1. Kan man sätta 2 st 220 x 60 täcksida (Ikeas) på baksidan av en tvbänk? Se bild på tvbänk.
2. Finns det några risker?
3. Tips på andra alternativ?

Tanken är att det ska vara en typ av vägg för en sovalkov. Idag är det mörkläggningsgardin, och vill helst inte skruva fast väggen.
Väggen ska gå nästan upp i taket.

Tack på förhand 😊

• Träfärgad tv-bänk med tre sektioner och ben, används som referens för att fästa Ikea-täcksidor för en sovalkovs vägglösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att kunna fästa de i något annat kommer det bli alldeles för vingligt.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Utan att kunna fästa de i något kommer annat det bli alldeles för vingligt.
Andra tips?

B Burthen skrev:
Andra tips?
Inte utan att fästa i vägg eller tak.
Bokhylla/-or i stället för TV-bänk?

K Kane skrev:
Inte utan att fästa i vägg eller tak.
Bokhylla/-or i stället för TV-bänk?
Ja men det får inte vara mer än 35 djup totalt.
Därför jag ville ha så "tunn" skiva som möjligt.

Skulle det vara möjligt att utöver att skruva i baksidan av tv-bänken även att skruva ”fast fötter på själva skivan” som sticker ut åt något eller bägge håll.
De kan ju kanske sticka ut ca 10 cm åt bägge håll. Om du förstår hur jag tänker.

Edit stavfel

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Skulle det vara möjligt att utöver att skruva i baksidan av tv-bänken även att skruva ”fast fötter på själva skivan” som sticker ut åt något eller bägge håll.
De kan ju kanske sticka ut ca 10 cm åt bägge håll. Om du förstår hur jag tänker.

Edit stavfel
Ja det tror jag. Kan du rita bild hur du tänker så jag förstår rätt.

Det kanske finns ngt bra ritprogram till Mac men jag tänker att fötterna är som ett L och fyra st till varje skiva. Sätt fast skivorna i tv-bänken och låt de vila mot golvet och skruva sedan dit L stöden "fötterna".
Då kan du borra igenom en fot och även skivan och sedan skruvar du in i motsvarande fot på andra sidan skivan så borde det sitta fast. Om du också kan ställa sängen mot skivan så får du lite extra stöd.

Det kan nog vara bra att vara två "under byggtiden" för att få lite hållhjälp.

PS. Hoppas du förstår hur jag menar.

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
Unikt namn
  • Gilla
Burthen
  • Laddar…
BirgitS
Unikt namn
  • Gilla
Burthen
  • Laddar…
Hej igen
Jag kikade på Ikea Nämmarö och det var den typ av "fötter" jag tänkte på. Men det fanns ju lite av varje att fundera över. Lycka till.

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Det kanske finns ngt bra ritprogram till Mac men jag tänker att fötterna är som ett L och fyra st till varje skiva. Sätt fast skivorna i tv-bänken och låt de vila mot golvet och skruva sedan dit L stöden "fötterna".
Då kan du borra igenom en fot och även skivan och sedan skruvar du in i motsvarande fot på andra sidan skivan så borde det sitta fast. Om du också kan ställa sängen mot skivan så får du lite extra stöd.

Det kan nog vara bra att vara två "under byggtiden" för att få lite hållhjälp.

PS. Hoppas du förstår hur jag menar.
Jättebra tips tack 😄

Unikt namn Unikt namn skrev:
Var har du för tak?
En 2,2m hög skiva kommer vara svår att få stabil med små fötter.

Det absolut enklaste blir att fästa skivan i taket mha någon L-formad järnbit.
Som ett vinkeljärn -
[länk]
Eller en konsol - [länk]

Sitter det en mörkläggningsgardin idag så borde väl skruvhålen för den gå att återanvända.
Bra tips, tusen tack 😄

BirgitS BirgitS skrev:
Ikea har skärmväggar utifrån den principen om "fötter" här: [länk]
Har inte sett att de hade höjd på 195.
Skulle funka, men ville ha dem högre, hur kan man göra det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.