1 692 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Idiotfråga vart skriver man in klausulerna?
Sitter och ska grovformulera ett köpekontrakt (som banken senare ska renskriva)
Men jag vet ju inte ens vart jag ska skriva in klausulerna..
Skriver på denna mall som är ok enligt banken.
http://www.villaagarna.se/Global/Do...tal/Forsaljning_av_fastighet/kopekontrakt.pdf
Och det ska tillföras 2st klausuler, ang friskrivning och utflyttning av lösöre.
Ska dessa skrivas på ett separat papper eller på någon av de tomma paragraferna?
Tacksam för snabba svar.
MVH/
Men jag vet ju inte ens vart jag ska skriva in klausulerna..
Skriver på denna mall som är ok enligt banken.
http://www.villaagarna.se/Global/Do...tal/Forsaljning_av_fastighet/kopekontrakt.pdf
Och det ska tillföras 2st klausuler, ang friskrivning och utflyttning av lösöre.
Ska dessa skrivas på ett separat papper eller på någon av de tomma paragraferna?
Tacksam för snabba svar.
MVH/
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du skall helt enkelt fortsätta med dina klausuler som §8, §9 osv.
Dvs de skall ingå i kontraktet som de redan upptagna klausulerna §1 - §7
Dvs de skall ingå i kontraktet som de redan upptagna klausulerna §1 - §7
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Klausuler om friskrivning skall föras in i en av de tomma paragraferna. Jag vet inte vad du menar med utflyttning av lösöre, men om det är en klausul av liknande typ så bör den väl också skrivas in där.
Tänk på att en friskrivningsklausul är svår/omöjlig att formulera på ett sätt där den verkligen är giltig i alla lägen.
Tänk på att en friskrivningsklausul är svår/omöjlig att formulera på ett sätt där den verkligen är giltig i alla lägen.
Köpare o säljare är överens om tagen, men det ska ju ändå finnas på pränt.
Vid köp kommer full betalning ske och tillträde ske direkt, men säljarna kommer med hjälp av köparna städa ur det dom skall ha kvar och lämna resten.
Men vi som köpare vill ändå fösäkra oss om att vi får flytta in så snart det bara går även om städningen är helt klar..
Någon som har förslag på vad man kan skriva in där eller behövs det ens när vi ändå fått tillträde?
Hur oformellt kan man skriva en klausul så länge man är överens?
Kan man skriva typ:
Säljaren kommer direkt vid tillträdesdagen göra plats åt köparen på vind och källare.
Säljarna ska därefter så snart det går med hjälp av köparen sortera lösöre där säljaren har rätt att lämna allt som man inte vill spara.
Fullständig urstädning ska ha skett senast 31a maj, lösöre som finns kvar då tillfaller köparen.
MVH/
Vid köp kommer full betalning ske och tillträde ske direkt, men säljarna kommer med hjälp av köparna städa ur det dom skall ha kvar och lämna resten.
Men vi som köpare vill ändå fösäkra oss om att vi får flytta in så snart det bara går även om städningen är helt klar..
Någon som har förslag på vad man kan skriva in där eller behövs det ens när vi ändå fått tillträde?
Hur oformellt kan man skriva en klausul så länge man är överens?
Kan man skriva typ:
Säljaren kommer direkt vid tillträdesdagen göra plats åt köparen på vind och källare.
Säljarna ska därefter så snart det går med hjälp av köparen sortera lösöre där säljaren har rätt att lämna allt som man inte vill spara.
Fullständig urstädning ska ha skett senast 31a maj, lösöre som finns kvar då tillfaller köparen.
MVH/
Jag antar att det är en överlåtelse mellan parter som känner och litar på varandra?
Gällande "urstädningsfrågan":
Fullständig urstädning ska ha skett senast 31a maj [2015]. Säljarens egendom som finns kvar på fastigheten den 1 juni [2015] tillfaller köparen utan ersättningsskyldighet."
Eftersom ni ska sammanblanda varandras egenom under en tid har ni ju en ansvars- och försäkringsfråga att fundera på, särskilt om det finns värdefull egendom från någotdera håll.
Gällande "urstädningsfrågan":
"Göra plats" är otydligt. Om hela uttrymmena ska vara tillgängliga för köparen bör det framgå. Om det bara är delvis bör det framgå till hur stor del.
