11 206 läst ·
12 svar
11k läst
12 svar
IKEA induktionshäll Trevlig tappat effekt på stora plattan?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Bytte kök för 4 år sen och det mesta blev IKEA, även vitvaror. Satsade på en Trevlig induktionshäll då den var den enda som hade standardbredd men ändå erbjöd en stor platta som klarar pannor > 20cm. Man klarar sig rätt bra med tre plattor har vi upptäckt.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30291615/
På senare tid tycker vi dock att effekten på den stora plattan har försämrats markant, det tar längre tid och man måste vänta längre innan t ex man kan börja steka. Jag tycker att det varierar från gång till gång men min fru tycker att det är konstant. Hur kan man mäta det?
Garantin gäller ju fortfarande så jag pep förbi IKEA's köksavdelning häromdagen och ställde frågan om dom haft eller kände till problem av samma karaktär med denna häll men det kunde dom inte påminna sig eller läsa sig till på deras interna dokument. Det är tydligen Whirlpool som tillverkar den och jag fick ett nummer man kan ringa för ändamålet men innan jag ringer vill jag höra om andra har upplevt samma problem och fått det åtgärdat? Behöver inte gälla exakt denna modell.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30291615/
På senare tid tycker vi dock att effekten på den stora plattan har försämrats markant, det tar längre tid och man måste vänta längre innan t ex man kan börja steka. Jag tycker att det varierar från gång till gång men min fru tycker att det är konstant. Hur kan man mäta det?
Garantin gäller ju fortfarande så jag pep förbi IKEA's köksavdelning häromdagen och ställde frågan om dom haft eller kände till problem av samma karaktär med denna häll men det kunde dom inte påminna sig eller läsa sig till på deras interna dokument. Det är tydligen Whirlpool som tillverkar den och jag fick ett nummer man kan ringa för ändamålet men innan jag ringer vill jag höra om andra har upplevt samma problem och fått det åtgärdat? Behöver inte gälla exakt denna modell.
Om hällen är inkopplad på 2-faser men en har löst ut får man lägre effekt.
Har du kollat säkringarna?
Har du kollat säkringarna?
Märkligt
Induktion är lite mer av eller på, funkar eller inte alls.
Att induktionmodulen skulle tröttnat utan visa felkod elle4 andra fel förfinns osannolikt
Det är ju programmeringen i styrkortet/touchen som talar om vilken effekt som skall styras ut
Men det känns minst lika osannolikt att det skulle ändra sig
Induktion är lite mer av eller på, funkar eller inte alls.
Att induktionmodulen skulle tröttnat utan visa felkod elle4 andra fel förfinns osannolikt
Det är ju programmeringen i styrkortet/touchen som talar om vilken effekt som skall styras ut
Men det känns minst lika osannolikt att det skulle ändra sig
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Tack för svar.
Givetvis är säkringarna kollade. Innan jag gör nåt mer skulle jag vilja göra ett snabbt test:
om nån har en identisk häll och man ställer dit en 21cm kastrull med 1l kallt vatten och kör på högsta effekt, hur lång tid tar det då innan det kokar för er?
Givetvis är säkringarna kollade. Innan jag gör nåt mer skulle jag vilja göra ett snabbt test:
om nån har en identisk häll och man ställer dit en 21cm kastrull med 1l kallt vatten och kör på högsta effekt, hur lång tid tar det då innan det kokar för er?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Jag antar att den är inkopplad över 2 faser och nolla. Jag kollade bruxet om det fanns någon effektövervakning som håller ned total effekt om man vrider på för många plattor, men det verkar inte finnas. Och ni har kanske problemet även när ni endast använder denna platta?
Bruxet antyder att det skulle finnas tre olika modeller beroende på vilket land den är avsedd för. Jag tror inte på det, vilket innebär att beskrivningen för inkoppling i Sverige saknar en bygel på plinten. Vet inte om den kan påverka effekten på en platta eller om den helt kopplar bort en platta men kan vara värt att kontrollera inkopplingen mot märkskylten på hällen. Om det är fel här är det permanent vilket inte stämmer riktigt med symptomet.
Spänningsfall kan också vara en förklaring om ni bort långt ut på landet. Om spänningen sjunker på 230 V till 210 V så sjunker effekten med dubbelt så mycket.
