Okej, ja det kan vara ett alt.. Har dålig koll på amerikanska marknaden.. Har du något tips på bra butik?
 
Efter att ha följt den här tråden ett tag slängde jag iväg en beställning till Lawson HIS. Första verktygsköpet från utriket. Spännande.

Prisskillnaderna jämfört med Sverige är även de minst sagt spännande.


Product: Makita LCT204W (NEW STOCK) 10.8v Li-Ion Drill/Driver & Impact Driver Twin Pack LCT 204W
Qty: 1
Each: £119.95
Total: £119.95

Product: Makita BDF452RFE3 18v Cordless Drill/Driver BDF452RFE3 (incl 3 batteries)
Qty: 1
Each: £256.95
Total: £256.95

Product: Makita BTD144Z 18V Lithium Ion Cordless Brushless Impact Driver (Body Only)
Qty: 1
Each: £145.00
Total: £145.00

Product: Makita BJR181Z 18v Li-ion Cordless Reciprocating Body Only BJR181Z
Qty: 1
Each: £100.08
Total: £100.08

Product: Stanley 1-93-955 FatMax® XL™ Round Top Tool Bag 193955
Qty: 1
Each: £44.63
Total: £44.63

Carriage: £31.95 Sweden
Total Ex VAT: £698.56
VAT: £122.25
Total: £820.81

Det blev fjuttdragare, skruvdragare, slagis, tigersåg och en verktygsväska. Smidigt att kunna komplettera med ytterligare 18V-verktyg framgent.

Hoppas prylarna dyker upp snabbt, storaltanbygget är redan igång. :D
 
pickels skrev:
..och några [länk] kan behövas :)
Just det ja! Inte att förglömma nej. Lika bra att införskaffa dessa i förväg.

Tack för påminnelsen!
 
Jag har köpt en begagnad Paslode IM90i och behöver fasadspik, fasadnos och rengöringskitt och ser att det är rätt mycket billigare i England.
Men blir frakten väldigt dyr?

Spiken kostar i England 833 kr och i Sverige 1325 kr + frakt för båda. En låda spik väger ca 15 kilo.
Fasadnosen kostar i England 450 kr och i Sverige 750 kr och rengöringskittet 314 kr i England och 750 i Sverige.

Vet inte om jag hittat bästa priserna i England men i Sverige har jag tittat på de som säljer på postorder.
 
Från den 4/1 2011 höjs momsen från 17% till 20%. Får hoppas att pundet dyker.
 
Blä, ska vi svenska verktygsköpare drabbas av att Storbritannien inte kan greja sin ekonomi. Vad sjutton, jag gör ju mitt bästa med stödköp och allt =)
 
Vem vet, det är kanske Boschs och Makitas svenska generalagenter som ägnat sig åt lobbyverksamhet på regeringsnivå? :rolleyes: :P
 
pickels skrev:
..och några [länk] kan behövas :)
Blir det galet om man bara byter ut stickproppen till en vanlig svensk?
Det är väl 240V vilket som? Då slipper man ju ta med sig adaptern om man ska ladda på annan plats..
 
Det fungerar hur bra som helst.

Anledningar att köra med adapter är tex att man inte pallar/kan byta kontakten, att garantin kan gå förlorad eftersom det är ett ingrepp i apparaten, och om man skall vara riktigt petig att man bör byta hela sladdstället (om laddaren är ojordad, men dubbelisolerad, så skall sladdstället i praktiken ha en helgjuten europlugg som inte går att eftermontera på egen hand). Enligt tidigare diskussioner struntar många i att byta sladdstället och monterar dit en jordad stickkontakt utan att ansluta något till jordstiftet (om laddaren inte är jordad dvs, men det är ovanligt) - elektriskt funkar det lika bra, men en paragrafryttare börjar kanske darra lite på rösten...
 
Matix skrev:
Såg just att det är 10% rabatt på allt på Rutlands. [länk]
Gäller på innevarande lager tom 6 april på allt utom Festool. Ange kod 448 vid utecheckning.

/Mattias
Och nu är det 15% på allt :D...... utom Festool q(;^;)p
Blev nästan glad då att dom inte hade RO90 i sortimentet....:rolleyes:
 
Köpte lite prylar (Makita BTP140, BSS610, BFR550, Dremel, ett par bitkits och en massa skruv) från Lawson här om veckan och priset kan man ju inte klaga på precis, dock är deras customer support rätt så rutten. Ungefär en vecka efter att beställningen var gjord kontaktade jag dem (Paul) för att se om allt stod bra till och om jag kan förvänta leverans "snart", då visar det sig att Dremel 4000 kittet jag beställt inte fanns på lager och inte kommer komma in förrän den 7e July och han frågar om de ska skicka resten av grejerna nu och resta Dremel'n vilket jag tackar ja till. Ytterligare några dagar går och de har fortfarande inte dragit pengar från kontot så jag ringer upp dem igen och får prata med Jen som inte trodde att Paul hade lovat leverans alls och verkade allmänt trött på sitt jobb. I slutändan gick hon dock med på att det skulle ha skickats ut redan och skulle maila leveransavdelningen omgående, vilket hon tydligen gjorde då jag efter två dagar senare mottog bekräftelsemail etc.

Givetvis var tracking informationen i mailet fel (då de använder sig av Expd Intl. till internationell frakt) men det visste jag redan om tackat vare denna tråden, hittade paketet på deras trackingsida men det verkade sitta fast ett par tre dagar utan någon movement. Kontaktade Expd (som svarade mycket snabbt) som i tur gav mig UPS sitt tracking nummer som visade att paketet nu befann sig i Danmark och borde vara här dagen efter. Ringde UPS vid lunchtider dagen efter då de visade paketet i Västerås (vilket är deras Svenska hub) som efter mycket om och men kunde berätta att de hade överlämnat det till Bring för lokal utkörning och gav mig deras direktnummer. När man ringer Bring får man besked om att de inte visst om det fanns på bil eller inte men de skulle återkomma, efter någon timme ringer de tillbaka och jodå, det ligger på bil tre mil undan dig, bör vara framme vid 1600. När klockan närmar sig 1630 ringer jag igen för att kolla var de håller hus och då visar det sig att distributionskvinnan hade lastat av paketet på fel address.... Geez.... Men jodå, omsider kom det då hit vid 1815 tiden.

All in all, om jag skulle betygsätta dem, blir det väl 6/10. De svarar snabbt på både mail och telefon om än med lite olik information beroende på vem man pratar med, men behöver man de beställda produkterna inom kort framtid lönar det sig nog att använda någon annan leverantör som har bättre logistik. Kommer jag att använda dem igen? Troligtvis då deras priser kan vara så pass mycket lägre än konkurrenter, dock kommer jag få det leverat till min UK address och ordna vidarefrakt själv.
 
Generellt: Behöver man prylar fort går man in i lokal butik och degar upp lite extra (oftast).
 
Det kan man visserligen göra men 9 av 10 sändningar jag får från England är här på 2 dagar (vilket kan jämföras med mina lokala butiker som oftast inte har någonting jag behöver i lager och måste beställa hem det ändå) och det är inkl. avsändarens admin/logistik av paketet/pallen. För Lawson att inte kontakta mig för att upplysa om att en av produkterna har en lead time på ~1 månad är helt otroligt, att de sedan inte skickar det som finns på lager utan extra påtryckningar är heller inte förlåtligt.
 
M
Nimajneb skrev:
Och nu är det 15% på allt :D...... utom Festool q(;^;)p
Blev nästan glad då att dom inte hade RO90 i sortimentet....:rolleyes:
Verkar fungera på Festool också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.