Jag hade skrivit såhär för att göra det tydligare. "Säljarna ska därefter så snart det går, dock senast [infoga datum], med hjälp av köparen sortera säljarens lösöre. Säljaren har rätt att kvarlämna all egendom som säljaren inte önskar ta med sig.
Fullständig urstädning ska ha skett senast 31a maj [2015]. Säljarens egendom som finns kvar på fastigheten den 1 juni [2015] tillfaller köparen utan ersättningsskyldighet."
Eftersom ni ska sammanblanda varandras egenom under en tid har ni ju en ansvars- och försäkringsfråga att fundera på, särskilt om det finns värdefull egendom från någotdera håll.
Tack för förslag.
Ska fila vidare på det.
En fråga till.
Där det i kontraktet står pantbrev under 2d, ska man skriva in det gamla pantbrevets värde där?
MVH/
Ska fila vidare på det.
En fråga till.
Där det i kontraktet står pantbrev under 2d, ska man skriva in det gamla pantbrevets värde där?
MVH/
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
HUR det skall formuleras, vågar jag inte föreslå (är inte jurist).
Men jag tror att detta med lösöret är viktigt att på så enkelt sätt som möjligt formulera i köpeavtalet.
Risker som man bör fundera över:
Vad händer om säljaren struntar i allt? Kan du bli anmäld för egenmäktigt förfarande om du då röjer på egen hand?
Vem blir ansvarig om något händer med säljarnas prylar under tiden, efter tillträdet (brand, inbrott)?
Formuleringen "göra plats på vind och källare" kan vara otydlig. Antag att de röjer fram 2 kvm och "Oj hade ni såååå många flyttkartonger".
En risk med en sådan formulering är också om den kan tolkas som att köpet inte är fullt ut fullbordat förrän efter 31a maj (troligen är det inget problem).
Men alla risker kan man inte gardera sig mot, och är ni överens nu, så är ni troligen det också när ni skall flyttta in prylarna. Risken är större att det skär sig under tiden fram till 31a maj.
Men jag tror att detta med lösöret är viktigt att på så enkelt sätt som möjligt formulera i köpeavtalet.
Risker som man bör fundera över:
Vad händer om säljaren struntar i allt? Kan du bli anmäld för egenmäktigt förfarande om du då röjer på egen hand?
Vem blir ansvarig om något händer med säljarnas prylar under tiden, efter tillträdet (brand, inbrott)?
Formuleringen "göra plats på vind och källare" kan vara otydlig. Antag att de röjer fram 2 kvm och "Oj hade ni såååå många flyttkartonger".
En risk med en sådan formulering är också om den kan tolkas som att köpet inte är fullt ut fullbordat förrän efter 31a maj (troligen är det inget problem).
Men alla risker kan man inte gardera sig mot, och är ni överens nu, så är ni troligen det också när ni skall flyttta in prylarna. Risken är större att det skär sig under tiden fram till 31a maj.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
I köpekontraktet för mitt förra hus, som jag sålde 2009, och som var upprättat av Fastighetsbyrån står det ordagrantKapten_Haddock skrev:
Att köpare "tar över" säljares lån är väl knappast aktuellt längre?§ 15
slutlikvid,
köpebrev,
pantbrev:
Sedan köparen betalat köpeskillingen enligt villkoren i §2, ska säljaren till köparen överlämna kvitterat köpebrev och övriga handlingar som krävs för köparens lagfart.
Säljaren skall också överlämna nycklar samt de fastighetshandlingar säljaren innehar såsom tomtkarta, ritningar etc. Vid behov överlämnar fastighetsmäklaren samtidigt ett nytt utdrag ur Lantmäteriets Fastighetsregister.
Belånade datapantbrev (4 st. totalt X XXX 000 kr) som friställs på tillträdesdagen, genom att säljaren löser lån enligt § 2.1, ska av nuvarande innehavare överföras till ägarearkivet vid Lantmäteriets Datapantbrevsregister för köparens disposition.
Äganderätten övergår till köparen först sedan kvitterat köpebrev överlämnats. Detta innebär bland annat att säljaren, i enlighet med § 7, ansvarar för fastighetsavift fram tillträdesdagen.
Tillhör inte det en tid när det, till skillnad från nu, inte fanns obegränsat med "pengar" att låna ut?
Då det var svårt att få ett nytt lån, men det kunde lösas med att man "övertog" säljarens.
Klicka här för att svara