26 681 läst ·
127 svar
27k läst
127 svar
Illavarslande prostataresultat
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Det är en sak att det borde vara absolut rutinmäsigt att få gjort ett PSA-prov. Kan tyckas märkligt att det ska ske via remiss. Som Galten skriver, det finns uppenbarligen fall där det inte finns några symtom som föranleder testet - som i hans fall.
Sedan är det en djupare fråga hur pass rättvisande detta prov är i termer av true positives, false positives, true negatives, false negatives - dvs den vanliga matrisen. Jag vet för litet för att uttala mig om hur PSA-test presterar i det avseendet, men har en svag misstanke om att statistiken inte är tillräckligt bra för att man vill rulla ut detta test standardmässigt. Jag kan ha fel.
Jag förmodar att detta enkla blodprovstest bör kompletteras med input från en fysisk undersökning av kompetent urolog, att det bör vara detta som är standardprocedur.
Kan säga att hela denna tråd verkligen motiverat mig att se till att få detta gjort, inkluderas en rektalt penetrerande examination så får det väl vara så... kul nej men inget att tveka på om det behövs för att fastställa ditt eller datt som kan vara livsavgörande.
__
PS. Dragit igång en vårdkontakt nu för att få en undersökning. Lustigt nog fanns det ingen enkel väg in via 1177 att boka en undersökning men det ordnar sig. Det är som Galten säger här, inga symptom alls men jag ligger i klassen 60+ så hög tid att kolla status. Stort tack Galten för din tråd!
Sedan är det en djupare fråga hur pass rättvisande detta prov är i termer av true positives, false positives, true negatives, false negatives - dvs den vanliga matrisen. Jag vet för litet för att uttala mig om hur PSA-test presterar i det avseendet, men har en svag misstanke om att statistiken inte är tillräckligt bra för att man vill rulla ut detta test standardmässigt. Jag kan ha fel.
Jag förmodar att detta enkla blodprovstest bör kompletteras med input från en fysisk undersökning av kompetent urolog, att det bör vara detta som är standardprocedur.
Kan säga att hela denna tråd verkligen motiverat mig att se till att få detta gjort, inkluderas en rektalt penetrerande examination så får det väl vara så... kul nej men inget att tveka på om det behövs för att fastställa ditt eller datt som kan vara livsavgörande.
__
PS. Dragit igång en vårdkontakt nu för att få en undersökning. Lustigt nog fanns det ingen enkel väg in via 1177 att boka en undersökning men det ordnar sig. Det är som Galten säger här, inga symptom alls men jag ligger i klassen 60+ så hög tid att kolla status. Stort tack Galten för din tråd!
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Konstigt olika mellan regioner, jag fick ett brev hem några veckor efter jag fyllt 50 med erbjudande om att kolla PSA…V växelventil skrev:Lite bökigt och inte helt klart vad som sker.Ringde först vårdcentralen och ville ta ett PSA prov men så lätt var det inte.Måste gå igenom urologen som skickar hem ett frågeformulär med 5 frågor typ som man skickar in.Sedan så skickar urologen en remiss till vårdcentralen men vad som händer sedan är inte riktigt klart.Man får väl kolla på 1177 och se eller om man får en kallelse ?
Hon på urologen sa att om du har problem med att kissa så kan du söka hos vårdcentralen?
H Harald Blåtumme skrev:Sedan är det en djupare fråga hur pass rättvisande detta prov är i termer av true positives, false positives, true negatives, false negatives - dvs den vanliga matrisen. Jag vet för litet för att uttala mig om hur PSA-test presterar i det avseendet, men har en svag misstanke om att statistiken inte är tillräckligt bra för att man vill rulla ut detta test standardmässigt. Jag kan ha fel.
https://www.socialstyrelsen.se/kuns...ram/slutliga-rekommendationer/prostatacancer/Hälso- och sjukvården bör inte erbjuda screening för prostatacancer med enbart PSA-prov.
Avgörande för rekommendationen är att nyttan med screening för prostatacancer med enbart PSA-prov inte tydligt överväger de negativa effekterna. Ett nationellt screeningprogram med enbart PSA-prov skulle innebära att många av de män i åldern 50–70 år som erbjöds att delta i screeningen, riskerade att få en prostatacancerdiagnos. Detta trots att deras cancer aldrig hade utvecklats till någon allvarlig sjukdom.
