• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Var det någon som ville kapa kablarna till kontinenten? Då hade kanske T-banan fått stå still.
 
Nu gick ju Ringhals igång igen så det behövs kanske inte.

Jag eldar med gas så skyll inte på mig iaf…
 
F
T Thomas_Blekinge skrev:
Var det någon som ville kapa kablarna till kontinenten? Då hade kanske T-banan fått stå still.
Knappast.
Först införs rullande strömavbrott i Skåne och Blekinge.

Blir extra mysigt nästa år då Microsofts nya datacenter öppnar i Malmö, men de har ju som vanligt egen reservkraft och kommer således inte att påverkas av dessa frånkopplingar.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Kaqtuz och 1 till
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Knappast.
Först införs rullande strömavbrott i Skåne och Blekinge.

Blir extra mysigt nästa år då Microsofts nya datacenter öppnar i Malmö, men de har ju som vanligt egen reservkraft och kommer således inte att påverkas av dessa frånkopplingar.
Vi vet inte vad de stora bolagen skrivit för avtal. Det kan stå att de skall vara garanterade ström även när det är brist, så allt är släkt förutom Microsofts anläggning.
 
F
F fixarmicke skrev:
Knappast.
Först införs rullande strömavbrott i Skåne och Blekinge.

Blir extra mysigt nästa år då Microsofts nya datacenter öppnar i Malmö, men de har ju som vanligt egen reservkraft och kommer således inte att påverkas av dessa frånkopplingar.
Tycker det är märkligt att man ens får tillstånd att bygga sånt när elförsörjningen är vad den är.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N
Tur att inte okunniga politiker lyckats se till att även Karlshamnsverket stängts.

F.ö. har det med tanke på diskussioner kring fast eller rörligt elavtal i en annan tråd varit skönt att ha fast pris (på 48,4 öre/kWh) den senaste tiden.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Var det någon som ville kapa kablarna till kontinenten? Då hade kanske T-banan fått stå still.
kapa kablar behöver man inte göra men man ska ge fasen i att bygga fler vilket verkar vara planen nu. Vi ska inte ha mer kapacitet än att 1. det täcker våra behov av "toppning" och 2. vi kan mätta dessa kablar med någon reaktor på service. Annars har vi alltid EU priser på el.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Varför är det alltid skriverier om att kärnkraften behöver underhållas och därför går priset upp?
"Starta" vindkraften istället, nä det gick viss inte... tänkte inte på det :-)
Väldigt få medier som är kapabla att dra den slutsatsen!
 
  • Gilla
  • Älska
big mike och 11 till
  • Laddar…
J JSEM skrev:
Varför är det alltid skriverier om att kärnkraften behöver underhållas och därför går priset upp?
"Starta" vindkraften istället, nä det gick viss inte... tänkte inte på det :)
Väldigt få medier som är kapabla att dra den slutsatsen!
Varför inte "starta" kärnkraften? Nä det gick viss inte...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Varför inte "starta" kärnkraften? Nä det gick viss inte...
Får att några klåpare till politiker har stängt den och slängt nyckeln.
Kärnkraften går 80% och när den behövs som mest.
Vindkraften går 35% och när den behövs som minst.
 
  • Gilla
big mike och 8 till
  • Laddar…
T
Samtidigt försörjer ni Finland med hyfsat billig el! Tack för det!

Karta över Finland visar elektricitetsimport och export mellan länder med sifferangivelser i megawatt (MW).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fixarmicke skrev:
Knappast.
Först införs rullande strömavbrott i Skåne och Blekinge.

Blir extra mysigt nästa år då Microsofts nya datacenter öppnar i Malmö, men de har ju som vanligt egen reservkraft och kommer således inte att påverkas av dessa frånkopplingar.
Det är klart. Stockholms eluppvärmda uppfarter är samhällsviktiga.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
kapa kablar behöver man inte göra men man ska ge fasen i att bygga fler vilket verkar vara planen nu. Vi ska inte ha mer kapacitet än att 1. det täcker våra behov av "toppning" och 2. vi kan mätta dessa kablar med någon reaktor på service. Annars har vi alltid EU priser på el.
Håller med dig sålänge Sverige håller på med prissättningsmodellen på el som Sverige gör. Svenska producenter är lika giriga som alla andra. Borde vara så att dom förse Sverige först med el, sedan kan andra köpa det som är kvar.
Ja ja vet marknadsekonomi. Kan det kanske så att de gamla ekonomiska visdomar vi har lärt oss i skolan, inte fungerar längre? Har tänker på flera exempel.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Gällande Finland så finns det mer kapacitet att tillgå via OL3 men Fingrid (motsvarigheten till SvK) låter inte dom inte köra på full effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.