305 läst ·
4 svar
305 läst
4 svar
Imitera teak, takfot samt förrödsdörr
Jag har byggt ett förråd och ska klä in takfoten samt montera dörr (billig kallförådsdörr).
Takfoten ska undertill kläs in med läkt av gran eller furu.
Förrådet är målat med svart slamfärg.
Jag skulle vilja ha dörren och läkten bruna så att man ser ådringen på träet. Vad ska jag använda, vill att det ska likna matt oljad teak.
Jag skulle vilja ha dörren och läkten bruna så att man ser ådringen på träet. Vad ska jag använda, vill att det ska likna matt oljad teak.
Du kan ju betsa. Men teak har annan ådring än t.ex gran. Så likt kommer det att bli. Men samma färg går ju.D Derbyboy skrev:Jag har byggt ett förråd och ska klä in takfoten samt montera dörr (billig kallförådsdörr).
Kolla på Monocoat. Dom har en massa olika färger. Är linoljebaserat och enkelt att stryka på, sen torka av.
Betsa till rätt kulör. Finns både oljebets och spritbets. Här passar nog oljebets bäst. Sen oljas det med lämplig olja med jämna mellanrum. Dörren skulle jag nog köra med Benarolja. Ett par lager med blank och sist ett lager matt. Den bildar en seg yta som tål rörelse, väder och vind.
Klicka här för att svara