H Henry_85 skrev:
Det här var vårat drömhus och det är nog faktiskt så att det blir försäljning om det här inte går att skjuta på något år.
Har haft en lång resa tillsammans med kommun med vår gemensamma infiltration här i vår förening
Kommun underkände avloppet vid en flygande besiktning pga. vatten stående i spridarrör
Trots spolning ingen större förbättring.
Vår infiltration baserades på FANN INDRÄN vilket liknar veckad markduk mest och troligtvis blev denna också igensatt så FANN rekomenderade att gräva upp och byta ut alt. rengöra modulerna. FANN började 1990 med denna teknik så kolla om det är detta ni har. Kommun har papper på anläggningen som går att få.
Även andra infiltrationstekniker (traditionella med grus) kan använda markduk som sätter igen med åren och nu rek det inte vad jag vet.
Temporär lösning innan kommun själva ser något är att "förbättra flödet" med en lång borr så vinner man lite mer tid för planering. Måste nog bytas ut ändå pga ålder

X xxargs skrev:
Låt bli dom, risken är stor att du skadar bakteriefloran i din brunn och bädd eftersom de ofta är baserade på natriumperkarbonat(oxihydrat), som löst i vatten bildar väteperoxid vilket är kraftigt bakteriedödande...

Dessutom vill du ha en lösning som fungerar år efter år utan 'påfyllning', så jobba vidare på bra ventilation och balansera flödet i fördelningsbrunnen så att du inte får stående vatten någon längre tid i infiltreringsrören.

---

vill man göra sådan 'sabotage' av sin 3-kammarbrunn och döda allt där så kan du tippa i en burk vanish oxy-active eller halv dussin flaskor med klorin ungefär, vilket är ungefär samma sak som dessa 'syregivande' avloppsprodukter.

anaeroba bakterier tål inte syre, inte ens lite, vare sig luftsyre löst i vatten eller oxidativa ämnen som väteperoxid eller underklorsyrlighet (klorin) som allihopa frisätter en smula mängd syreradikaler som sliter och drar i molekyler med löst sittande elektroner (tex. askobinsyra är en sådan organisk molekyl med löst sittande elektron) och en 3-kammarbrunns bakterierliv består till absolut största delen av bara anaeroba bakterier medans bädden består av både anaeroba bakterier, bakterier som trivs bäst vid låg syrehalt (som denitrifieringsbakterier) och de som fungerar bäst vid högre syrehalt, dessutom det som är luftat och inte för vått så kan olika svampa etablera sig och ta sådant som bakterierna inte rår på.
Yes, då låter jag bli :)
Ja, det vore ju väldigt skönt om den kunde fungera några år till...

H Håbbe01 skrev:
Har haft en lång resa tillsammans med kommun med vår gemensamma infiltration här i vår förening
Kommun underkände avloppet vid en flygande besiktning pga. vatten stående i spridarrör
Trots spolning ingen större förbättring.
Vår infiltration baserades på FANN INDRÄN vilket liknar veckad markduk mest och troligtvis blev denna också igensatt så FANN rekomenderade att gräva upp och byta ut alt. rengöra modulerna. FANN började 1990 med denna teknik så kolla om det är detta ni har. Kommun har papper på anläggningen som går att få.
Även andra infiltrationstekniker (traditionella med grus) kan använda markduk som sätter igen med åren och nu rek det inte vad jag vet.
Temporär lösning innan kommun själva ser något är att "förbättra flödet" med en lång borr så vinner man lite mer tid för planering. Måste nog bytas ut ändå pga ålder
Ska se om det går att få igång det innan några drastiska åtgärder.
Det känns lite märkligt att hålla på såhär, från att nyss ha fungerat felfritt.
Kikade ner i mars-april nånting.
Då fanns endast lite fukt i ett av rören, fördelningsbrunnen var ren och kammaren luktade inget alls.
Men det kanske egentligen inte har någon betydelse...

H Henry_85 skrev:
Ska se om det går att få igång det innan några drastiska åtgärder.
Det känns lite märkligt att hålla på såhär, från att nyss ha fungerat felfritt.
Kikade ner i mars-april nånting.
Då fanns endast lite fukt i ett av rören, fördelningsbrunnen var ren och kammaren luktade inget alls.
Men det kanske egentligen inte har någon betydelse...
Bra avluftning alltid bra så man löser inte att den inte tar emot vatten tillräckligt snabbt. Har ni lagt till något ex filtersystem för friskvatten

H Håbbe01 skrev:
Bra avluftning alltid bra så man löser inte att den inte tar emot vatten tillräckligt snabbt. Har ni lagt till något ex filtersystem för friskvatten
Nja, vi fick bytt bergvärmepump och lade ut en fin peng på det. Några dagar senare upptäckte jag brunnen. Kan det ha blivit överbelastning då på något vis?
Om man behövt tömma en större mängd vatten...

