Hej!
Jag har precis flyttat in i en relativt tom lägenhet, där en av sakerna som fattas är en spis. Är ganska vilse på saker när det kommer till el, så jag hoppas att någon möjligtvis hade kunnat hjälpa mig att identifiera kontakten som är tänkt till spisen?
Tack på förhand!
Jag har precis flyttat in i en relativt tom lägenhet, där en av sakerna som fattas är en spis. Är ganska vilse på saker när det kommer till el, så jag hoppas att någon möjligtvis hade kunnat hjälpa mig att identifiera kontakten som är tänkt till spisen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack på förhand!
En vanlig perilexkontakt. Den ser ut att ha nollan inkopplad också, vilket är en förutsättning då i princip alla nya spisar går på 230V.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Perilex
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Perilex
Renoverare
· Kalmar
· 3 043 inlägg
Kontakten heter perilex och är standard på alla spisar har du trefas i lägenheten?
Tvåa på den såg nu att den va fullkopplad dock så vill nog dom flesta spisar ha 400v
Tvåa på den såg nu att den va fullkopplad dock så vill nog dom flesta spisar ha 400v
Nej. Du kan välja fritt bland alla spisar på marknaden.
Kolla gärna spisbibeln här på forumet om du är intresserad av detaljerna.
För övrigt är det rätt konstigt med en lägenhet utan spis vid inflytt. Det räknas vanligen som ett fastighetstillbehör. Är det bostadsrätt eller hyresrätt?
Kolla gärna spisbibeln här på forumet om du är intresserad av detaljerna.
För övrigt är det rätt konstigt med en lägenhet utan spis vid inflytt. Det räknas vanligen som ett fastighetstillbehör. Är det bostadsrätt eller hyresrätt?
Tack för tipset! Har flyttat in tillfälligt i en lägenhet, med ett rivningskontrakt på 1,5 år därav ingen spis... Tänkte hitta en begagnad för ett överkomligt pristommib skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Här får vi kanske vara lite mer detaljerade.
Det finns enfasspisar för 230V, vanliga i äldre lägenheter. En sådan spis vore inte lämplig här efter som den oftast har 20A säkring i centralen. En trefasspis som det gäller här, är oftast säkrad 3 x 16A i centralen.
Men trefasspisar finns både som 400V och 230V. Båda typerna går bra här.
Detaljerna framgår av spisbibeln som nämns i tråden.
Men som sagt, du skall inte köpa en enfas 230V spis. Sådana har dessutom normalt inte en Perilexkontakt.
Det finns enfasspisar för 230V, vanliga i äldre lägenheter. En sådan spis vore inte lämplig här efter som den oftast har 20A säkring i centralen. En trefasspis som det gäller här, är oftast säkrad 3 x 16A i centralen.
Men trefasspisar finns både som 400V och 230V. Båda typerna går bra här.
Detaljerna framgår av spisbibeln som nämns i tråden.
Men som sagt, du skall inte köpa en enfas 230V spis. Sådana har dessutom normalt inte en Perilexkontakt.
Man får väl skruva dit en, det är till och med tillåtet. De flesta nya spisar går på 230V.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vidhåller att det är konstigt att det inte ingår spis i kontraktet. Även om det är ett rivningskontrakt så borde det finnas i lägenheten. Vad tänker hyresvärden att du ska göra när du flyttar? Ta med spisen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 174 inlägg
Observera dock att uttag sitter upp och ned. Klacken på stickproppen är vara nedåt, likaså på kåpan bara så att den inte tvingas på fel väg vilket i.o.f.s inte ska gå.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Identifiera samt råd badrumsarmatur
Badrum -
Identifiera tunna kablar vit/grön samt röd-gul-blå
El -
[Bild] identifiera spis-kontakt med tre platta stift
El -
Hjälp att identifiera skivmaterial, samt förslag på ersättning
Byggmaterial & Byggteknik -
Klippa stickkontakt och koppla direkt i elkontakt, ja/nej/tveksamt?
El