Har en typ 10 år gammal Festool Rotex excenterslipmaskin, diameter 150 mm.

En helt underbar maskin och jag kör den inte så ofta så de storpack med slippapper som köptes in då med rabatt har räckt till nu.

Behöver dock komplettera med lite 120-papper. Slipar faktiskt mest på gips numera, men ibland även på trä.

Vad finns det för vettiga alternativ?

Runt slippapper med hål, 150 mm i diameter, för excenterslipmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M martinradbo skrev:
Har en typ 10 år gammal Festool Rotex excenterslipmaskin, diameter 150 mm.

En helt underbar maskin och jag kör den inte så ofta så de storpack med slippapper som köptes in då med rabatt har räckt till nu.

Behöver dock komplettera med lite 120-papper. Slipar faktiskt mest på gips numera, men ibland även på trä.

Vad finns det för vettiga alternativ?

[bild]
Tyskland!
eller Carls.nu

SamiHus SamiHus skrev:
Tyskland!
eller Carls.nu
Stort tack. carls.nu sålde ju visserligen inte orginal, men däremot verkar det vara bra slippapper till en bråkdel av kostnaden. Återkommer med rapport.

Bosch äger (eller ägde iaf för några år sedan, om det ändrats vet jag inte) fabriken som tillverkar slippapper åt Festool så det kanske kan leda till fynd?

PeterFalun
festoolpapper på rubart.de

E
Testa slippapper av nät typ mirka abranet eller motsvarande, finns andra märken också. . Oerhört effektiv dammuppsamling på dom samt hållbarhet.

Jag beställde nyligen Bosch slippapper från Proffsmagasinet. Strax över 200:- för ett femtiopack 125 mm iofs. Vet inte hur dessa står sig jämfört med Festools eller om hålbilden passar men jag tycker de verkar dugliga till ett anständigt pris. Snabb leverans från Sverige om det nu spelar någon roll.

• Gilla
Rexmer
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Bosch äger (eller ägde iaf för några år sedan, om det ändrats vet jag inte) fabriken som tillverkar slippapper åt Festool så det kanske kan leda till fynd?
Är det inte Mirka som tillverkar åt Festool?

Alfredo Alfredo skrev:
Jag beställde nyligen Bosch slippapper från Proffsmagasinet. Strax över 200:- för ett femtiopack 125 mm iofs. Vet inte hur dessa står sig jämfört med Festools eller om hålbilden passar men jag tycker de verkar dugliga till ett anständigt pris. Snabb leverans från Sverige om det nu spelar någon roll.
Hornbach säljer också Boschpapper.
Passar utmärkt på min Rotex 150.
https://www.hornbach.se/shop/Excent...-17-hal-50-pack/8609352/artikel-detaljer.html

SamiHus SamiHus skrev:
Tyskland!
eller Carls.nu
Jag har testat lite olika varianter. Men Festools Granat är sjukt. Det är relaterat till priset bäst enligt mig. Annat är det nog med polersvampar. Då har jag kört Biltema och de är helt okej. Med tanke på att man som icke-proffs använder dem så sällan och lätt smutsar ner dem med annat så tycker jag de är bra.

E epw skrev:
Testa slippapper av nät typ mirka abranet eller motsvarande, finns andra märken också. . Oerhört effektiv dammuppsamling på dom samt hållbarhet.
OBS, köp Mirka Autonet, minst lika bra som Abranet men betydligt lägre pris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.