H Henry_85 skrev:
Nja, vi fick bytt bergvärmepump och lade ut en fin peng på det. Några dagar senare upptäckte jag brunnen. Kan det ha blivit överbelastning då på något vis?
Om man behövt tömma en större mängd vatten...
om den borrade energi brunnen hamnade högre upp än infiltration vilket den måste göra så kan man tänka sig en tillfällig ökning av vattenbelastning under borrning men låter lite långsökt

H Håbbe01 skrev:
om den borrade energi brunnen hamnade högre upp än infiltration vilket den måste göra så kan man tänka sig en tillfällig ökning av vattenbelastning under borrning men låter lite långsökt
Nej, ingen ny borrning. Bara ny pump.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
En liten uppdatering...
Vattnet har stigit 1cm i alla tre rören, jag hoppas dock det är tillfälligt. Luktar gör det...
Tänkte att ett par bilder kan vara på sin plats.

Provade en rökpatron i fördelningsbrunnen- kom ut rök i avluftningen efter några minuter.

Den tidigare grå hinnan i slamavskiljaren har försvunnit.
Känner ingen lukt på tomten längre, men det beror väl på att avluftningen nu funkar. I slamavskiljaren stinker det fortfarande och det är ordentligt med flugor.

I fördelningsbrunnen luktar det knappt längre, men vattnet är grumligt.
Jag har nu höjt den öppningen som borde vara till det vattenfyllda röret.
Eftersom det är fyra öppningar, men bara tre luftnings/ spridarrör. Har jag tagit för givet att den fjärde öppningen inte används (nedre i bild)

• Inuti en slamavskiljare med korroderade ytor och smutsigt vatten. Tre vita rör syns, en del av systemets avlopp eller ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en fördelningsbrunn med fyra öppningar och vatten i botten, omgiven av grön plast och monteringsfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Så det enda som är oroande just nu är att det står lite vatten i spridarrören?

Jag vet- det blir många ord när man ska förklara något med text 😊

Nja, jag antar att slamavskiljaren fortfarande verkar lite "avstannad" och skickar iväg illaluktande, grumligt vatten är nått man får ha lite tålamod med?

Hur mycket vatten det är i rören vet jag ju egentligen inte riktigt.
I de två som jag kan mäta lite vatten i kan det ju hända att det bara är längst ned.
Så länge inte rören inte blir helt vattenfyllda så avluftningen tar stopp kanske det bara är att vänta.
Tänkte jag skulle släppa det här ett litet tag, men man vill ju vara säker på att man gjort allt man kan...

Claes Sörmland
H Henry_85 skrev:
Jag vet- det blir många ord när man ska förklara något med text 😊

Nja, jag antar att slamavskiljaren fortfarande verkar lite "avstannad" och skickar iväg illaluktande, grumligt vatten är nått man får ha lite tålamod med?
Det får du ha en väldigt tålamod med. Detta är ett biologiskt system och det är syrefattigt. Sådana går långsamt. Förr var ett trick att hiva ned färsk hästgödsel i slamavskiljaren för att få fart på biologin. Om det hjälper vet jag inte

H Henry_85 skrev:
Hur mycket vatten det är i rören vet jag ju egentligen inte riktigt.
I de två som jag kan mäta lite vatten i kan det ju hända att det bara är längst ned.
Så länge inte rören inte blir helt vattenfyllda så avluftningen tar stopp kanske det bara är att vänta.
Jag tror det. Om det var stropp så borde ju vattnet stiga och stiga så efter någon dag med dusch, tvätt och disk så borde rören vara helt vattenfyllda.

Nu har du väl också haft rejält med regn i veckan och det påverkar ju också bädden.

H Henry_85 skrev:
Tänkte jag skulle släppa det här ett litet tag, men man vill ju vara säker på att man gjort allt man kan...
Det är väl inte så mycket mer du kan göra förutom att vända. Åka till stallet och ta hem en hink eller två med färsk hästskit kanske?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det får du ha en väldigt tålamod med. Detta är ett biologiskt system och det är syrefattigt. Sådana går långsamt. Förr var ett trick att hiva ned färsk hästgödsel i slamavskiljaren för att få fart på biologin. Om det hjälper vet jag inte

Jag tror det. Om det var stropp så borde ju vattnet stiga och stiga så efter någon dag med dusch, tvätt och disk så borde rören vara helt vattenfyllda.

Nu har du väl också haft rejält med regn i veckan och det påverkar ju också bädden.

Det är väl inte så mycket mer du kan göra förutom att vända. Åka till stallet och ta hem en hink eller två med färsk hästskit kanske?
Tålamod är inte min starka sida. Men jag får göra mitt bästa.

Japp, en del regn blev det ju.

Kanske skulle prova hästgödsel faktiskt, bara för att ha gjort något 😊
Jäst har jag också hört.

