Tjena,

Ska sätta upp ett ikeakök och tänkte köpa 725 bred bänkskiva på annat ställe. 725-bredden är för att vårt kök blir rätt litet och vi vill ha bredare skiva än 630 (eller vad standard är) för att få lite extra arbetsyta.

Tanken är att lägga "dödytan" bakom skåpen så skivan inte sticker ut extra i framkant. Har inte räknat exakt men säg det rör sig om 90mm luft där bak för att det ska matcha.

Så, hur skapa 90mm luft på enklaste vis? Jag har tänkt mig som i skissen nedan, stående reglar, alternativt med horisontella stödreglar mellan. Upphängningsskenan skruvas i dessa reglar. Är det smartare att skruva skåpen direkt i reglarna (om jag har en liggande infälld regel i toppen istället för upphängningsskenan)?

Övriga idéer och feedback?

Jag är hyfsat händig och gäller det träarbeten fixar jag det mesta som kan tänkas behövas för att dimensionera och hyvla virke till rätt mått.

Handritad skiss av köksstomme med upphängningsskena och reglar för att skapa 90mm utrymme bakom bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du lokalisera reglerna i väggen kan du sätta regel liggande, en i ovan och underkant.
Då får du ett installations utrymme bakom skåpen för ev el och vatten.

Använd skenan det gör montering av skåpen mer flexibel.

Mazen Mazen skrev:
Om du lokalisera reglerna i väggen kan du även sätta regel liggande, en i ovan och underkant.
Då har du även ett installations utrymme bakom skåpen för ev el och vatten.

Använd skenan det gör montering av skåpen mer flexibel.
Enbart liggande reglar eller komplementära med liggande reglar? Det där med utrymme för el och vatten har slagit mig och jag tänkte såga urtag i de stående reglarna för det.

....eller kanske stående reglar som bygger 45 ut och sen liggande reglar utanpå som bygger resterande 45. Borde bli mer stabilt.

• Gilla
Khysing Jonsson
  • Laddar…
Får du bra fästpunkter skulle jag säga att det räcker med liggande för att bygga ut till rätt mått. 90mm gör att du kan använda dig av dubbla 45x120.

Skåpen står ju sedan på ben i framkant så det viktigaste är att skenan får ordentligt fäste i väggen och att skåpen har stöd i botten att luta sig emot för att få dom i lod.
Förutsätter att väggen är rak och inte kalvar eller är skev på annat sätt.

Vad har du för vägg att skruva i?
Visst kan du bygga ett mer avancerat fackverk med stående reglar, men det känns lite overkill om du inte behöver kompensera för att väggen inte är helt rak. Då kan det vara enklare att anpassa stående reglar.
Hur lång sträck hur många skåp?

Ola C Ola C skrev:
....eller kanske stående reglar som bygger 45 ut och sen liggande reglar utanpå som bygger resterande 45. Borde bli mer stabilt.
... ett absolut alt och enkelt och snabbt att sätt upp. Men som sagt beror lite på hur rak väggen är.
Känner du dig mer hemma på den lösningen kör på den och du får även utrymme för el etc.

• Gilla
parom
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Får du bra fästpunkter skulle jag säga att det räcker med liggande för att bygga ut till rätt mått. 90mm gör att du kan använda dig av dubbla 45x120.

Skåpen står ju sedan på ben i framkant så det viktigaste är att skenan får ordentligt fäste i väggen och att skåpen har stöd i botten att luta sig emot för att få dom i lod.
Förutsätter att väggen är rak och inte kalvar eller är skev på annat sätt.

Vad har du för vägg att skruva i?
Visst kan du bygga ett mer avancerat fackverk med stående reglar, men det känns lite overkill om du inte behöver kompensera för att väggen inte är helt rak. Då kan det vara enklare att anpassa stående reglar.
Hur lång sträck hur många skåp?
Väggen är vad jag minns halv-ok att plugga i. I lägenheten finns 3 sorters väggar, riktig betong, nåt mellanting med ganska tjock puts och nån variant på betong innanför och sen de riktigt dåliga väggarna som är fyllda med hönsnät o gamla tidningspapper. Denna väggen är den som är medelbra och sträckan är totalt 250cm.

Nu fattar jag vad du menade med liggande reglar. Kan tänka mig en 120 innerst och en 60 utanpå för att spara lite vikt då utan att tappa stabilitet.

Jag skulle i ditt läge sätta en 120 först då kan du kompensera med mellan lägg där väggen ev snackar för att få den stumt monterad.
Bara att borra å plugga med rätt fästmaterial.

Om du sedan använder en 45x70 el 45x90 utanpå gör mindre skillnad, men jag skulle sätta ett par skruv som går igenom båda reglerna in i väggen (säg 4-5) för med stabilitet.

Lycka till!

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Jag skulle sätta en osb utanpå reglarna för att hindra att du trycker ur bakstycket

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.