Det är tydligt att PSA-testning är en tudelat ämne och det beror nog till stor del på att prostatacancer är en heterogen sjukdom. Det som saknas idag är ett riktigt bra diagnosverktyg för att sålla ut de som man kan rädda livet på genom behandling. Och risken för överbehandling är stor, speciellt med tanke på att behandlingarna ger men för livet (och är dyra för samhället)
Trots att jag gick igenom två magnetkamera och en PET-undersökning så hittades inte den tumör som sedermera blev anledningen till att jag skall opereras. De undersökningarna visade bara en tumör på framsidan som via biospi sedan kunde avfärdas som en rätt stillsam variant (Gleason 3+3). Däremot hittade biopsin en annan tumör på baksidan som var mycket mer aggressiv (och som de andra undersökningarna helt missat). Och biopsin är rätt slumpmässig så det finns stor risk att man missar tumörer.
Trots detta, om man matar in mina fakta i NHS statistikverktyg så ser man att jag (med de data som finns) skulle ha en 70% chans att inte dö av cancer inom 15 år om man inte gör någon behandling alls. Vilka 30% av "min grupp" är det som kommer att dö? Det är det ingen som vet. Antagligen för att man helt enkelt inte vet hur alla cancerhärdar ser ut. Jag kan ju ha en härd till med ännu värre celler som biopsin missade. Enda sättet att veta helt säkert är att operera ut prostatan och dissikera den... Och då är man ju behandlad.
Överbehandling ger massa biverkningar till ingen nytta, och man får hoppas att man i framtiden kan hitta ett bättre sätt att välja ut de patienter som verkligen behöver behandling.
Trots att jag gick igenom två magnetkamera och en PET-undersökning så hittades inte den tumör som sedermera blev anledningen till att jag skall opereras. De undersökningarna visade bara en tumör på framsidan som via biospi sedan kunde avfärdas som en rätt stillsam variant (Gleason 3+3). Däremot hittade biopsin en annan tumör på baksidan som var mycket mer aggressiv (och som de andra undersökningarna helt missat). Och biopsin är rätt slumpmässig så det finns stor risk att man missar tumörer.
Trots detta, om man matar in mina fakta i NHS statistikverktyg så ser man att jag (med de data som finns) skulle ha en 70% chans att inte dö av cancer inom 15 år om man inte gör någon behandling alls. Vilka 30% av "min grupp" är det som kommer att dö? Det är det ingen som vet. Antagligen för att man helt enkelt inte vet hur alla cancerhärdar ser ut. Jag kan ju ha en härd till med ännu värre celler som biopsin missade. Enda sättet att veta helt säkert är att operera ut prostatan och dissikera den... Och då är man ju behandlad.
Överbehandling ger massa biverkningar till ingen nytta, och man får hoppas att man i framtiden kan hitta ett bättre sätt att välja ut de patienter som verkligen behöver behandling.
Förra veckan fick jag hem ett paket som innehåller provkitt för avföringssprov så ska upptäcka tjocktarmscancer som jag ska lämna in.Om det är bara ett stickprov eller om alla som fyllt 60 år får med lämna avföringssprov med samma syfte vet jag inte.Kanske dödligheten är större/vanligare med tjocktarmscancer än prostatacancer?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Prostatacancer är den cancerform som orsakar flest dödsfall hos män.V växelventil skrev:Förra veckan fick jag hem ett paket som innehåller provkitt för avföringssprov så ska upptäcka tjocktarmscancer som jag ska lämna in.Om det är bara ett stickprov eller om alla som fyllt 60 år får med lämna avföringssprov med samma syfte vet jag inte.Kanske dödligheten är större/vanligare med tjocktarmscancer än prostatacancer?
https://www.cancerfonden.se/om-cancer/statistik
Kolorektalcancerscreening är rekommenderat av Socialstyrelsen ("bör erbjudas") för alla mellan 60-74 år. Det är därefter upp till regionerna att planera och genomföra (eller i förekommande fall regionala cancercentra).V växelventil skrev:Förra veckan fick jag hem ett paket som innehåller provkitt för avföringssprov så ska upptäcka tjocktarmscancer som jag ska lämna in.Om det är bara ett stickprov eller om alla som fyllt 60 år får med lämna avföringssprov med samma syfte vet jag inte.Kanske dödligheten är större/vanligare med tjocktarmscancer än prostatacancer?
