Tjena,
Ska montera en spisfläkt och således dra en imkanal. Den kommer att dras upp på vinden för att sedan styras ut genom yttervägg.

Fläkten har utblåset på 150 mm. Det skulle underlätta om jag kan gå ner till diameter 125 på spiroröret.
Men är det tokigt att gå ner till 125 mm i diameter?, sträckan det handlar om är 1,2 meter.
 
Nä tokigt är det väl inte, det är bara en risk och det är att du får en jäkla hastighet på luften, och ljud pga det.

En liten notis bara; jag fattar inte varför spisfläktstillverkarna skall ha 150 anslutning när övriga produkter i vent.branchen är 160.
 
Tackar, då tror jag att jag chansar lite med 125.
 
patrikka skrev:
En liten notis bara; jag fattar inte varför spisfläktstillverkarna skall ha 150 anslutning när övriga produkter i vent.branchen är 160.
Ha ha ...så klockrent. Tänker på det varje gång hjälper en kund med en övergång. :D:D
 
Tjoa skrev:
Ha ha ...så klockrent. Tänker på det varje gång hjälper en kund med en övergång. :D:D
...och du skrattar hela vägen till banken förstår jag. :D
 
Det enkalste sätter att lösa övergångentycekr jag är med slangen som man fäster mellan imkanal och köksfläkt/kåpa.
Är inte så komplicerat att spänna ihopa en 160 slang till endast 150mm ;)

Att kåptillverkarna hänger kvar med 150 är väll för att dom tror att slangar bara finns i tum-mått (6" i detta fallet då) *hehe* ;)
 
Men där det skall byggas in imkanal kör man ju rör hela vägen, och vem får skiten för att det inte passar för kunden som skall göra det själv? :D
 
patrikka skrev:
Men där det skall byggas in imkanal kör man ju rör hela vägen, och vem får skiten för att det inte passar för kunden som skall göra det själv? :D
Är väll mest problem om du skall koppla in dig på gamla 150 kanaler, för normalt skall du alltid ha slang mellan kåpan och imkanalen.
 
Johan Gunverth skrev:
...och du skrattar hela vägen till banken förstår jag. :D
:D Nä, jag mena, ventilation i 150 diameter slutade ju användas strax efter att jesus sket i trasor...

Typiskt konstruktörs miss. Optimera fläkt utblåset till 150 utan en tanke på vad generell standard är i ventilations branschen. :rolleyes: :D
 
Snailman
FrittDrag_II skrev:
Det enklaste sätter att lösa övergången tycker jag är med slangen som man fäster mellan imkanal och köksfläkt/kåpa.
Är inte så komplicerat att spänna ihopa en 160 slang till endast 150mm ;)

Att kåptillverkarna hänger kvar med 150 är väll för att dom tror att slangar bara finns i tum-mått (6" i detta fallet då) *hehe* ;)
Är detta lämpligaste sättet?

Tänkte handla från alig är det denna som passar då?

http://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/flexslang-gra-160-mm-m-kf.html

Typgodkänd anslutning mellan spisfläkt/kåpa och imkanal. Täthetsklass C. Dim 160 mm.
och ett par slangklämmor Slangklämma SBF 60-165 mm

Nån annan stans såg jag nån som kunde töja ut en 150 slang till 160, alig har även sådan slang som ovan men 150mm

Immobil skrev:
Den mjuka slangen brukar gå att tänja ut. Annars får du skaffa en övergång 150-160. ;)
Jag har en siemensfläkt med 150mm anslutning och en imkanal i plåt diameter 160mm
 
Varför inte bara använda en övergång från 150 till 160? Finns att köpa på bevego för runt hundringen.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.