2 480 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Ifall man vill avbryta en hantverkare, vad är bra att veta då?
Ifall man inte är nöjd med att en hantverkare avviker från detaljplanen samt har den rimliga kvalité man tänkt sig, är det bara för mig att säga stop och att han fakturerar för den tid han varit här eller finns det spelregler att följa?
Det beror på vad ni har kommit överens om. Har ni skrivit ett avtal som reglerar vad han ska göra eller har du bett honom komma och göra ett jobb på löpande räkning utan skriftliga avtal?
Oavsett så är det konsumenttjänstlagen som gäller. Entreprenören är skyldig att utföra arbetet på ett fackmannamässigt sätt enligt det som ni kommit överens om. Om du vill häva avtalet är det § 29 KtjL som gäller. Annars måste ni komma överens om att avbryta samarbetet.
Oavsett så är det konsumenttjänstlagen som gäller. Entreprenören är skyldig att utföra arbetet på ett fackmannamässigt sätt enligt det som ni kommit överens om. Om du vill häva avtalet är det § 29 KtjL som gäller. Annars måste ni komma överens om att avbryta samarbetet.
Bara muntligt.
Flera bra detaljerade ritningar, påminnelselappar och annat.
Kommer hem, stora avvikelser på konstruktionen. Tittar bakom skivorna, ser att det är massa tveksamma lösningar och detaljer som saknas som jag specifikt bad om för stärka konstruktionen.
Flera bra detaljerade ritningar, påminnelselappar och annat.
Kommer hem, stora avvikelser på konstruktionen. Tittar bakom skivorna, ser att det är massa tveksamma lösningar och detaljer som saknas som jag specifikt bad om för stärka konstruktionen.
Det måste väl bara att be hantverkaren ta betalt för det som gjorts och att avsluta "samarbetet", är du inte nöjd med det jobb som han utför och talar om det, tror jag knappast att han har nått intresse av att vara kvar. Ingen vill göra ett jobb hos någon som man vet är missnöjd med det man gör.
Be honom förklara sig, varför han inte gjort som du bett om. Be honom sen göra om jobbet som du har beställt. om han inte gör det eller ska ha mer betalt för att rätta till det han gjort fel, be honom plocka ihop verktygen och gå hem.
Klicka här för att svara