Byggahus.se

IKEAs LED1304G11 i kombination med Nexa WMR-252/CMR-101

1. U
    Medlem Nivå 2
    Hej,

IKEAs LED-lampa LED1304G11, från serien 'Ledare', har fått bra omdömmen av både ledbenchmark.com och cnet.com.

IKEA hävdar att den är dimbar, men generellt sett är det ju ofta kompabilitetsproblem mellan dimmers och LED-lampor, med flimmer, surrande ljud, omöjligt att få tillräckligt svagt ljus, etc.

Är det någon som kan rapportera praktisk erfarenhet av ovanstående LED-lampa i kombination med någon av följande två dimmers: Nexa WMR-252 eller Nexa CMR-101?

2. U
    Medlem Nivå 2
    Har nu provat IKEA LED1304G11 (10W) i kombination med framkantsdimmern Nexa WMR-252. Det går bra att dimmra och jag ser inget flimmer, men tyvärr surrar lampan svagt oavsett ljusnivå och det går inte att dimmra ner hela vägen. Utan dimmer är lampan tyst.

Överväger att testa IKEA-lampan med en bakkantsdimmer, men i ett annat inlägg rapporteras IKEA 13W LED surra med en Qubino, som nog är en bakkantsdimmer.

Vad har ni för erfarenheter av IKEAs 230V dimmbara LED-lampor då de dimmras? Surrar de eller är de tysta? Går de att dimmra ner helt?

Om man får tro detta inlägg kan surret kanske skilja sig mellan olika exemplar av samma IKEA-lampa?

3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Du banar uppenbarligen ny väg här. Det är stört omöjligt att försöka hålla reda på vilka lampor som fungerar med vilken dimmer för det kommer nya produkter hela tiden och det finns ingen som helst garanti att Ikeas lampa med denna långa beteckning faktiskt är densamma om några månader.

Men var det inte WMR-252 som hade en min-inställning på sid 4 i bruxet fick jag lära mig nyligen?

Vill man garanterar dimra LED så är det konstant ström som gäller.

4. lilytwig
    Medlem Nivå 7
    Jag har en dimbar 230v LED från IKEA 13W 1309615 styrd av Qubino ZMNHDA MOSFET trailing edge. Det finns ett mycket svagt surr från lampan, men det är knappt hörbart. Men som sagt det kan nog skilja litet från lampa till lampa.

5. U
    Medlem Nivå 2
    Sant, det ska jag prova!

Berätta gärna mer. Jag har tolkat det som att man brukar använda PWM, dvs pulser med ganska hög frekvens, för att dimra med konstant ström och att det ofta ger upphov till liknande problem med högfrekventa störningar och missljud?

Tack för bra info!

6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag har faktiskt inte hört talas om klagomål på att LED som drivs med konstant ström surrar. Konstant ström (CC) är vad alla LED vill ha i grunden, så med en sådant drivdon som har en inbyggd dimmer som kan reglera strömmen så får man en garanterat fungerande dimring. Alla andra former av LED har ett inbyggd drivdon som då skulle dimras på primärsidan med en traditionell dimmer vilket är lite av ett lotteri, speciellt om det blir flera drivdon i serie.