2 570 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Ikea kök
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Å jag som var på IKEA igår. Bredd på lådstomme?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
På varuhusen harde dock en databas de gärna gör utdrag från. Lycka till!
Okej låter bra, men är det ingen som har måtten på dörrar till:
120 rakt bänkhörnskåp
Angående lådfronter är de verkligen 5 mm mindre än stommen? Syns inte stommen då?
Skulle behöva en lista på måtten, ingen som har eller vet nån sida man kan hitta dem på??
120 rakt bänkhörnskåp
Angående lådfronter är de verkligen 5 mm mindre än stommen? Syns inte stommen då?
Skulle behöva en lista på måtten, ingen som har eller vet nån sida man kan hitta dem på??
Jo, det är faktiskt så. Jag mätte väldigt noga eftersom jag lät tillverka luckor för IKEA-stommar. 5 mm är inte mycket - eftersom luckan har en viss tjocklek är det bara precis rakt framifrån som stommen syns litet. Kolla själv hos IKEA så ser du effekten.Ica80 skrev:
Gå in på ikeas webb och välje en dörr. Då får du upp den exakta storleken på dörren.
På http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/64620710 har du en applåd-dörr och kan välja alla tillgängliga storlekar i drop-down-menyn.
Det raka hörnskåpet som är 120 cm ska ha en dörr som är 60x70 cm. Den har dessa mått enligt Ikeas webb:
Bredd: 59.6 cm
Höjd: 69.4 cm
Tjocklek: 1.6 cm
På http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/64620710 har du en applåd-dörr och kan välja alla tillgängliga storlekar i drop-down-menyn.
Det raka hörnskåpet som är 120 cm ska ha en dörr som är 60x70 cm. Den har dessa mått enligt Ikeas webb:
Bredd: 59.6 cm
Höjd: 69.4 cm
Tjocklek: 1.6 cm
Är inte dessa mått lite märkliga? De innebär att det blir en 4 mm glipa mellan dörrarna på bredden och 6 mm på höjden (om det sitter dörrar/luckor intill). Glipan borde vara lika stor på båda hållen om det skall snyggt ut. Är det en kompromiss man valt för att inte få en för liten glipa på höjden om det sitter tex en bänkskiva över skåpet?peroande skrev:
(Dessutom är Ikeas 60-skåp inte exakt 600 mm, det saknas 1-1,5 mm. Höjden är däremot "exakt" 700 mm)
Klicka här för att svara