9 951 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
imkanal diameter
Tjena,
Ska montera en spisfläkt och således dra en imkanal. Den kommer att dras upp på vinden för att sedan styras ut genom yttervägg.
Fläkten har utblåset på 150 mm. Det skulle underlätta om jag kan gå ner till diameter 125 på spiroröret.
Men är det tokigt att gå ner till 125 mm i diameter?, sträckan det handlar om är 1,2 meter.
Ska montera en spisfläkt och således dra en imkanal. Den kommer att dras upp på vinden för att sedan styras ut genom yttervägg.
Fläkten har utblåset på 150 mm. Det skulle underlätta om jag kan gå ner till diameter 125 på spiroröret.
Men är det tokigt att gå ner till 125 mm i diameter?, sträckan det handlar om är 1,2 meter.
Nä tokigt är det väl inte, det är bara en risk och det är att du får en jäkla hastighet på luften, och ljud pga det.
En liten notis bara; jag fattar inte varför spisfläktstillverkarna skall ha 150 anslutning när övriga produkter i vent.branchen är 160.
En liten notis bara; jag fattar inte varför spisfläktstillverkarna skall ha 150 anslutning när övriga produkter i vent.branchen är 160.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Det enkalste sätter att lösa övergångentycekr jag är med slangen som man fäster mellan imkanal och köksfläkt/kåpa.
Är inte så komplicerat att spänna ihopa en 160 slang till endast 150mm
Att kåptillverkarna hänger kvar med 150 är väll för att dom tror att slangar bara finns i tum-mått (6" i detta fallet då) *hehe*
Att kåptillverkarna hänger kvar med 150 är väll för att dom tror att slangar bara finns i tum-mått (6" i detta fallet då) *hehe*
Johan Gunverth skrev:
Typiskt konstruktörs miss. Optimera fläkt utblåset till 150 utan en tanke på vad generell standard är i ventilations branschen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Är detta lämpligaste sättet?FrittDrag_II skrev:Det enklaste sätter att lösa övergången tycker jag är med slangen som man fäster mellan imkanal och köksfläkt/kåpa.
Att kåptillverkarna hänger kvar med 150 är väll för att dom tror att slangar bara finns i tum-mått (6" i detta fallet då) *hehe*![]()
Tänkte handla från alig är det denna som passar då?
http://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/flexslang-gra-160-mm-m-kf.html
och ett par slangklämmor Slangklämma SBF 60-165 mm
Nån annan stans såg jag nån som kunde töja ut en 150 slang till 160, alig har även sådan slang som ovan men 150mm
Jag har en siemensfläkt med 150mm anslutning och en imkanal i plåt diameter 160mmImmobil skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
http://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/overgang-160-150-mmn-n.htmlicho skrev:
Alig har nippel 160 till150, om jag sätter en sån i röret på 160 och en 150 slang så borde det passa.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden