Hej!
Som ämnet antyder så försöker jag få på en 2-knapps krondimmer från Jula till en IKEA Beryll spot skena (4 x 20w halogen).
Det är en electronisk transformator i lampan, 105VA (vet inte vad det är).
Fakta om dimmern. http://www.jula.se/dimmer-400215
Det står: Krondimmer för lågvoltshalogen med elektronisk trafo, 230 V halogen och glödljus. 2x50-200 W. Ström: 2x0,8 A.

När den är nedställd så surrar både lampan och dimmern och för det mesta så blinkar den. Har jag valt rätt eller är det en skräp lampa? Visst räknar man 4x20W = 80W dvs 30W mer än minimum för dimmern? Fattar inte vad som är fel.
På den andra knappen kopplade jag in en ljusslinga som funkar fint.
Har testat med vanlig 60W glödljus och den funkar fint.
Om det är fel dimmer, vad ska jag då ha?? :banghead:

Det är IKEA Beryll som inte går att dimma. Du får skaffa en armatur med dimbar nätdel om det skall fungera.

Aha, är det trafon i den som är problemet? Kan man se det på en lampa när man köper den?

Tack! Det var konkret svar. Vad är det då för fel? Visst låter det som rätt dimmer? Kan jag testa att parallell koppla en glödlampa till spotten för att öka belastningen och se om det är det som är fel?
Bra googlat förresten. Jag trodde jag hittat det mesta om Beryll och dimmrar :)

Den skall tydligen gå att dimma med dimmer av transistortyp. Problemet har diskuterats här på forumet i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/el/167744-ikea-beryll-brummar.html Det framgår inte av infon på Julas hemsida vilken typ av dimmer det är men om du skall få det att fungera med Beryllarmaturen måste du byta dimmer.

Någon som vet om det går att se på dimmern vilken typ det är, transistor eller tyristor? Det verkar som om Patrik_Hed i den tråden hade koll. Var det en märkning på dimmern man ska titta efter?
Vill inte köpa en felaktig till liksom. Någon som har en länk till en som är transistor?

Du kan t.ex titta efter en märkning som lyder "C", "L", "RL", "RC", "RLC" där C betyder transistordimmer (kapacitiv last) och L tyristordimmer (induktiv last). R står för resistiv last.

Ok, super! Ska kolla på den jag köpte för att bekräfta att det är som ni sagt. Jag borde ha ett L eller RL på min då.
Ser att Jula (och andra) säljer en Schneider krondimmer Exxact som "Hanterar resistiva (R), kapacitiva (C), eller induktiva (I) laster". Den borde fungera isf.
Hoppas det här även kan hjälpa andra att knyta ihop begreppen.

På papperet ska Julas dimmer fungera, då den är avsedd för elektronisk trafo (C). Men det finns ingen standard för dimmers, då man behöver ofta i praktiken prova sig fram vilka kombinationer som fungerar...

Finns det standard för trafon i lampan? Omöjligt att veta om det ska vara den ena eller andra annars. En dimmer kan ligga på runt en 1000-lap för krondimmer och det blir dyrt att prova sig fram.
Hur gör elektriker??

Jag har ett badrumsskåp med elektronisk transformator. Jag köpte korrekt typ av normal kvalitetsdimmer (ELKO), men det brummade för mycket för att vara acceptabelt. I mitt fall löste jag det genom att byta transformator i badrumsskåpet. Jag har ingen aning om det är möjligt i din armatur men för mig var det lösningen.

Det är som sagt lurigt med vad som funkar och vad som brummar...

Nu funkar det! Köpte ny dimmer och chansade på Schneider Exxact. Den andra stod det inga bokstäver på, bara symboler för glödljus och trafo + lampa. Kanske dumt att inte köpa kvalité men oj vad jag lärt mig!
Tack för all hjälp! Suveränt forum.

Hej!

Ja tyvärr hann jag inte hjälpa något, men du kom till en väldigt bra insikt. Just det att det är bättre med kvalité.
Sedan för att besvara frågan hur elektriker gör; först så kontrollerar man vilken last som ska styras och därefter väljer dimmertyp efter det. Till sist så väljer man rätt typ av dimmer från ett välrenommerat märke för då kan man vara rätt så stensäker på att det kommer funka bra och utan brum. :)

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.