104 485 läst ·
56 svar
104k läst
56 svar
IKEA Välgjord diskmaskin felkod 30 - Gummibussning lös.
Hej!
Vi har ärvt från förra ägaren av huset en IKEA Välgjord diskmaskin:
Den har ca 2 år på nacken.
Den började larma felkod 30 och när vi öppnade luckan hittade vi den här i botten:
Det är mycket riktigt så att bottenplåten (plasten) är vattenfylld och maskinen går igång igen efter att vi torkat ur botten.
Tyvärr så har jag ingen aning om vart den där gummibussningen ska sitta och bottenplåten vattenfylls igen. Jag har försökt googla och kolla manualer utan framgång.
Ringde även elektrolux och ville prata med en tekniker om vart den skall sitta. Det gick såklart inte utan de vill skicka ut någon för 1500:- + diverse avgifter. Det är jag inte superintresserad av.
Kan någon här hjälpa till? Jag vore evigt tacksam!
Vi har ärvt från förra ägaren av huset en IKEA Välgjord diskmaskin:
Den har ca 2 år på nacken.
Den började larma felkod 30 och när vi öppnade luckan hittade vi den här i botten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är mycket riktigt så att bottenplåten (plasten) är vattenfylld och maskinen går igång igen efter att vi torkat ur botten.
Tyvärr så har jag ingen aning om vart den där gummibussningen ska sitta och bottenplåten vattenfylls igen. Jag har försökt googla och kolla manualer utan framgång.
Ringde även elektrolux och ville prata med en tekniker om vart den skall sitta. Det gick såklart inte utan de vill skicka ut någon för 1500:- + diverse avgifter. Det är jag inte superintresserad av.
Kan någon här hjälpa till? Jag vore evigt tacksam!
Redigerat:
Tack, för svaret. Ja det var det första jag gjorde. Men vi blev upplysta om att vi blir debiterade om det inte är ett garantiärende utan något som vi orsakat själva. Känns som upplagt för tvist & ord mot ord. Inte helt sugen på att sätta mig i en sån sits när det gissningsvis bara är att montera tillbaka gummi-prylsen
Felkod 30 betyder att översvämningsskyddet slagit till vilket det mycket riktigt har gjort då bottenplåten (där pump mm sitter) vattenfylls och frigolit-nivågivaren har slagit från. Exakt som sig bör med andra ord. Detta eftersom en gummitätning hoppat loss.
Jag har som jag skrev i mitt första inlägg torkat bort allt vatten från bottenplåten och testat maskinen igen men felkod 30 återkommer efter ett tag när tillräckligt mycket vatten har runnit ur maskinen ner i bottenplåten.
Jag har som jag skrev i mitt första inlägg torkat bort allt vatten från bottenplåten och testat maskinen igen men felkod 30 återkommer efter ett tag när tillräckligt mycket vatten har runnit ur maskinen ner i bottenplåten.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
En liten tanke i all välmening. Den kanske inte har ramlat ner, utan flutit upp?
Känns ju som att den bör sitta där nere nånstans om den nu vägrar tömma. Det är inte stopp i avloppet?
Känns ju som att den bör sitta där nere nånstans om den nu vägrar tömma. Det är inte stopp i avloppet?
Ja den kan nog ha flutit upp. Det kan även vara så att barnen hittat prylen ute och stoppat den i diskmaskinen, jag har faktiskt ingen aning eftersom jag inte har någon aning om vad gummi-prylen faktiskt är 
Jag bara lägger ihop 1+1, larmande diskmaskin, vatten i bottenplåten & en gummitätning/pryl ligger på botten av diskmaskinen.
Avloppet är samma som diskhon och där är inget stopp iallafall. Där stannar mina DIY diskamskinskunskaper.
Det är alltså här inne vattnet samlas, inte inne där disken finns:
Jag bara lägger ihop 1+1, larmande diskmaskin, vatten i bottenplåten & en gummitätning/pryl ligger på botten av diskmaskinen.
Avloppet är samma som diskhon och där är inget stopp iallafall. Där stannar mina DIY diskamskinskunskaper.
Det är alltså här inne vattnet samlas, inte inne där disken finns:
Logga in
Skapa konto
Torkade ur bottenplåten och drog igång ett program, låg på mage och spanade. Efter 5 minuter (och det lät i avloppet som den pumpade ut) började det rinna vatten ur den här slangen:
Det är samma slang som syns i framkrant vid pilen på bilden i tidigare inlägg. Om jag höll för utloppet på den slangen rann vattnet istället ner från oidentifierat ställe vid början på pilen på bilden i inlägget tidigare.
Logga in
Skapa konto
Det är samma slang som syns i framkrant vid pilen på bilden i tidigare inlägg. Om jag höll för utloppet på den slangen rann vattnet istället ner från oidentifierat ställe vid början på pilen på bilden i inlägget tidigare.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det du pekar på bild är väl en flexslang? Angående stopp i avloppet så menade jag från pumpen till vattenlåset.
Hur stor är bussningen på bilden, 1-2cm ? Jag tycker den ser ut som de gummisaker som sitter fastklämda på överkorgen på vår Electrolux, jag antar att dom är till för att metallkorgen inte ska slå mot luckan. Dom lossnar konstant på vår maskin och hittas då på botten. Om det är en sådan så har den nog inget med felet att göra.danode skrev:
Ett mysterium löst, tack!snoddas2 skrev:Hur stor är bussningen på bilden, 1-2cm ? Jag tycker den ser ut som de gummisaker som sitter fastklämda på överkorgen på vår Electrolux, jag antar att dom är till för att metallkorgen inte ska slå mot luckan. Dom lossnar konstant på vår maskin och hittas då på botten. Om det är en sådan så har den nog inget med felet att göra.
Logga in
Skapa konto
Har haft exakt samma fel på min Electrolux. Det är ett vanligt fel och det är att en slang som mäter vattenmängden i maskinen är igensatt med skit/fett. Teknikern som fixade det hos oss sa att han fixar det hela tiden. Han bytte slangen och satte dit ett filter som skulle förhindra att det händer igen.
Ta dit en tekniker från Electrolux om det är garanti kvar
Ta dit en tekniker från Electrolux om det är garanti kvar