Bruxet antyder att det skulle finnas tre olika modeller beroende på vilket land den är avsedd för. Jag tror inte på det, vilket innebär att beskrivningen för inkoppling i Sverige saknar en bygel på plinten. Vet inte om den kan påverka effekten på en platta eller om den helt kopplar bort en platta men kan vara värt att kontrollera inkopplingen mot märkskylten på hällen. Om det är fel här är det permanent vilket inte stämmer riktigt med symptomet.
Spänningsfall kan också vara en förklaring om ni bort långt ut på landet. Om spänningen sjunker på 230 V till 210 V så sjunker effekten med dubbelt så mycket.
Det spelar en viss roll vilken kastrull man har. Min kastrull från iittalla är mycket snabbare än min Ikea-kastrullnizzehult skrev:
En liter vatten kokar upp på ca 3,5 min hos mig om jag minns rätt. (Hällen ej från Ikea)
Edit: jag tog tiden på nytt. Min nyaste stekpanna från Shulte-ufer, 20 cm, kokade upp en liter kallt vatten på 2 min och 24 sek. Siemens-häll av standardmodell.
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Ja problemet finns även om det bara är denna platta som används men vi är inte riktigt överens om hur ofta och markant problemet är. Vi bor inte på landet och har stabil matning i ett bostadsområde som inte är alltför gammalt.
Att olika kastruller ger olika utväxling kan nog stämma, tänkte inte på det. Det beror väl på den ingjutna kärnans storlek och utformning. Vi har tre stekpannor och jag upplever det som att den tyngsta, äldsta och tjockaste tar längst tid. Visst, mer materiel = mer som ska värmas men jag tycker inte att det var sån markant skillnad tidigare.
OK, ska själv göra lite praktiska prov med olika pannor.
Att olika kastruller ger olika utväxling kan nog stämma, tänkte inte på det. Det beror väl på den ingjutna kärnans storlek och utformning. Vi har tre stekpannor och jag upplever det som att den tyngsta, äldsta och tjockaste tar längst tid. Visst, mer materiel = mer som ska värmas men jag tycker inte att det var sån markant skillnad tidigare.
OK, ska själv göra lite praktiska prov med olika pannor.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Fick lite konstiga siffror idag när jag mätte. Samtliga i P-läge (Power)
Kokkärl 21cm IKEA 365 1l vatten
Stora plattan: 3'00
Lilla plattan: 3'15
Kokkärl 17,5cm Senso 750ml vatten:
Stora plattan: 2'30
Lilla plattan: 2'18
Enligt specifikationerna så är stora plattan på 21cm. Men varför den då är långsammare på ett mindre kärl verkar ologiskt.
Enligt specifikationerna så är stora plattan på 21cm. Men varför den då är långsammare på ett mindre kärl verkar ologiskt.
Det ser helt riktigt ut. Givetvis så skall man använda ett kok kärl som är så anpassat som möjligt för just den plattan man använder, det är induktionseffekt vi pratar om på dessa hällar och det kräver att kärlet täcker hela ytan för att du ska få ut hela effekten. Man kommer dock aldrig att få ut den nominella effekten som är specad eftersom det alltid blir effektförluster.nizzehult skrev:
Fick lite konstiga siffror idag när jag mätte. Samtliga i P-läge (Power)
Exempel: en platta på 18cm som ger 2100w effekt får du kanske ut max 1900w med rätt kärl medans du kanske bara får ut 1300w med ett kärl som är för litet
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Tycker det borde vara tvärtom, om kärlet är större än plattan så borde effekten bli märkbart mindre.N Nixon90 skrev:Det ser helt riktigt ut. Givetvis så skall man använda ett kok kärl som är så anpassat som möjligt för just den plattan man använder, det är induktionseffekt vi pratar om på dessa hällar och det kräver att kärlet täcker hela ytan för att du ska få ut hela effekten. Man kommer dock aldrig att få ut den nominella effekten som är specad eftersom det alltid blir effektförluster.
Exempel: en platta på 18cm som ger 2100w effekt får du kanske ut max 1900w med rätt kärl medans du kanske bara får ut 1300w med ett kärl som är för litet
Men anledningen till att vi har uppmärksammat fenomenet är att stekpannorna - särskilt den tyngsta - tar sån evinnerlig tid att få fjutt på men flyttar man den till den lilla plattan går det relativt snabbt men då blir den heller inte jämnvarm. Vid vanliga kokkärl däremot märks inte någon större skillnad.
Så var det inte tidigare.
Klicka här för att svara