövde och sedan köpte en passande vanlig svensk regulator.
Jag kan kolla vad jag köpte när jag kommit hem om ett par dagar. Är i just USA för tillfället.
Kommer inte ihåg alla detaljer, men vill minnas att jag via den amerikanska manualen kunde lista ut hur stort gasflöde den behövde och sedan köpte en passande vanlig svensk regulator.
Jag kan kolla vad jag köpte när jag kommit hem om ett par dagar. Är i just USA för tillfället.
Redigerat:
Hej,
Tack igen för svaren re tryck, regulator, etc. !
Jag har nu löst 'dilemmat'.
Köpte Primus Regulator set (art no 730500)
Tog bort gängan från amerikanska grillen (sågas pga av hur den specialmonterats på amerikanska slangen).
Monterade ihop amerikanska gängan+klämma+regulator på primus slangen.
Testade. Voila - funkar perfekt.
mvh
SwedeCT
Tack igen för svaren re tryck, regulator, etc. !
Jag har nu löst 'dilemmat'.
Köpte Primus Regulator set (art no 730500)
Tog bort gängan från amerikanska grillen (sågas pga av hur den specialmonterats på amerikanska slangen).
Monterade ihop amerikanska gängan+klämma+regulator på primus slangen.
Testade. Voila - funkar perfekt.
mvh
SwedeCT
Redigerat:
Klicka här för att svara