Hej
har fått hem garderob system från IKEA( boaxel). Är orolig att gipsväggen inte håller för ett sånt garderob.
är det nån som har satt upp ett sånt system?

tack!
 
Mats-S
Om den vilar på golvet (som garderober brukar göra) är det väl inget problem?
Men är det vägghängt bör du se till att du fäster i reglarna som gipsen sitter i, eventuellt måste du såga upp gipsen och sätta in kortlingar mellan gipsreglarna, för att fördela laasten.
 
A
Vad jag förstått så är boaxel något liknande elfaskenor. Alltså med en bärlist i ovankant som de lodräta skenorna hänger i.
Den vågräta bärlisten borde alltså gå att fästa i åtminstone två eller tre reglar.
 
A Emil_K skrev:
Vad jag förstått så är boaxel något liknande elfaskenor. Alltså med en bärlist i ovankant som de lodräta skenorna hänger i.
Den vågräta bärlisten borde alltså gå att fästa i åtminstone två eller tre reglar.
Hej, stämmer bra det. Den vågräta kan man lägga längs nedre kanten av taket då kommer det sitta i regeln hela vägen. Vågade dock inte då jag såg via en pryl(edge detector) att det finns el dragningar där. Så jag lämnade tillbaka hyllorna och köpte en annan variant man inte behöver fästa i väggen.
A Emil_K skrev:
Vad jag förstått så är boaxel något liknande elfaskenor. Alltså med en bärlist i ovankant som de lodräta skenorna hänger i.
Den vågräta bärlisten borde alltså gå att fästa i åtminstone två eller tre reglar.
Hej, ja stämmer bra det. Går och sätta den vågräta
 
Mats-S John Smith skrev:
Om den vilar på golvet (som garderober brukar göra) är det väl inget problem?
Men är det vägghängt bör du se till att du fäster i reglarna som gipsen sitter i, eventuellt måste du såga upp gipsen och sätta in kortlingar mellan gipsreglarna, för att fördela laasten.
Lämnade tillbaka den, orkade inte borra typ 35 hål. Med tanke på el och annat bakom väggen
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.