Dracula Dracula skrev:
Tack då är det lite mer klarhet i detta. Följdfråga:

- jag har en extra router liggandes, kan jag ta den ut till garaget, och addera en hub, och ett styrt eluttag, och på så sätt aktivera ett värmeelement när graderna understiger +8 grader? Viktigt att elementets eluttag stängs av vid uppnådda +10

...detta även utan internetuppkoppling och utan wifi från mitt hem. (Garaget ligger långt från huset)
Utan internet OCH utan WiFi blir det svårt. Du behöver någon sorts kontakt mellan platserna. Hur långt är det fågelvägen? Fri sikt?
 
Dracula Dracula skrev:
Tack då är det lite mer klarhet i detta. Följdfråga:

- jag har en extra router liggandes, kan jag ta den ut till garaget, och addera en hub, och ett styrt eluttag, och på så sätt aktivera ett värmeelement när graderna understiger +8 grader? Viktigt att elementets eluttag stängs av vid uppnådda +10

...detta även utan internetuppkoppling och utan wifi från mitt hem. (Garaget ligger långt från huset)
Till det behovet så är nog en digital termostat en enklare lösning.

https://www.clasohlson.com/se/Digital-termostat-for-element,-frostvakt-0-40-grader/p/36-9325

Angående frågan så behöver du ingen router om du har en hub. Men det behövs troligt en nätverkskabel med tillgång till internet för att hubben ska fungera.
Osäker på om det går att installera och ställa in allting där det finns internet och sedan flytta sakerna dit internet saknas.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Utan internet OCH utan WiFi blir det svårt. Du behöver någon sorts kontakt mellan platserna. Hur långt är det fågelvägen? Fri sikt?
Eller du menar en "smart" hub och ha garaget som ett helt eget system? Det går så klart. Tänkte du ville styra och övervaka från huset även om internet är nere.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Man kommer att behöva ha Internet när man sätter upp sakerna, men det kan man ju oftast lösa med en mobiltelefon. Sedan handlar det om vad som krävs för den enskilda hubben när man tar bort mobilen...
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Tack då är det lite mer klarhet i detta. Följdfråga:

- jag har en extra router liggandes, kan jag ta den ut till garaget, och addera en hub, och ett styrt eluttag, och på så sätt aktivera ett värmeelement när graderna understiger +8 grader? Viktigt att elementets eluttag stängs av vid uppnådda +10

...detta även utan internetuppkoppling och utan wifi från mitt hem. (Garaget ligger långt från huset)
Om du inte har WiFi/Ethernet som räcker dit från huset så är det ingen poäng att sätta upp någon router och hub - Du behöver ju ändå springa ut till garaget varje gång du ska koppla upp dig mot prylarna...
 
redarn redarn skrev:
Öka ventilationen för att må bättre och vara mindre trött.

På jobbet avslutar tex. konferensmöten vid 1000ppm. (stora konfrummet håller vanligtvis <600 även fullt). Jag vill ha detta hemma också för att veta om jag borde sätta in FTX eller om mitt självdrag duger.
Jag har självdrag i min lägenhet, och jag har experimenterat lite nu i ett dygn och kan konstatera att mina CO2 värden är bra oavsett om jag kör Paxfläkt i badrummet eller ej. Det är omätbara/små skillnader mellan självdrag, fläkt 13L/s och 18L/s. (Om jag befinner mig i samma rum samtidigt vid mätningar) Skulle det vara flera personer så kanske vinsten är större med fläkt på (?)
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Till det behovet så är nog en digital termostat en enklare lösning.

[länk]

Angående frågan så behöver du ingen router om du har en hub. Men det behövs troligt en nätverkskabel med tillgång till internet för att hubben ska fungera.
Osäker på om det går att installera och ställa in allting där det finns internet och sedan flytta sakerna dit internet saknas.
tack - just vad jag tänkte att det kanske fanns :) Mycket bra lösning.
 
useless useless skrev:
Om du inte har WiFi/Ethernet som räcker dit från huset så är det ingen poäng att sätta upp någon router och hub - Du behöver ju ändå springa ut till garaget varje gång du ska koppla upp dig mot prylarna...
tanken är att garaget har ett eget system/wifi/hub - och är självgående - inget jag behöver styra via någon app. Systemet får vid installationen instruktioner när eluttaget ska vara aktivt (vid vilka rumstemeperaturer). Verkar gå som jag tolkar svaren. Vid installationen kommer jag åt internet via telefonen. Men, det finns frostvakt-uttag som verkar ännu smidigare o billigare - en sådan får det bli till garaget.

