Ska ta upp hål för imkanal i yttervägg med puts då en firma håller på och renoverar fasaden. Har hygglig koll på 30mm brandisolering, godkännande av sotare osv. Hur låter följande:

A. Köksfläkt med anslutning 150mm.
B. Kallrasspjäll i fläkten.
C. Övergång 150-160mm.
D. Ev. brandspjäll (ska kolla med sotare för just puts).
E. 160 mm spiro med 30mm brandisolering.
F. Ytterväggshuv med jalusi och insekts- och smådjursnät (typ denna: https://www.bauhaus.se/ventilatorka...m98p5W7O53a1oqOgcsGhwg7XH-DN4KbxoCExAQAvD_BwE)

Diagram av ventilationssystem genom en yttervägg med märkning av komponenter som jalusigaller, brandisolering, spirokanal, brandspjäll, 90° plåtböj, trumsats och kallrasskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock några funderingar.

- Dels att huven har anslutning 150mm, alltså samma som köksfläkten. Känns märkligt att sätta två övergångar till spiro på 160? Vad är alternativen? Det som kanske krånglar till det lite är att jag ännu inte har köksfläkten då köksrenoveringen ligger en bit fram i tiden. Anledningen att jag vill göra detta nu är enbart för att fasaden ändå ska renoveras, så att genomföringen i väggen/putsen blir bra.

- Dels funderar jag på hur anslutning i putsen ska se ut. Behöver plåtslagare sätta någon form av plåt med putskant och droppnäsa bakom huven? Murarna menar att de kan putsa in mot kanterna av huven och det inte är fel (gammalt hus). Logiken säger väl dock att det ska sitta någon form av skyddsplåt bakom för att fukt inte ska kunna leta sig in, samt motverka rinnmärken och liknande. Kanske nåt i stil med detta?
Rund imkanal utskjuten ur en putsad yttervägg med fyrkantig plåtinfästning.
Skapa konto

Vad säger ni?

• Gilla
MatteHus
  • Laddar…
Hej hur gick det med detta?

Har själv en putsad fasad jag vill dra ut en imkanal genom. Dock har det blivit fel ordning på sakerna, då vi just putsat om hela huset och först nu inser att vi måste dra ut imkanalen där :)

Det jag har läst mig till är att det inte krävs en plåt runtom som på bilden, utan bara ett rör ut till ett galler. Det jag inte kan förstå dock är att röret ska vara brandskyddsisolerat (30 mm stenull), men ska den isoleringen då gå hela vägen ut till gallret, dvs genom fasaden?

Och som sagt hur tätar man?

T torbjorn2000 skrev:
Hej hur gick det med detta?

Har själv en putsad fasad jag vill dra ut en imkanal genom. Dock har det blivit fel ordning på sakerna, då vi just putsat om hela huset och först nu inser att vi måste dra ut imkanalen där :)

Det jag har läst mig till är att det inte krävs en plåt runtom som på bilden, utan bara ett rör ut till ett galler. Det jag inte kan förstå dock är att röret ska vara brandskyddsisolerat (30 mm stenull), men ska den isoleringen då gå hela vägen ut till gallret, dvs genom fasaden?

Och som sagt hur tätar man?
Hejsan! Nyfiken här, hurl ångt har du kommit med detta? Jag sitter i samma båt ^__^)

yonipacheko yonipacheko skrev:
Hejsan! Nyfiken här, hurl ångt har du kommit med detta? Jag sitter i samma båt ^__^)
Sorry! Missat helt. Vi gjorde som så att vi har tagit ett pilothål/styrhål där köksfläkten kommer ansluta när vi väl gör köket och flyttar spisen. För att förenkla lite i framtiden tyckte plåtslagaren och muraren att det här blev den bästa lösningen. Det blir att låta plåtslagaren tillverka en liten huv som sen sätts i plåten. Så, en plåt om ca 400x400 med putskant och droppbleck blev det så länge.

• Metallplåt med pilothål för köksfläkt på rappad yttervägg, 400x400 mm, med putskant och droppbleck monterad av plåtslagare.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.