Hej, nu har det blivit min tur att få diskmaskinsbekymmer och såhär lagom fint till jul!
Maskinen i fråga är ca 10 år gammal, en RENGÖRA (911 535 056 Electrolux). Märkte att den diskade dåligt och konstaterade att den inte verkade värma vattnet. Jag rengjorde alla filter och hittade lite matrester intill ena sensorn i botten och lade igång snabbprogrammet och den verkade värma, toppen! Men den sköljde fortfarande kallt. Drog igång 65 graders-programmet med en stektermometer i och den verkade inte värma alls i det programmet, testade korta igen och den drog upp till ca 40 grader men stannade av där.
Har visuellt kollat kretskortet och såg inget som verkade oroväckande där, tänker att det inte borde vara värmepumpen eftersom den ändå värmer? Kan det vara NTC-givaren och kan jag isf testa den på något sätt? Läser runt lite här och någon har haft liknande bekymmer som dom löste med en ny tacho, men jag är inte riktigt klar på var jag skulle hitta den på min maskin?
Maskinen i fråga är ca 10 år gammal, en RENGÖRA (911 535 056 Electrolux). Märkte att den diskade dåligt och konstaterade att den inte verkade värma vattnet. Jag rengjorde alla filter och hittade lite matrester intill ena sensorn i botten och lade igång snabbprogrammet och den verkade värma, toppen! Men den sköljde fortfarande kallt. Drog igång 65 graders-programmet med en stektermometer i och den verkade inte värma alls i det programmet, testade korta igen och den drog upp till ca 40 grader men stannade av där.
Har visuellt kollat kretskortet och såg inget som verkade oroväckande där, tänker att det inte borde vara värmepumpen eftersom den ändå värmer? Kan det vara NTC-givaren och kan jag isf testa den på något sätt? Läser runt lite här och någon har haft liknande bekymmer som dom löste med en ny tacho, men jag är inte riktigt klar på var jag skulle hitta den på min maskin?
om du har tur och inte värmaren byttes på garantin så kan det vara den , mycket och många fel på dessa i början.A AmatörDonaren skrev:Hej, nu har det blivit min tur att få diskmaskinsbekymmer och såhär lagom fint till jul!
men troligen är det kretskortet
kretskorten är slut och kommer nog aldrig in igen
värmaren bygger man om för ca 2400.-
Tack, men skulle den värma alls om det faktiskt var värmaren? Det är det jag inte får att gå ihop? Eller tänker jag fel här?
Jag hittar faktiskt två:
Nu tänker jag i skrift, men det är ju inte omöjligt att ett är slut medan ett funkar vilket gör att den kan värma till viss del men inte fullt ut (eller under sköljning). Blir att testa dem imorrn och återkommer.
Tack såhär långt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu tänker jag i skrift, men det är ju inte omöjligt att ett är slut medan ett funkar vilket gör att den kan värma till viss del men inte fullt ut (eller under sköljning). Blir att testa dem imorrn och återkommer.
Tack såhär långt!
Har nu testat båda reläerna och dom funkar båda två. Tillbaka på ruta ett alltså..
Tar tacksamt emot andra ideer för nu börjar det ta slut här. Hittar ingen info om kretskortet heller så vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.
Tar tacksamt emot andra ideer för nu börjar det ta slut här. Hittar ingen info om kretskortet heller så vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.
släpper de igenom på båda polerna menar du?A AmatörDonaren skrev:
i såfall är det logiken på kortet
Lade 12V på dem och båda öppnade och stängde precis som dom skulle. Utesluter inte att det är logiken, vad jag bara inte kan förstå är varför den värmer till 40 på snabba programmet?
Kan det vara temperatursensorn som spökar?
Kan det vara temperatursensorn som spökar?
öppna och stänga säger liteA AmatörDonaren skrev:
om kontaktytorna eller annat mekanisk har havererat intern släpper de inte fram någon kräm Vilket de kinesiska reläerna gör.
så har du kollat att de på båda polerna släpper fram kräm?
byt plats på dom eller sätt dit omronreläer
händer aldrig att NTCn fallerarA AmatörDonaren skrev:
om den värmer på ett program så är det logiken dvs kretskortsbyte som gäller.
Jag börjar nog luta åt att du har rätt. Problemet är att ett nytt kort kostar 2000 spänn och någonstans där går nog gränsen för vad man vill göra för en 10 år gammal maskin..