Har fått detta provkittet jag också som är 60 +. Var faktiskt inne på 1177 ochV växelventil skrev:Förra veckan fick jag hem ett paket som innehåller provkitt för avföringssprov så ska upptäcka tjocktarmscancer som jag ska lämna in.Om det är bara ett stickprov eller om alla som fyllt 60 år får med lämna avföringssprov med samma syfte vet jag inte.Kanske dödligheten är större/vanligare med tjocktarmscancer än prostatacancer?
läste om senaste PSA provet och prostatan i journalen för ett par dar sen.
Skulle gissa på att resultatet av provet ger ett större sannolikhet för att det finns någon form av sjukdom som kräver åtgärd.V växelventil skrev:Förra veckan fick jag hem ett paket som innehåller provkitt för avföringssprov så ska upptäcka tjocktarmscancer som jag ska lämna in.Om det är bara ett stickprov eller om alla som fyllt 60 år får med lämna avföringssprov med samma syfte vet jag inte.Kanske dödligheten är större/vanligare med tjocktarmscancer än prostatacancer?
Nu är operation inbokad den 26 mars. Blandade känslor såklart. Skönt att få det gjort men också en sorg inför vad operationen kan innebära för mitt liv.
Lite statistik om just min cancer (från samma risk verktyg som sjukvården använder).
Om man tar 100 personer med exakt min ålder, tumörklassifcering, PSA-värde så kommer om 15 år:
5 vara döda av andra orsaker
18 kommer vara döda av prostatacancer (om man inte gör något alls)
9 liv räddas av behandlingen (dvs 9 kommer dö av prostatacancer trots operation)
Så ”nyttan” av operationen är att jag minskar min risk att dö inom 15 år med 9%. Om då operationen gör mej inkontinent och impotent på livstid så kanske det hade varit en rimlig risk att ta? Nu blir ju inte alla totalt inkontinenta, och vissa har inga besvär alls. Det vet man först efteråt.
Jag kommer göra operationen, men detta ger kanske en bild av att det inte är solklart hur man skall göra (speciellt om man är lite äldre)
Lite statistik om just min cancer (från samma risk verktyg som sjukvården använder).
Om man tar 100 personer med exakt min ålder, tumörklassifcering, PSA-värde så kommer om 15 år:
5 vara döda av andra orsaker
18 kommer vara döda av prostatacancer (om man inte gör något alls)
9 liv räddas av behandlingen (dvs 9 kommer dö av prostatacancer trots operation)
Så ”nyttan” av operationen är att jag minskar min risk att dö inom 15 år med 9%. Om då operationen gör mej inkontinent och impotent på livstid så kanske det hade varit en rimlig risk att ta? Nu blir ju inte alla totalt inkontinenta, och vissa har inga besvär alls. Det vet man först efteråt.
Jag kommer göra operationen, men detta ger kanske en bild av att det inte är solklart hur man skall göra (speciellt om man är lite äldre)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Ett mardrömsbeslut att fatta, men du verkar ha försökt fånga in alla tillgängliga data.
Du resonerar helt rationellt. Finns så mycket bakom dessa överväganden, dock, så svårt att helt begripa.
Jag har just begärt en PSA + fysisk underökning, jag är 60+.
På ett sätt ångrar jag att jag beställde undersökningen. Jag vet inte hur jag skulle förhålla mig till resultatet. Inga som helst symptom, men tydligen kan man vänta vad som helst.
Önskar dig all lycka, Galten!
Du resonerar helt rationellt. Finns så mycket bakom dessa överväganden, dock, så svårt att helt begripa.
Jag har just begärt en PSA + fysisk underökning, jag är 60+.
På ett sätt ångrar jag att jag beställde undersökningen. Jag vet inte hur jag skulle förhålla mig till resultatet. Inga som helst symptom, men tydligen kan man vänta vad som helst.
