Jag planerar att installera ett mindre Ikea-kök (METOD samt Kungsbacka-luckor) i en sommarstuga som står ute på en liten ö i Bottenviken. Det finns ingen el och inget vatten så några vitvaror är inte aktuellt och inte heller några diskohoar och kranar.
Stugan står ouppvärmd vintertid.
Någon som har erfarenhet av Ikea-kök (eller liknande) i sommarhus/fritidshus som står kalla på vintern? Funkar det eller kommer skivorna bli krokiga som bananer, släpp i lacken...o.s.v.? Bifogar bild. Kaminen står nog lite närmare på bild än i verklighet. Ytterdörren skymtas till höger.

Jag har varit i kontakt med Ikeas tekniska support men det enda de vet är att stommar och luckor kan svälla vid ändrade temperaturer. Det säger mig egentligen ingenting. Allt sväller/krymper vid temperaturförändringar. Frågan är bara om det blir såpass mycket att det inskränker på funktionen.

3D-visualisering av ett mörkt Ikea-kök utan vitvaror bredvid en kamin, i en sparsamt möblerad stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Jag har ett faktum kök som stått i en kallställd stuga i mälardalen senaste 10 åren, har inte tagit skada.

• Gilla
Ivan1881
  • Laddar…
nikasp
Vi har IKEA Metod i ett torp i Sörmland sedan 1,5 år. Värms upp när vi är där en gång per månad. Inga problem än i alla fall. Lär vara ånga från kokvatten som dödar överskåpet först misstänker jag då vi inte har någon fläkt.

• Gilla
Ivan1881
  • Laddar…
Hej,
Installerade ett ikea kök i sommarstugan 2008 och inga problem med stommar eller luckor. Stugan nyttjas april-okt annars utan värme och el.
Mvh Lars

• Gilla
Ivan1881
  • Laddar…
ClasseClas
Vi byggde nytt kök på landet 2006 med IKEA-stommar och luckor. Vi har det så gott som kallställt med en temperatur på 2-3 grader. Det har funkat bra hittills.

Vad gäller luckor skulle jag rekommendera massivt trä. Som alternativ 2 lackad MDF (som vi har) utan vassa kanter där lacken kan spricka.

Vad gäller dina Kungsbacka-luckor så är de gjorda av spånskiva överdragna med plastfolie. Jag skulle ärligt talat välja en annan lucka med tanke på din ouppvärmda stuga där du har större temperatur- och fuktvariationer över året. Nu är ju iofs stommarna gjorda med spånskivor med melaminfolie och de funkar ju, men ändå! :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.