4 221 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Import av el och reserven är inkallad
Man ska ju har marginaler att klara ett snabbstopp i nätet, klarar man inte ett bortfall från full effekt så ska de inte producera full effekt.
Kablarna är infrastruktur för framtiden. Som jag ser det så är inte problemet kablarna utan avsaknaden av planerbar elproduktion. Jag tror att om det alltid finns kapacitet så man kan få avsättning för elproduktionen i Tyskland så är det större chans att det byggs mer i SE4.MathiasS skrev:
Effekt och energi - kW och kWh. Låt någon som förstår skillnaden skriva om ämnet.
Kablarna gör att vår överföringskapacitet mot kontinenten ökar och därmed harmoniseras våra elpriser med resten av Europa, vilket innebär en höjning större delen av tiden.M merbanan skrev:
Anledningen till utbyggnaden är att vindkraften ökat så kraftigt vilket gör att priset blir nära noll när det blåser kraftigt, om vi inte kan exportera.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Skylla dagens höga elpriser på kylan? Vindkraften står för 6% just nu av elproduktionen på grund av att det inte blåser. Hur ska det bli när vi går in i januari/februari som normalt sett är 10 grader kallare än vi har det just nu. Dessutom är det normala att det inte blåser när vi har kyla och högtryck under vintern så där finns inte mycken kapacitet att hämta. Obegripligt att LKAB:s vd efterlyser mer vindkraft för att klara elförsörjningen när de två ”elintensiva” industrierna i Boden respektive Gällivare startar upp om något år. De kommer att kräva motsvarande hälften av dagens elkapacitet och tillsammans med batterifabriken i Skellefteå står vi inför enorma framtida problem som knappast nämns i dagens debatt kring energiförsörjningen.
Mer vind = kan spara vatten i magasinen.J Jazza1 skrev:Skylla dagens höga elpriser på kylan? Vindkraften står för 6% just nu av elproduktionen på grund av att det inte blåser. Hur ska det bli när vi går in i januari/februari som normalt sett är 10 grader kallare än vi har det just nu. Dessutom är det normala att det inte blåser när vi har kyla och högtryck under vintern så där finns inte mycken kapacitet att hämta. Obegripligt att LKAB:s vd efterlyser mer vindkraft för att klara elförsörjningen när de två ”elintensiva” industrierna i Boden respektive Gällivare startar upp om något år. De kommer att kräva motsvarande hälften av dagens elkapacitet och tillsammans med batterifabriken i Skellefteå står vi inför enorma framtida problem som knappast nämns i dagens debatt kring energiförsörjningen.
Lite energi? Ypperligt tillfälle för effektreserven.
Ont om effekt? Importera från andra länder, elpriset gör att vissa industrier medvetet reglerar ner förbrukningen.
Jag har aldrig varit med om elbrist i Sverige, eller strömavbrott orsakade av det, vi har även billig el jämfört med många andra länder. Har du varit med om elbrist?
Jag noterar att du är nöjd med dagens situation avseende energiförsörjningen. Jag delar inte din syn. Aldrig hört att byggande av mer vindkraft ska ske för att kunna spara på vatten i magasinen. Det som händer redan idag är att elpriset dyker när det blåser friska vindar över hela landet. Då räcker vindkraften vi har idag mer än väl. Senaste dagarna hade det inte varit mycket bevänt med dubbelt så många vindsnurror eftersom det inte blåst i tillräcklig omfattning. Ser inget positivt i att behöva importera ”dyrel” vid effektbrist som tvingar industrier att dra ner på verksamheten. Med en situation där idag mer än hälften av vårt behov kan tillgodoses med hjälp av vattenkraft borde vi kunna ha ett helt annat läge.R Rulf.K skrev:Mer vind = kan spara vatten i magasinen.
Lite energi? Ypperligt tillfälle för effektreserven.
Ont om effekt? Importera från andra länder, elpriset gör att vissa industrier medvetet reglerar ner förbrukningen.
Jag har aldrig varit med om elbrist i Sverige, eller strömavbrott orsakade av det, vi har även billig el jämfört med många andra länder. Har du varit med om elbrist?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Du har nog lyssnat för mycket på mp.R Rulf.K skrev:Mer vind = kan spara vatten i magasinen.
Lite energi? Ypperligt tillfälle för effektreserven.
Ont om effekt? Importera från andra länder, elpriset gör att vissa industrier medvetet reglerar ner förbrukningen.