Redigerat:
På bilden med 3-kammaren - vad är det som bubblar upp nere till vänster - nästan så att man tror att inloppet är där istället för den stora kammaren, och du har också mest flytslam där och inte i den stora kammaren i överkanten av bilden. - och var är alla spår av toapapper, brunnen ser ju nästan nytömd ut...

Nu finns det olika varianter av 3-kammarbrunnar med olika lösning för de 3 facken, men normalt burkar facket för den inkommande avloppet vara störst, vilket det inte ser ut som här...

---

Stora kammaren brukar vara för inloppet då det är den som tar största mängden med slam, både flytslam och det som senare hamnar i botten när bakterierna inte längre får ut någon energi av det i den anaeroba miljön och magasineras till nästa slamtömmning, De andra 2 kamrarna är för att upprepa processen så att det är allt mindre med fastpartikel-slam kvar.

Sedan är väl vattnet ur 3-kammarbrunnen aldrig riktigt klar, inte som det bör bara ur en minireningsverk i alla fall.

Om inloppet nu verifierat är i den stora kammaren så håller jag med om att den ser lite livlös ut, då det borde flyta toapapper och annat där och då kan man fråga vad som har tagit död på biolivet i denna kammare, medans kammare 2 (nere till vänster) verkar fortfarande ha någon form av liv i sig.

Om inloppet är verifierat är till stora kammaren upptill i bilden, så skulle jag överväga två hinkar färsk hästsgödsel i denna kammare och se om det går att ympa igång bakterielivet i denna igen.

Frågan är varför denna har dött, om någon (ung) i hushållet utan ha tänkt för sig tex. tömt hela flaskor klorin på en gång i tvättmaskin för att man skall bleka sina jeans, eller halv förpakning med vanish oxi-action i samband med tvätt.

---

Sedan borde du prova med rökpatron/cigarett/rökpenna att det verkligen sugs in luft i bortändan på infiltreringsrören så att du inte har stopp i någon av denna pga. att röret i en bit är helt vattenfylld och den grenen inte längre är syresatt.

X xxargs skrev:
På bilden med 3-kammaren - vad är det som bubblar upp nere till vänster - nästan så att man tror att inloppet är där istället för den stora kammaren, och du har också mest flytslam där och inte i den stora kammaren i överkanten av bilden. - och var är alla spår av toapapper, brunnen ser ju nästan nytömd ut...

Nu finns det olika varianter av 3-kammarbrunnar med olika lösning för de 3 facken, men normalt burkar facket för den inkommande avloppet vara störst, vilket det inte ser ut som här...

---

Stora kammaren brukar vara för inloppet då det är den som tar största mängden med slam, både flytslam och det som senare hamnar i botten när bakterierna inte längre får ut någon energi av det i den anaeroba miljön och magasineras till nästa slamtömmning, De andra 2 kamrarna är för att upprepa processen så att det är allt mindre med fastpartikel-slam kvar.

Sedan är väl vattnet ur 3-kammarbrunnen aldrig riktigt klar, inte som det bör bara ur en minireningsverk i alla fall.

Om inloppet nu verifierat är i den stora kammaren så håller jag med om att den ser lite livlös ut, då det borde flyta toapapper och annat där och då kan man fråga vad som har tagit död på biolivet i denna kammare, medans kammare 2 (nere till vänster) verkar fortfarande ha någon form av liv i sig.

Om inloppet är verifierat är till stora kammaren upptill i bilden, så skulle jag överväga två hinkar färsk hästsgödsel i denna kammare och se om det går att ympa igång bakterielivet i denna igen.

Frågan är varför denna har dött, om någon (ung) i hushållet utan ha tänkt för sig tex. tömt hela flaskor klorin på en gång i tvättmaskin för att man skall bleka sina jeans, eller halv förpakning med vanish oxi-action i samband med tvätt.

---

Sedan borde du prova med rökpatron/cigarett/rökpenna att det verkligen sugs in luft i bortändan på infiltreringsrören så att du inte har stopp i någon av denna pga. att röret i en bit är helt vattenfylld och den grenen inte längre är syresatt.
Som jag har fattat det hela är inloppet inte i den stora kammaren. Det var det som bubblade när jag tog bilden. Dock inte nu när jag tittade ner. En del toapapper finns, men inte mycket.

Jag var och skulle stoppa ner en rökpatron nu, men vattennivån har nu stigit i alla tre, så jag är inte hundra att det kommer förbli någon luft alls just nu! Så surt eftersom det varit nästintill tomt. Jag antar att det inte hinner med riktigt nu när ett rör är "bortkopplat"

Ja, jag misstänker att toalett rengöringen sista gjorde sitt till, även om problemen började precis innan dess.

Det känns som att jag behöver hjälp med det här...

Claes Sörmland
Stiger vattnet i slamavskiljaren så är det stopp nedströms om den. Kolla i fördelningsbrunnen, är vattnet också förhöjt där? Kolla sedan i luftningsrören, står det vatten där också och till vilken höjd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.