Ska köpa stommar på Ikea och luckorna från ett annat håll.
Behöver veta måttet för dörren till vägghörnskåp och måtten på lådfronterna 3 låders.
Nån som kan hjälpa mig med det?

Å jag som var på IKEA igår. Bredd på lådstomme?

Dörren på vägghörnskåpet är 31,8 cm bred och lådorna är 31,0 cm, 25,3 cm och 12,6 cm höga

Tack så mycket! Det är märkligt att inte Ikea skriver ut mått på vissa.

Lådfronternas bredd är 5 mm mindre än stommens. Exempelvis 595 mm till 60-stomme, 795 till 80-stomme o s v.

På varuhusen harde dock en databas de gärna gör utdrag från. Lycka till!

Okej låter bra, men är det ingen som har måtten på dörrar till:
120 rakt bänkhörnskåp
Angående lådfronter är de verkligen 5 mm mindre än stommen? Syns inte stommen då?
Skulle behöva en lista på måtten, ingen som har eller vet nån sida man kan hitta dem på??

Ica80 skrev:
Angående lådfronter är de verkligen 5 mm mindre än stommen?
Jo, det är faktiskt så. Jag mätte väldigt noga eftersom jag lät tillverka luckor för IKEA-stommar. 5 mm är inte mycket - eftersom luckan har en viss tjocklek är det bara precis rakt framifrån som stommen syns litet. Kolla själv hos IKEA så ser du effekten.

Gå in på ikeas webb och välje en dörr. Då får du upp den exakta storleken på dörren.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/64620710 har du en applåd-dörr och kan välja alla tillgängliga storlekar i drop-down-menyn.

Det raka hörnskåpet som är 120 cm ska ha en dörr som är 60x70 cm. Den har dessa mått enligt Ikeas webb:
Bredd: 59.6 cm
Höjd: 69.4 cm
Tjocklek: 1.6 cm

peroande skrev:
....
Bredd: 59.6 cm
Höjd: 69.4 cm
Tjocklek: 1.6 cm
Är inte dessa mått lite märkliga? De innebär att det blir en 4 mm glipa mellan dörrarna på bredden och 6 mm på höjden (om det sitter dörrar/luckor intill). Glipan borde vara lika stor på båda hållen om det skall snyggt ut. Är det en kompromiss man valt för att inte få en för liten glipa på höjden om det sitter tex en bänkskiva över skåpet?

(Dessutom är Ikeas 60-skåp inte exakt 600 mm, det saknas 1-1,5 mm. Höjden är däremot "exakt" 700 mm)

Ang IKEA´s luckmått.
Om luckan vore exakt 60 cm till ett 60 skåp skulle nog inte luckan gå att öppna utan att ta i el repa nästa skåps lucka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.