I övrigt blir det troligen ingen app eller hub i mitt fall - jag har inga behov. Hade jag ventilation o värme som gick att styra automatiskt så hade det varit mer intressant med smart hub och sensorer i hemmet. I dagsläget vill jag mäta luftkvalitet/temp, och då räcker ALPSTUGA på egen hand. Men i framtiden kanske mer behov finns :)
 
K
pacman42 pacman42 skrev:
Smartthings, Domotics och HA fungerar ju utan Internet (för SmartThings - numera). Jag kör det mesta på Domoticz, men har en del belysningar på SmartThings (för att underlätta för familjen). Men nu pratar vi mer komplexa klösningar än vad IKEA erbjuder (även om SmartThings bara är en aning mer komplext, men den stödjer nog inte IKEas nya prylar).
Jag har en Aeotec-hub (smartthings) och har inte haft något problem att lägga till nya Ikea-prylar. Har dock bara provat med 2 temperatur/fuktmätare och en vattenläckagesensor.
 
K
Dracula Dracula skrev:
tanken är att garaget har ett eget system/wifi/hub - och är självgående - inget jag behöver styra via någon app. Systemet får vid installationen instruktioner när eluttaget ska vara aktivt (vid vilka rumstemeperaturer). Verkar gå som jag tolkar svaren. Vid installationen kommer jag åt internet via telefonen. Men, det finns frostvakt-uttag som verkar ännu smidigare o billigare - en sådan får det bli till garaget.
Och hur ska du sätta upp dessa regler för "systemet"?

Själv skulle jag aldrig lite på driftsäkerheten tillräckligt för att inte säkerställa att huben kan nås "online".
 
K Kardan79 skrev:
Jag har en Aeotec-hub (smartthings) och har inte haft något problem att lägga till nya Ikea-prylar. Har dock bara provat med 2 temperatur/fuktmätare och en vattenläckagesensor.
Är det IKEA's ny matter-prylar då?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
K
useless useless skrev:
Är det IKEA's ny matter-prylar då?
Ja. Var det inte de nya Ikea-prylarna saken gällde? 😉

Har själv Klippbok (sensor för vattenläckage) och ett par andra grejer (bl.a. Timmerflotte).

Som framgår nedan funkar det även för andra.
 
  • Skärmdump av Klippbok vattenläckagesensor-app, visar "Torrt" status och anslutningssökväg mellan hubb och enhet i köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av information om Klippbok vattensensor från IKEA, inklusive modellnamn, anslutningsmetod och programvaruversion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smart sensor för temperatur och luftfuktighet från Ikea, modell Timmerflotte, visad på en produktsida med pris, recensioner och tillbehör.
Attitudeswe
Annat man kan använda IKEAs system till är att man kan kolla speldatorernas elförbrukning, och få syncad utebelysning som går på vid solnedgång+ av vid soluppgång.

Skärmdump som visar IKEAs smart plug med elförbrukning på 163,3 W och total energianvändning 24,71 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dracula Dracula skrev:
Jag köpte min livs första smarta pryl för hemmet. En "Alpstuga" - en alldeles ny grunka som mäter luftkvalitet. Den fungerar som den är, men jag kunde läsa att man får ut mer möjligheter om den kopplas till en app.

Enheten ska kunna snacka med "IKEA Home smart" via standarden Matter.

- "Ikea home smart" är appens namn?

- måste jag köpa en Ikea hubb för att kunna använda en app?

- varför en hubb?

- har prylarna ett eget nätverk eller kopplas de på mitt wifi?

- vilka fördelar har en app och hub till min luftmätare?

Jag såg också en vanlig digital smart temperaturmätare, i samma serie, men tolkade förpackningens symboler att en hubb krävs (?) eller inte?

Jag vill egentligen inte ha appar, men kan någon locka mig med praktiska fördelar så kanske jag kan överväga.
vad ska man ha själva luftmätaren till då?

ot jag köpte ikea starkvind luftfilter den funkar inte alls
 
Dracula Dracula skrev:
Jag vill egentligen inte ha appar, men kan någon locka mig med praktiska fördelar så kanske jag kan överväga.
Enda appen jag har är webbläsaren.
 
Nya frågor dyker upp. Läste att man via Alexa med röst kan fråga vilken temperatur det är i sovrummet (om man har en givare där). Låter coolt.

Är det för mig n sådan lösning smartast köpa en Alexa Hub 2nd gen. för att dels få en hub + en högtalare/mic istället för att köpa IKEA's Hub och sen en separat Alexa. ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.