7 667 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Ihåligt dräneringsrör?
Hur har du gjort?L larsson r skrev:
När vi grävde upp runt huset hittade vi dräneringsrör och endast en väldigt liten mängd makadam. Inte tillräckligt för att täcka runt om. Resten var jord. Kan du beskriva steg för steg? Är öppen för nya idéer..
Jag gjorde som följer:
isodrän mot källarvägg, fiberduk ovanifrån isodrän, ner till botten av utgrävningen, upp på sidan, bottna med singel, la dreneringsrör med fall, singel över röret, vek tillbaka duken så de bildade ett paket, Tog upp resterande duk till ytan igen och sedan återfyllas med befintlig lera. Ja jag har lagt dubbel duk mot isodränet, överlappar 30cm i skarvar
isodrän mot källarvägg, fiberduk ovanifrån isodrän, ner till botten av utgrävningen, upp på sidan, bottna med singel, la dreneringsrör med fall, singel över röret, vek tillbaka duken så de bildade ett paket, Tog upp resterande duk till ytan igen och sedan återfyllas med befintlig lera. Ja jag har lagt dubbel duk mot isodränet, överlappar 30cm i skarvar
Jag har använd Markduk N2.
näe dränering har ju tyvärr INGET att göra med vatten ovanifrån. även om jag tycker att om de regnar massor så borde detta leta sig till dräneringen.
Jag dränerade runt huset för 5 år sedan och har en grävd brunn 20 meter bakom huset, där är de 7 meter till vattennivån, så i praktiken är min dränering "gjord i onödan". MEN de finns vatten i min dräneringsbrunn så något samlar den upp iaf!
Källarväggarna under mark är fuktfria nu för tiden!
näe dränering har ju tyvärr INGET att göra med vatten ovanifrån. även om jag tycker att om de regnar massor så borde detta leta sig till dräneringen.
Jag dränerade runt huset för 5 år sedan och har en grävd brunn 20 meter bakom huset, där är de 7 meter till vattennivån, så i praktiken är min dränering "gjord i onödan". MEN de finns vatten i min dräneringsbrunn så något samlar den upp iaf!
Källarväggarna under mark är fuktfria nu för tiden!
Larsson och largab har fel. Använder man isodrän eller liknande behöver man inte dränerande material efter som skivan är dränerade. Men det finns infet behov av täta massor. På många håll är massorna allt annat än täta. Jag har då aldrig hört talas om att någon skulle skaffat täta massor för att fylla runt grunden.
Om de nu är med Isodrän de skall dräneras så finns de anvisning hur man gör på deras hemsida, vet inte om de framgår där om återfyllnadsmassor men kör man isodrän så behöver man inet byta ut något material utan bara lägga tillbaka
För när man använda platonmatta la man väl singel närmast ända upp?
För när man använda platonmatta la man väl singel närmast ända upp?
Vem har sagt ”skaffa täta massor ” ??? Man återfyller naturligtvis med det man grävt upp. Att lägga dränerade mtrl intill huset (utanför tätskikt/ventilationsskikt/isolering) fyller ingen funktion såvida inte vald isolering så kräver.D Daniel 109 skrev:Larsson och largab har fel. Använder man isodrän eller liknande behöver man inte dränerande material efter som skivan är dränerade. Men det finns infet behov av täta massor. På många håll är massorna allt annat än täta. Jag har då aldrig hört talas om att någon skulle skaffat täta massor för att fylla runt grunden.
Du till exempel.
L largab skrev:
Har man annat dränerande som tex isodrän behöver det inte vara dränerande. Men det kan definitivt vara det.L larsson r skrev:
Med typ platonmatta så fyller man med befintligt material åxå , finns ingen som helst anledning att ha dränerande material utmed grundenJ jenslun skrev: