Byggahus.se

Igelkottar

1. Alti
    Verktygstokig Nivå 5
    Stulet från Facebook.

"Denna tragiska syn mötte mig när jag var ute på min morgonpromenad. En igelkott som kommit i vägen för en robotgräsklippare. Den stackars igelkotten hade släpat sig ut från trädgården till vägkanten innan den dog. Snälla ni som använder robotgräsklippare - låt dem INTE klippa tidig morgon, kväll och nattetid!!!"

På Facebook argumenteras det om att kotten har blivit överkörd snarare än att den har blivit skadad av en robotgräsklippare. Så kan det kanske vara, men är det något som hindrar att man ändå kör sin klippare på dagtid för att undvika de nattaktiva djuren?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Kotte.jpg

Redigerat 27 maj 15:36
    • Laddar…
  2. R
    Medlem · Nivå 7
    Om den skulle släpat sig ut efter att blivit påkörd av en robotgräsklippare så hade det förstås varit blodspår efter den. Nej, den har sannolikt blivit överkörd, så alla bör förstås sluta köra bil eller cykla tidig morgon, kväll, eller nattetid!!!

3. Alti
    Verktygstokig Nivå 5
    Låter som en genomtänkt och utmärkt idé.

• Laddar…
  4. R
    Medlem · Nivå 7
    Ungefär lika genomtänkt som att alla ska sluta klippa gräset vissa tider. Eller hur?

5. F
    Medlem Nivå 2
    Lite som att jämföra äpplen med päron va?

• Laddar…
  6. T
    Medlem · Nivå 11
    Även om bilden och texten från fb inte stämmer överens är uppmaningen ändå viktig. Kan inte komma på någon vettig anledning att INTE förlägga klipptiderna till dygnets ljusa - och torra - timmar. Kan man därigenom rädda livet på en kotte eller två - eller för den delen andra djur - så varför inte? Säkerligen kommer någon med anledning till undantag, men för den stora massan bör det funka alldeles utmärkt med dagtid.

En annan fråga jag funderat på i samband med att päronen fick robot, och att jag själv funderar på att skaffa till stugan, är om inte tillverkarna kan göra/har gjort något för att minska risken för att knivarna kommer åt smådjuren?

7. T
    Husägare · Nivå 9
    En vettig anledning är att klipptiden under dygnets ljusa timmar inte är tillräcklig för att täcka ytan. Eller att gräsmattan används under dagtid (det här går ju att diskutera, oftast använder man inte gräsytan hela tiden mellan 06 och 22 under sommaren).

Tillverkarna har i min mening gjort så gott dom kunnat. Har man en golf-green till gräsmatta går det ju att ha en kant längre ner på klipparen som gör att den inte kan gå upp över hinder, men har man en mer normal gräsmatta som är lite bucklig och dan, så kommer en klippare för att den skall kunna köra där även kunna åka upp på en kotte i värsta fall.

8. R
    Medlem · Nivå 7
    Varför? Spelar det någon roll för igelkotten?

Jag instämmer i tensidens inlägg att det finns en hel del anledningar till att inte klippa på dagen eller att man måste klippa både på dagen OCH natten.

Och så länge som det är ett ytterst tvivelaktigt underlag för att igelkottar blir skadade i något större antal av robotklippare så ser jag ingen anledning att göra för stor affär av det.

Tillverkarna (i.a.f. de bättre märkena) har redan gjort något för att minska risken. Antingen vänder klipparen eller stannar den för att den ha blivit lyft. Det kan förstås finnas extremfall där den ligger i en grop eller liknande men en nollvision tror jag är orimlig i detta fallet.

9. H
    Medlem · Nivå 8
    Argumentet att tiden inte räcker till för att klippa den yta som behövs under dagtid är inte bra, då har man valt en alltför klen klippare för jobbet. Att låta klipparen arbeta nattetid ger ett sämre klippresultat pga dagg och bör undvikas av den anledningen, det är därför många klipprobotar har regnsensorer så att de drar sig tillbaka under dessa ogynnsamma klippförhållanden av blött gräs.

Hur pass olycksdrabbat nattlig klippning är vad gäller igelkottar känner jag inte till / har inga hårda data om, men om det skulle vara ett problem så minskas även detta genom att skaffa en robot som klarar jobbet under den tid som kan avsättas för aktiv drift dagtid.

10. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Vill man gynna igelkottar så är det välstädade monokulturer man ska motarbeta i första hand. Men jag gissar att det inte är det det handlar om.

11. R
    Medlem · Nivå 7
    Fast om man inte kan klippa skymning, natt, eller gryning så försvinner ca halva dygnet. Sådan överkapacitet kanske man kan kosta på sig om det handlar om några hundra m2. Om man har en trädgård på 2-3000 m2 (eller mer) så blir det snabbt orimligt.

12. H
    Medlem · Nivå 8
    Kanske att en del tillverkare av robotgräsklippare specificerar klippytan efter ett teoretiskt max av att jobba hela dygnet... detta är helt uppåt väggarna i så fall. En klipprobot ska inte behöva arbeta mer än säg 6-8 timmar per dag för att klara av specificerad klippyta, detta ser jag som ett rimligt riktmärke för en väldimensionerad anläggning.

13. R
    Medlem · Nivå 7
    Så vitt jag vet specar alla tillverkare sina klippare så (i.a.f. de med slumpmässig klippning). Vilka menar du inte gör det?

14. T
    Husägare · Nivå 9
    På de klippare jag känner till sitter regnsensorn på ovansidan. Alltså känner inte klipparen av om det är dagg i gräset. Ditt argument faller.

15. legion
    Husägare · Nivå 8
    Kanske för mindre eller enkla trädgårdar men helt orealistiskt för en stor eller komplicerad gräsmatta. Där finns inget annat än att ge klipparen mycket mer tid för uppgiften.