K
Hej!
Har köpt en gammal kåk (-79) med eftermonterad spisinsats/spiskassett.
Någon som vågar sig på att gissa vad det är för modell/märke (se bilder)? Gissar att den är rätt gammal.

Något jag vågar uttala mig om är att vi eldar mycket för kråkorna. Med tiden kommer kasetten att bytas ut, men just nu kastar vi en massa pengar på annat. Till dess, är det någon som har tips på åtgärder som medför bättre utbyte av all den ved vi eldar? Stenar? Annat?

Tack på förhand!
Mvh
Daniel
 
  • Svart vedspis i ett hörn, nedbrunna träbitar, vitt tegel, metallgaller, aska, inget eld.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldskada i fordon, förstört interiör med aska och vatten, förödelse efter brand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brinnande ved i en öppen spis, aska på ovantill, omgiven av mörk inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett smutsigt, rostigt metallnät med klöverformade hål ovanför en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort gallret runt fronten så luften enklare kan cirkulera, sitter bara där för utseendet.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
A AndersS skrev:
Ta bort gallret runt fronten så luften enklare kan cirkulera, sitter bara där för utseendet.
Tack!
Jag gissar dock att effekten av den åtgärden är tämligen marginell.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Tack!
Jag gissar dock att effekten av den åtgärden är tämligen marginell.
När vi satte in vår första Keddy-insats ansåg firman som vi köpte av att det hade tillräckligt stor påverkan, men den fanns som tillval.
Ser ju ut att bara skruva bort på er och prova.
 
K Kardan79 skrev:
Hej!
Har köpt en gammal kåk (-79) med eftermonterad spisinsats/spiskassett.
Någon som vågar sig på att gissa vad det är för modell/märke (se bilder)? Gissar att den är rätt gammal.

Något jag vågar uttala mig om är att vi eldar mycket för kråkorna. Med tiden kommer kasetten att bytas ut, men just nu kastar vi en massa pengar på annat. Till dess, är det någon som har tips på åtgärder som medför bättre utbyte av all den ved vi eldar? Stenar? Annat?

Tack på förhand!
Mvh
Daniel
Tycker det ser ut som Brime-brasan. Har vi själva har på två ställen. Principen är att den varma insatsen sätter igång ett luftflöde. Det kommer varmluft ut genom den hålmönstrade plåten. Visst sitter det en skjutbar plåt i insatsens tak invändig? Det är ett slags spjäll som man dock inte ska rycka runt i. Det ska vara intällt på optimalt flöde.

Enda sättet att förbättra effekten är att man drar ner lufttillförseln när elden är i full gång. Det finns ett luftintag i nederkanten som man kan minska ner och ett vridspjäll. Men utan att der blir pyreld! Blir rutan svart har du strypt för mycket! Har man eldat många timmar blir skorstenen varm vilket ger skön värme i rummet!

Enligt sotaren är ett problem med gamla Brime-insatser att folk har eldat för hårt och eldat sönder den där plåten i insatsens tak. Vi har dock inte haft det problemet.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Det är en EnergiKassetten https://www.eldkraft.se/kategori/Kassetter-Energikassetten

Jag tror inte att du eldar särskilt mycket för kråkorna, den är lika effektiv som de flesta kassetter. Om du vill ha ut mycket värme från den så ska du öka luftgenomströmningen runt kassetten. Det kan du göra genom att ställa en fläkt framför på ena sidan som blåser in luft som rundar kassetten och kommer ut varm på andra sidan eller undersidan.
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
PS om Brime-brasan. Det finns inte mycket info om man googlar, men såvitt jag minns uppfanns och tillverkades den av en företagare i Kristianstadtrakten. Den är därför väldigt spridd i Skåne. På den tiden låg Brime i framkant vad gäller insatser!
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Tycker det ser ut som Brime-brasan. Har vi själva har på två ställen. Principen är att den varma insatsen sätter igång ett luftflöde. Det kommer varmluft ut genom den hålmönstrade plåten. Visst sitter det en skjutbar plåt i insatsens tak invändig? Det är ett slags spjäll som man dock inte ska rycka runt i. Det ska vara intällt på optimalt flöde.

Enda sättet att förbättra effekten är att man drar ner lufttillförseln när elden är i full gång. Det finns ett luftintag i nederkanten som man kan minska ner och ett vridspjäll. Men utan att der blir pyreld! Blir rutan svart har du strypt för mycket! Har man eldat många timmar blir skorstenen varm vilket ger skön värme i rummet!

Enligt sotaren är ett problem med gamla Brime-insatser att folk har eldat för hårt och eldat sönder den där plåten i insatsens tak. Vi har dock inte haft det problemet.
Hej, och stort tack!

Vad gäller konstruktionen så finns ett intag för sval luft längst ner (blå pilar), vilken passerar på insatsens baksida och ovansida (där den värms upp), och ett "utblås" för varmare luft på insatsens ovansida (röda pilar).

