Vi har bott i vårt hus i drygt ett år. I garaget finns en gjutjärnsbrunn, och för en tid sedan märkte jag att det verkade vara stopp i den.

Till en början grävde jag ut en hel del sand ur den, men när den började ta slut kände jag ändå ingen tydlig botten på brunnen. Jag kunde inte se hur det såg ut genom det smutsiga vattnet, men det kändes som ojämn sten eller något.

Det slutade med att jag pumpade ut allt vatten ur brunnen för att ta en titt, och det verkar som att hela botten av brunnen är täckt av ett väldigt hårt turkost material. Jag är osäker på om det är typ ärg eller en stelnad massa, men det går att knacka loss små bitar.

Någon som har en idé om vad det kan vara? Jag är osäker på om jag borde försöka knacka bort det eller om jag bara kommer att förstöra brunnen då.

Hur ska en sån här brunn se ut i botten?

• Närbild på rostig, vattensamlande yta med ojämn beläggning och en centrerad öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade liknande i min brunn från -56 och det var någon form av plast. Min brunn var också betydligt djupare så jag hade försökt ta bort det, men försiktigt.

Jag hade bilat bort brunnen och bytt mot en plastbrunn(eller metall) alternativt golvränna

Schematisk ritning av ett avlopp med renspropp, avlagringar och beskrivning av hur smuts samlas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser i praktiken alla äldre gjutbrunnar ut.
Det finns en rensplugg där vattennivån ligger, som du kan försöka skruva bort & rensa från bägge sidor.

Oftast gjöt man fast brunnarna i betongbruk, så det går att vara rätt våldsam när man rensar.
Och troligtvis har någon före dig hällt ner nåt man inte ska, så det har blivit stenhårt med åren & kemiska reaktioner.

Knacka bort allt & försök oxå med en böjd stålgalje ( najtråd) ell dylikt rensa bakom renpluggen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
J jawen skrev:
Det finns en rensplugg där vattennivån ligger, som du kan försöka skruva bort & rensa från bägge sidor.
Pluggen i renshålet saknas av bilden att döma i TS brunn, men först och främst måste ju "klumpen" avlägsnas på lämpligt sätt.

C cpalm skrev:
Pluggen i renshålet saknas av bilden att döma i TS brunn, men först och främst måste ju "klumpen" avlägsnas på lämpligt sätt.
Jepp, pluggen saknas och renshålet är det enda utloppet från brunnen idag :-) Jag har haft en bit av massan liggandes i en liten burk färgborttagning sedan i somras, vilket bara har gjort den något mjukare. Vid tillfälle får jag väl prova att hacka lite försiktigt och se om det går att få bort flisor, men jag är rädd att klumpen sträcker sig in bakom "metalltungan" (se skissen ovan) också, och då blir det kämpigt!

C
martingunnarsson martingunnarsson skrev:
Vid tillfälle får jag väl prova att hacka lite försiktigt
Ja, vad är det man brukar säga? Använd våld, och går det inte använd mer våld. Om den går sönder hade den ändå behövt bytas 😀

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.