Ugnen "läcker" matfett mm i vänstra hörnet. Jag ser inget synligt fel. Ugnen har varit så här i flera år enligt min släkting. Ugnen är från Ikea och ser ut att vara i väldigt bra skick.

Listen och glaset ser alltså bra ut. Men vad kan då vara fel? Något gör att det blir ett glapp mellan dessa två.

Tacksam för tips

• Vit IKEA-ugn med tre silverfärgade vred och en glaslucka. Ugnen står i ett kök med trägolv och en färgglad matta framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en ugn från Ikea där matfett verkar läcka i det vänstra hörnet, synliga gallerhyllor och en vit ugnslucka är öppna, stående på trägolv.
    Skapa konto
  • Ugnens vänstra hörn med synligt matfett och lite smuts på listen. Dörrens gummilist och glas verkar intakta utan synligt slitage.
    Skapa konto
  • Närbild på vänstra hörnet av en öppen ugnsugn, med fokus på listen runt glaset där det syns matrester och smuts. Ugnen är av märket Ikea.
    Skapa konto
  • Bild på den öppna dörren av en IKEA-ugn, som visar en identifieringsetikett och en tätning nära vänstra hörnet där matfett läcker.
    Skapa konto
  • Gilla
matthew123456
  • Laddar…
Vi har precis samma problem med en 2 år gammal Matälskare varmluftsugn. Det läcker nere i vänstra hörnet trots att glasskiva och list ser ut att sitta korrekt. Fick du någon lösning på ditt problem?

K kia2 skrev:
Ugnen "läcker" matfett mm i vänstra hörnet. Jag ser inget synligt fel. Ugnen har varit så här i flera år enligt min släkting. Ugnen är från Ikea och ser ut att vara i väldigt bra skick.

Listen och glaset ser alltså bra ut. Men vad kan då vara fel? Något gör att det blir ett glapp mellan dessa två.

Tacksam för tips
Vi har samma problem. Fick du någon lösning?

Nix

M matthew123456 skrev:
Vi har precis samma problem med en 2 år gammal Matälskare varmluftsugn. Det läcker nere i vänstra hörnet trots att glasskiva och list ser ut att sitta korrekt. Fick du någon lösning på ditt problem?
fick du ett svar? ser inget är nu på sidan. det är så att jag har exakt samma problem med ungnen!
mvh: Acke

A Ackelito skrev:
fick du ett svar? ser inget är nu på sidan. det är så att jag har exakt samma problem med ungnen!
mvh: Acke
K kia2 skrev:
Nix
Man kan normalt ta loss luckan vid gångjärnet. Kan det vara så att gångjärnet inte riktigt har kommit in eller har glidit ur?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.