Hej,

Finns här någon med erfarenhet av att köpa batterier från t ex AliExpress? Tänker då främst på batterier av typ CR123A och ER14250.

Priserna är bra mycket billigare än här såklart, men hur är kvaliteten? Vågar man eller kommer grejorna att automatiskt börja läcka radioaktiv strålning osv... :p

Tack på förhand,

Dan

https://eu.nkon.nl är en rätt seriös aktör på batterier och laddare, dessutom i EU.

axed skrev:
Finns här någon med erfarenhet av att köpa batterier från t ex AliExpress? Tänker då främst på batterier av typ CR123A och ER14250.

Priserna är bra mycket billigare än här såklart, men hur är kvaliteten? Vågar man eller kommer grejorna att automatiskt börja läcka radioaktiv strålning osv... :p
Jag har köpt en hel del olika batterier från AliExpress. Både knappceller och lite större liknande dina exempel.

Vågar inte uttala mig om livslängden då jag helt enkelt inte har den kollen. Har inte haft några problem med läckor eller liknande och eventuell radioaktivitet har hittills inte medfört någon känd cancer. :D

Kör på säger jag. Även om livslängden (mot förmodan) skulle vara (avsevärt) sämre är motiverar prisskillnaden "direktimport" enligt min uppfattning.

Har köpt en drös med CR123A från Ebay, till mitt larm. Till dags dato har jag inte noterat några problem med livslängd etc.
Priset brukar ligga på ca 50 kr för två batterier.

larky skrev:
[länk] är en rätt seriös aktör på batterier och laddare, dessutom i EU.
Fast avsevärt dyrare än AliExpress. Exempelvis CR2032 hittar man på AliExpress för 1,30 SEK inklusive frakt. NKON vill minst ha drygt 4 SEK plus frakt.

Jag undrar verkligen om kvalitet och pris går hand i hand här. Skulle inte förvåna mig om båda produkterna produceras i samma "kinesfabrik". Fast egentligen gissar jag mest utan större koll. Vore rätt intressant om någon orkade testa och jämföra några "kvalitetsmärken" med lite AliExpress "junk".

Jag har köpt en hel del batterier från både DX och Ali genom åren, det har fungerat alldeles utmärkt om man inser vad man får.. :)

I alla fall utom ett har det varit klart tvivelaktig kvalitet/kapacitet i batterierna, men även normerat med pris så har det varit en bra deal. Dock skulle jag köpa bättre batterier (oklart varifrån) till prylar där kapaciteten är viktig. En gång har jag faktiskt blivit positivt överraskad med kvaliteten, men det var nog mest tur. Så kör på!

Nu skulle TS iofs inte ha CR2032, men om man ska ha billiga sådana med hygglig kvalitet är ikeas "plattboj" med 8st för 15:-? rätt OK.

Anders243 skrev:
Nu skulle TS iofs inte ha CR2032, men om man ska ha billiga sådana med hygglig kvalitet är ikeas "plattboj" med 8st för 15:-? rätt OK.
Ja det var verkligen rimligt. Hade ingen aning om att IKEA sålde sådant.

Som jämförelse kan nämnas att Classe verkar ta 12-30 kronor för en CR2032...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.