Hej gott folk!
Önskar lite tips och idéer av någon kunnig och finurlig person med lite trädgårdsplanering! Vi har en tråkig fläck uppe i ena hörnet på våran tomt vi inte vet vad vi ska göra med den. Även om ni har några andra idéer runt våran altan tex. Jag bifogar några bilder så får ni gärna om ni vill bomba oss med tips!
/Mikael
Önskar lite tips och idéer av någon kunnig och finurlig person med lite trädgårdsplanering! Vi har en tråkig fläck uppe i ena hörnet på våran tomt vi inte vet vad vi ska göra med den. Även om ni har några andra idéer runt våran altan tex. Jag bifogar några bilder så får ni gärna om ni vill bomba oss med tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Mikael
Jag skulle dela upp trädgården längst upp med ett medelstort träd och lite häckbuskar, exempelvis ett körsbärsträd eller blodlönn om man inte vill ha frukten och några brudspireabuskar i häckplantering. Där bakom får man en lugn ostörd stund, kanske i en hängmatta eller solstol.M MikaelSvensson skrev:Hej gott folk!
Önskar lite tips och idéer av någon kunnig och finurlig person med lite trädgårdsplanering! Vi har en tråkig fläck uppe i ena hörnet på våran tomt vi inte vet vad vi ska göra med den. Även om ni har några andra idéer runt våran altan tex. Jag bifogar några bilder så får ni gärna om ni vill bomba oss med tips!
[bild] [bild] [bild] [bild]
/Mikael
Sen skulle jag sätta ett äppelträd eller två ner mot vägen tillsammans med lösa buskar för att avgränsa trädgården något mot vägen. Paradisbuske är väldigt lättskött, den ska nämligen aldrig klippas
Mörkgrönt markerar träd, ljusgrönt buskarExostor skrev:
Jag skulle dela upp trädgården längst upp med ett medelstort träd och lite häckbuskar, exempelvis ett körsbärsträd eller blodlönn om man inte vill ha frukten och några brudspireabuskar i häckplantering. Där bakom får man en lugn ostörd stund, kanske i en hängmatta eller solstol.
Sen skulle jag sätta ett äppelträd eller två ner mot vägen tillsammans med lösa buskar för att avgränsa trädgården något mot vägen. Paradisbuske är väldigt lättskött, den ska nämligen aldrig klippas![]()
Korta häckar inne i trädgården för att skapa olika rum är alltid trevligt. Så jag gillar förslaget ovan. Träd tycker jag kan stå fritt i gräsmattan men buskar blir fint om man binder ihop ett gäng med en fin underplantering av andra marktäckande växter och några lökväxter för lite vårglädje.
En grusad yta med några pallkragar för odling av ätbart i anslutning till altanen?
Och såklart att ni måste ha något som klättrar på altanräcket!
En grusad yta med några pallkragar för odling av ätbart i anslutning till altanen?
Och såklart att ni måste ha något som klättrar på altanräcket!
Har själv numer stort trädäck, men för att skapa rumskänsla är ju pergola ett bra alternativ... bygglovsfritt... sen kan man rama in med blomlåda med spaljéer... bilden på pergola i gamla huset... andra på de nya blomlådorna med spaljé.M MikaelSvensson skrev:Hej gott folk!
Önskar lite tips och idéer av någon kunnig och finurlig person med lite trädgårdsplanering! Vi har en tråkig fläck uppe i ena hörnet på våran tomt vi inte vet vad vi ska göra med den. Även om ni har några andra idéer runt våran altan tex. Jag bifogar några bilder så får ni gärna om ni vill bomba oss med tips!
[bild] [bild] [bild] [bild]
/Mikael
Lyfter denna tråden igen då det börjar bli dags att göra något åt trädgården.
Hjälp oss bara ös på med förslag!
Hjälp oss bara ös på med förslag!
Klicka här för att svara




