Har fått felkoden i30 på min integrerade ikea/electrolux diskmaskin. Kollat i botten och det lät som den försökte tömma typ. Nu dagen efter fungerar den igen...vad kan vara fel? Såg på Ikeas manual att i30 betyder att filtret i maskinen inte sitter på plats(?).....

Vi har en Ikea-maskin (Electrolux) som fick samma felkod, i30.
Då gick tömningspumpen oavbrutet i flera timmar. Jag öppnade plåten undertill och såg att det var vattenfyllt. Dvs översvämningsskyddet hade löst ut.
Dagen efter hade det torkat upp och maskinen gick igen.
Sådär höll det på ett par dagar.
Orsaken var lampan inne i maskinen. Tätningen på den var tydligen ett vanligt problem.
Fick den bytt på garanti, efter det har den fungerat felfritt.

Så om du är lite händig kan du öppna plåten under luckan och se om där är blött.
Är två skruvar för att lossa om jag inte minns fel.

Eller ringa Ikea :)

T Tokfarbrorn skrev:
Vi har en Ikea-maskin (Electrolux) som fick samma felkod, i30.
Då gick tömningspumpen oavbrutet i flera timmar. Jag öppnade plåten undertill och såg att det var vattenfyllt. Dvs översvämningsskyddet hade löst ut.
Dagen efter hade det torkat upp och maskinen gick igen.
Sådär höll det på ett par dagar.
Orsaken var lampan inne i maskinen. Tätningen på den var tydligen ett vanligt problem.
Fick den bytt på garanti, efter det har den fungerat felfritt.

Så om du är lite händig kan du öppna plåten under luckan och se om där är blött.
Är två skruvar för att lossa om jag inte minns fel.

Eller ringa Ikea :)
Vart inne i maskinen sitter den lampan?

Nu kanske vi inte har samma maskin men vi har en lampa på högersidan som lyser inne i maskinen när man öppnar luckan.

I ditt fall kanske det är en läcka någon annanstans. Eller så har du en helt annan maskin och felkod i30 betyder att det är knas med filtret.
På Electrolux sida hittar man dock att i30 betyder att översvämningsskyddet löst ut.

Har du ingen belysning i maskinen så kolla att spolarmarna är hela. Vissa undre spolarmar med en sån extra snurrgrej på har en tendens att spricka på undersidan efter nåt år. Och då sprutar vattnet helt fel och det skvätter ner i översvämningsslangarna och ner på botten i maskinen.

Lösning 2:
Kör igång maskinen några minuter och öppna Sedna luckan och kolla så att inget av hålen på spolarmarna är igensatt med smuts. Blir då samma problem som föregående svar med att vattnet sprutar fel och svämmar över.

Kolla även nu hur vattennivån ser ut så den inte fyller i för mycket vatten. Vattnet ska inte fylla på högre än bokningen i plåten mellan lucka och filter. Gör den det så är det smuts/kalk i nivåsensorn. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.