E_interiör
Hej! Ska köpa ett Ikeakök som är ritat och klart och Peab ska komma och sätta upp detta…
Men!! Pga av pandemin så finns inte en ända laminat-bänkskiva att beställa/köpa hos Ikea. Vi skulle ha en måttbeställd sådan. Dom kan inte svara på när detta kommer in igen och rekommenderar att köpa komposit eller keramisk men priset är ju ofantligt mycket dyrare. Inget alternativ anser vi så denna bostad ska säljas nästa år. En bänkskiva kommer inte öka värdet så pass…
Komposit ligger på ca 5495 kr/kvm måttbeställd + en avgift 5900kr typ för dit sättning och ta mått.
Detta är ej från Peab utan från nå företag som lev skivorna som Ikea säljer.
Vart kan jag beställa bänkskiva i laminat??, har L format kök så antar att det måste vara en måttbeställd…

Redigerat:
massivt trä är inget alternativ?

E_interiör
D Datagubben skrev:
massivt trä är inget alternativ?
Helst inte

Allt beror förstås på måtten du har i ditt kök men det går att köpa färdiga bänkskivor från Ikea och kapa/anpassa dem själv, eller låta Peab göra det åt dig.

Laminatskivorna Ekbacken på Ikea finns i standardmått om 186x63 eller 246x63. Kostar 399:- respektive 499:-. De flesta varianter finns dessutom på lager just nu.

Redigerat:
E_interiör
Jag föreslog att jag kunde köpa 2 skivor så kunde dom sätta fast dom. Men det gick tydligen inte. Minns inte om det var att dom ej gjorde hål själva för vask och häll eller hur det nu va..

Bauhaus säljer långa bänkskivor med 635 mm djup som ikea använder. Sedan kan du skära och skarva l formen med en metallist. Billigaste lösningen

• Gilla
E_interiör
  • Laddar…
Amatöraf Amatöraf skrev:
Bauhaus säljer långa bänkskivor med 635 mm djup som ikea använder. Sedan kan du skära och skarva l formen med en metallist. Billigaste lösningen
Bra svar. Jag byggde klart ett IKEA-kök i våras för att kunna sälja lägenheten och använde denna från Bauhaus

https://www.bauhaus.se/bankskiva-ek-b-c-2020x635x27mm-postformad

Jag jämförde inte pris med laminatskivor men iom att det är kvalitet B/C så kostade den inte så mycket. Och med rejäl inoljning enligt konstens alla regler blev den riktigt ok. Bauhaus erbjuder dock bara avkapning på längden medan Hornbach kan göra hål för diskho, sågning för L-form etc. Jag hittade dock ingen passande skiva i massivt trä hos dom

• Gilla
E_interiör
  • Laddar…
LG Collection har stort utbud av måttanpassade laminatskivor i bra kvalitet. Förmodligen något dyrare än Ikea dock. Vi sneglar på Ikeas fanérskivor, inte lika mycket underhåll som massivt trä.

• Gilla
E_interiör
  • Laddar…
E_interiör
Tack, då ska jag kolla på dom

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.