Insatsen har ett skjutbart spjäll i botten (grön rutan). En väldigt enkel konstruktion.
Något vridbart spjäll har vi dock inte hittat. Var ska det sitta?

Vad gäller plattan i "taket" så har jag nyligen fattat att den existerar. Den sitter fast på en arm, som fäster i luckan. När luckan öppnas så drar den med sig plattan i taket, varvid det blir fullt blås ut i skorstenen. Jag har dock inte noterat att det finns några justeringsmöjligheter. Ska kika på det när jag kommer hem. Jag vet ju dock inte hur den ska vara inställd för att optimera flödet.

Tacksam om du kunde berätta var vridspjället finns/ska finnas, samt om du kan berätta mer om hur plattan i taket fungerar!

Mvh
Daniel


Kollage av braskamin, öppen och stängd. Pilar indikerar funktioner och ventilationsområden. Eldstad, ved, rengöringsverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
PS om Brime-brasan. Det finns inte mycket info om man googlar, men såvitt jag minns uppfanns och tillverkades den av en företagare i Kristianstadtrakten. Den är därför väldigt spridd i Skåne. På den tiden låg Brime i framkant vad gäller insatser!
Hittade absolut ingenting av intresse.
Ingenting alls faktiskt.
Så, jag håller med om den saken. :)

Tack igen!

/Daniel
 
Bort med gallren och testa, blir garanterat förbättring.😉
 
K
ylven ylven skrev:
Det är en EnergiKassetten [länk]

Jag tror inte att du eldar särskilt mycket för kråkorna, den är lika effektiv som de flesta kassetter. Om du vill ha ut mycket värme från den så ska du öka luftgenomströmningen runt kassetten. Det kan du göra genom att ställa en fläkt framför på ena sidan som blåser in luft som rundar kassetten och kommer ut varm på andra sidan eller undersidan.
TACK!!!
Det ser onekligen ut så.
Nu ska jag se vad det är som står i murstocken. :)

Mvh
Daniel
 
K Kardan79 skrev:
Hej, och stort tack!

Vad gäller konstruktionen så finns ett intag för sval luft längst ner (blå pilar), vilken passerar på insatsens baksida och ovansida (där den värms upp), och ett "utblås" för varmare luft på insatsens ovansida (röda pilar).

Insatsen har ett skjutbart spjäll i botten (grön rutan). En väldigt enkel konstruktion.
Något vridbart spjäll har vi dock inte hittat. Var ska det sitta?

Vad gäller plattan i "taket" så har jag nyligen fattat att den existerar. Den sitter fast på en arm, som fäster i luckan. När luckan öppnas så drar den med sig plattan i taket, varvid det blir fullt blås ut i skorstenen. Jag har dock inte noterat att det finns några justeringsmöjligheter. Ska kika på det när jag kommer hem. Jag vet ju dock inte hur den ska vara inställd för att optimera flödet.

Tacksam om du kunde berätta var vridspjället finns/ska finnas, samt om du kan berätta mer om hur plattan i taket fungerar!

Mvh
Daniel


[bild]
Har försökt rita in spjället som vi har det. I lodrätt läge är det fullt drag. när man sedan vill minska draget lite så drar man upp vredet åt höger. Du tycks inte ha något sådant spjäll.! Ser ut som en hörnkamin, finns det något sådant spjäll på andra sidan?. Finns det något spjäll i skorstenen? Hos oss skar man bort skorsstensspjället när insatsen monterades. Det verkar som att din modell ändå inte är samma som våran. Invändigt är vår modell enklare, dvs inte kopplad till luckan med någon arm, utan man kan manuellt skjuta den fram och tillbaka (när spisen är kall såklart!)

Kamin med svart front, rutigt mönster, smutsigt glas, brinnande ved, röd markering överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min erfarenhet är att det behöver brinna ett tag innan luftcirkulationen genom de hålade gallren kommer igång. Samtidigt skärmar ju insatsen av strålningsvärmen, så rent subjektivt upplever man till en början inte att elden värmer. Eftersom uppvärmningsfunktionen bygger på luftcirkulation och inte strålning är det bättre att elda lugnt och länge och kort och häftigt.
 
K Kardan79 skrev:
Hej!
Har köpt en gammal kåk (-79) med eftermonterad spisinsats/spiskassett.
Någon som vågar sig på att gissa vad det är för modell/märke (se bilder)? Gissar att den är rätt gammal.

Något jag vågar uttala mig om är att vi eldar mycket för kråkorna. Med tiden kommer kasetten att bytas ut, men just nu kastar vi en massa pengar på annat. Till dess, är det någon som har tips på åtgärder som medför bättre utbyte av all den ved vi eldar? Stenar? Annat?

Tack på förhand!
Mvh
Daniel
Energi kassetten. Stången i taket är ett direktspjäll så röken går rakt upp när du lägger in ve.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.