Vi har bott i vårt hus i drygt ett år. I garaget finns en gjutjärnsbrunn, och för en tid sedan märkte jag att det verkade vara stopp i den.
Till en början grävde jag ut en hel del sand ur den, men när den började ta slut kände jag ändå ingen tydlig botten på brunnen. Jag kunde inte se hur det såg ut genom det smutsiga vattnet, men det kändes som ojämn sten eller något.
Det slutade med att jag pumpade ut allt vatten ur brunnen för att ta en titt, och det verkar som att hela botten av brunnen är täckt av ett väldigt hårt turkost material. Jag är osäker på om det är typ ärg eller en stelnad massa, men det går att knacka loss små bitar.
Någon som har en idé om vad det kan vara? Jag är osäker på om jag borde försöka knacka bort det eller om jag bara kommer att förstöra brunnen då.
Hur ska en sån här brunn se ut i botten?
Till en början grävde jag ut en hel del sand ur den, men när den började ta slut kände jag ändå ingen tydlig botten på brunnen. Jag kunde inte se hur det såg ut genom det smutsiga vattnet, men det kändes som ojämn sten eller något.
Det slutade med att jag pumpade ut allt vatten ur brunnen för att ta en titt, och det verkar som att hela botten av brunnen är täckt av ett väldigt hårt turkost material. Jag är osäker på om det är typ ärg eller en stelnad massa, men det går att knacka loss små bitar.
Någon som har en idé om vad det kan vara? Jag är osäker på om jag borde försöka knacka bort det eller om jag bara kommer att förstöra brunnen då.
Hur ska en sån här brunn se ut i botten?
Jag hade liknande i min brunn från -56 och det var någon form av plast. Min brunn var också betydligt djupare så jag hade försökt ta bort det, men försiktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser i praktiken alla äldre gjutbrunnar ut.
Det finns en rensplugg där vattennivån ligger, som du kan försöka skruva bort & rensa från bägge sidor.
Oftast gjöt man fast brunnarna i betongbruk, så det går att vara rätt våldsam när man rensar.
Och troligtvis har någon före dig hällt ner nåt man inte ska, så det har blivit stenhårt med åren & kemiska reaktioner.
Knacka bort allt & försök oxå med en böjd stålgalje ( najtråd) ell dylikt rensa bakom renpluggen.
Jepp, pluggen saknas och renshålet är det enda utloppet från brunnen idagC cpalm skrev:
Klicka här för att svara