Jag har aldrig varit med om elbrist i Sverige, eller strömavbrott orsakade av det, vi har även billig el jämfört med många andra länder. Har du varit med om elbrist?
Då är det inte så lätt veta. Men det förekommer energibrist. Då importerar man mer el. Vilket kostar pengar. Varför förneka något som är sant? Det finns tillfällen då vi kan exportera el.
Effekt reserver är just reserver. Det är inte meningen att man ska använda dessa hur som helst.
Varför är det positivt att industrin drar ner sin produktion?
Du kan inte lagra hur mycket vatten som helst. Blåser det mycket behöver vi inte använda vattenkraften lika mycket.
Det är så korkat att jämföra elpriser med andra länder jämför istället med de priser vi haft tidigare.
Nog dags att börja läsa på lite om elen och hur den fungerar. Vi har elbrist när man tvingas använda våra kraftverk. för att få fram el.
Elpriset är mer än en krona dyrare än tidigare.
Vet ni vad.. vi behöver mer av allt, kärnkraft vindkraft solkraft,
Och sen börjar folk använda mer el när den finns.
Blir det "minus"pris så får man väl gå över till direktverkande el i huset.
Skämt o sido.
Det är inte läge att stå där med skägget i brevlådan och säga "vi såg de inte komma"
Ska man gå ifrån olja och gas så är det dags att börja bygga ut.
Och sen börjar folk använda mer el när den finns.
Blir det "minus"pris så får man väl gå över till direktverkande el i huset.
Skämt o sido.
Det är inte läge att stå där med skägget i brevlådan och säga "vi såg de inte komma"
Ska man gå ifrån olja och gas så är det dags att börja bygga ut.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tycker våra politiker är väldigt lustiga ibland.A Alexn72 skrev:Vet ni vad.. vi behöver mer av allt, kärnkraft vindkraft solkraft,
Och sen börjar folk använda mer el när den finns.
Blir det "minus"pris så får man väl gå över till direktverkande el i huset.
Skämt o sido.
Det är inte läge att stå där med skägget i brevlådan och säga "vi såg de inte komma"
Ska man gå ifrån olja och gas så är det dags att börja bygga ut.
Vi ska elektrifiera allt vi äger vi ska ha elbil, elcykel, elklippare....
Men sen ska vi spara på elen för att den inte räcker till.
Olja och gas är inte våra största producenter av energi. det är våra kraftverk som använder det. Men dessa går inte speciellt mycket
Rekord i elexport 2022, 33TWh, import 2022 6,2TWh. Vi har således ett stort överskott men importerar till viss del, vi hade lika gärna kunnat starta reservkraft för att minska importen, men varför skulle vi om det är billigare att importera?Bananskalare skrev:
Du har nog lyssnat för mycket på mp.
Då är det inte så lätt veta. Men det förekommer energibrist. Då importerar man mer el. Vilket kostar pengar. Varför förneka något som är sant? Det finns tillfällen då vi kan exportera el.
Effekt reserver är just reserver. Det är inte meningen att man ska använda dessa hur som helst.
Varför är det positivt att industrin drar ner sin produktion?
Du kan inte lagra hur mycket vatten som helst. Blåser det mycket behöver vi inte använda vattenkraften lika mycket.
Det är så korkat att jämföra elpriser med andra länder jämför istället med de priser vi haft tidigare.
Nog dags att börja läsa på lite om elen och hur den fungerar. Vi har elbrist när man tvingas använda våra kraftverk. för att få fram el.
Elpriset är mer än en krona dyrare än tidigare.
Jämföra dagens priser med förr, när priserna ökat i princip globalt? Styr MP över USA:s elpriser som är lika höga (eller låga) som Sveriges? Storbritannien, Tyskland och kärnkraftslandet Frankrikes elpriser 2022 var drygt dubbelt så höga som våra (dit en stor del av vår export går), är det Miljöpartiet som styr där också? Hade Sverige slutat exportera sågat virke hade vi fått lägre priser här, är det en lämplig åtgärd för att sänka våra byggkostnader? Sluta exportera person och lastbilar? El är en vara och handlas på en fri marknad precis som allt annat, se el som en exportmöjlighet istället för en nackdel.
Reservkraften är just reserv. Den ska finnas tillgänglig om något oväntat inträffar. Den startas inte för att priset är högt.