:Ska flytta köket och skulle vilja dra imkanalen upp på vind och ut genom väggen då detta skulle vara den enklaste lösningen.
Har letat på nätet och här men det finns mycket olika åsikter om vad man bör/får /ska osv.
Är det någon som gjort detta eller vet vad som gäller. Vad jag förstår behöver den inte sotas längre men ska det besiktigas eller liknande.

Ytterst tacksam för svar:)

Jag var på väg att råda dig att söka på "imkanal" i underforumet om ventilation men det låter som att du kanske redan har läst de trådarna.
Olika åsikter om vad man kan/får/bör - det finns det men detta är fakta:

1. För att dra en ny imkanal krävs bygganmälan.

2. Med bygganmälan i ett sånt ärende ska du bifoga utlåtande från sotarmästare.

Så boka tid med sotarmästaren för rådgivning, för utan hans godkännande av din tänkta dragning kommer du sannolikt ingenstans, och han kommer också att berätta hur det ska göras under dina förutsättningar.

Jag tror inte att det går att säga mer än så generellt eftersom det att döma av tidigare trådar verkar skilja litet vad olika sotarmästare och olika kommuner tycker om detta. Enda sättet att få veta hur det blir i just ditt fall är att ta det där snacket med sotaren.

Oavsett vad man får göra finns det ju olika bud om det är bra att göra så. Vissa tycks ha råkat ut för os och elände som kommer in genom öppna fönster, tilluftsventiler etc. Andra, som jag, har inte fått såna problem. Det beror nog på från fall till fall - hur huset ser ut, hur vinden brukar blåsa etc...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.