Önskar dig all lycka, Galten!
Beslutet är alltid ditt vad som skall eller inte skall göras! Men först och främst hoppas jag på normala värden 🙂H Harald Blåtumme skrev:Ett mardrömsbeslut att fatta, men du verkar ha försökt fånga in alla tillgängliga data.
Du resonerar helt rationellt. Finns så mycket bakom dessa överväganden, dock, så svårt att helt begripa.
Jag har just begärt en PSA + fysisk underökning, jag är 60+.
På ett sätt ångrar jag att jag beställde undersökningen. Jag vet inte hur jag skulle förhålla mig till resultatet. Inga som helst symptom, men tydligen kan man vänta vad som helst.
Önskar dig all lycka, Galten!
Igår kom jag hem från sjukhuset efter min radikala prostatektomi (borttagning av prostatan). Operationen gjordes i förrgår och tog 5 timmar så det är snabba puckar att lämna sin vårdplats
Nu har jag sex hål i magen som är ihophäftade med klamrar samt en kateter. Igår var jag väldigt svag men idag känns det bättre. Om en vecka tas katetern bort och jag skall lära mej att kissa igen. Operationen gick utan komplikationer och kirurgen kunde spara nerverna på ena sidan av prostatan. Det ger iaf någon chans att få erektion efteråt, men det kan ta många månader eller år (eller aldrig).
Jag är sjukskriven i fyra veckor. Nästa stora grej är psa-test och återbesök om 8 veckor. Om all cancer är borta skall psa vara icke detekterbart
Nu har jag sex hål i magen som är ihophäftade med klamrar samt en kateter. Igår var jag väldigt svag men idag känns det bättre. Om en vecka tas katetern bort och jag skall lära mej att kissa igen. Operationen gick utan komplikationer och kirurgen kunde spara nerverna på ena sidan av prostatan. Det ger iaf någon chans att få erektion efteråt, men det kan ta många månader eller år (eller aldrig).
Jag är sjukskriven i fyra veckor. Nästa stora grej är psa-test och återbesök om 8 veckor. Om all cancer är borta skall psa vara icke detekterbart
Vi håller tummarna att allt blir bra för dig.Väntar på svar från mitt psa prov men verkar var något krångel med 1177 har vi fått meddelande om.Fick svar igår ang avföringsprovet från karolinska och var normalt(inget blod i avföringen.G Galten skrev:Igår kom jag hem från sjukhuset efter min radikala prostatektomi (borttagning av prostatan). Operationen gjordes i förrgår och tog 5 timmar så det är snabba puckar att lämna sin vårdplats
Nu har jag sex hål i magen som är ihophäftade med klamrar samt en kateter. Igår var jag väldigt svag men idag känns det bättre. Om en vecka tas katetern bort och jag skall lära mej att kissa igen. Operationen gick utan komplikationer och kirurgen kunde spara nerverna på ena sidan av prostatan. Det ger iaf någon chans att få erektion efteråt, men det kan ta många månader eller år (eller aldrig).
Jag är sjukskriven i fyra veckor. Nästa stora grej är psa-test och återbesök om 8 veckor. Om all cancer är borta skall psa vara icke detekterbart
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Skönt att du fått det gjort nu och slipper grubbla på själva ingreppet.G Galten skrev:Igår kom jag hem från sjukhuset efter min radikala prostatektomi (borttagning av prostatan). Operationen gjordes i förrgår och tog 5 timmar så det är snabba puckar att lämna sin vårdplats
Nu har jag sex hål i magen som är ihophäftade med klamrar samt en kateter. Igår var jag väldigt svag men idag känns det bättre. Om en vecka tas katetern bort och jag skall lära mej att kissa igen. Operationen gick utan komplikationer och kirurgen kunde spara nerverna på ena sidan av prostatan. Det ger iaf någon chans att få erektion efteråt, men det kan ta många månader eller år (eller aldrig).
Jag är sjukskriven i fyra veckor. Nästa stora grej är psa-test och återbesök om 8 veckor. Om all cancer är borta skall psa vara icke detekterbart
Nu hoppas vi att konvalescensen går bra och att du får en lugn och rofylld påsk!