Bor i ett 40-talshus som är tillbyggt på 60-talet. Jag försöker hitta var någon stans den gamla telefonledningen går in. Har hittat denna röra med kablar vid elcentralen och de ser lite tunna ut för att vara elkabel tycker jag, men telefonkablar är ju ännu tunnare. Kan det vara telefonkablar eller vad skulle det kunna vara?
Verkar inte vara någon ström i dem i alla fall.
Någon som sett något liknande?
Om man skall hitta telefonkablarna, var kan man leta? Visst var det ofta i elskåpet de fick samsas med kablar med högre spänning?
Mvh
Jens
Verkar inte vara någon ström i dem i alla fall.
Någon som sett något liknande?
Om man skall hitta telefonkablarna, var kan man leta? Visst var det ofta i elskåpet de fick samsas med kablar med högre spänning?
Mvh
Jens
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är någon form av signalkablar. Men det där med 3 tvinnade trådar ser märkligt ut. Måste vara ngt annat än telefoni.
Nja, att dra telekablarna till säkringsskåpet är inte det vanliga.
Telekabeln kan komma in via markkabel och sedan upp på grunden och in i huset.
Där drogs det fram till ett första jack, sittande ex. på en yttervägg.
Leta upp telejacken och öppna dom, det kan hjälpa dig. Inkommande telekabel är ofta lite grövre än resterande kablage.
Telekabeln kan komma in via markkabel och sedan upp på grunden och in i huset.
Där drogs det fram till ett första jack, sittande ex. på en yttervägg.
Leta upp telejacken och öppna dom, det kan hjälpa dig. Inkommande telekabel är ofta lite grövre än resterande kablage.
Se mitt svar tidigare, det sattes spolar vid central som "sensorer/avkännare" av strömförbrukning och var sedan kopplade till utrustning som kunde minska förbrukning/ koppla ifrån förbrukare t.ex. elpatroner om det skulle behövas.deadlock skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 420 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 420 inlägg
Liten fråga, varför behöver du veta var den går in?
Sen hade jag gått baklänges. Öppna telefonjacken och koppla loss allt. Gissar att den fasta telefonen inte används längre. Varken till telefoni eller data.
Så dra i kablarna och lyssna. Du kan prova att koppla ihop ändarna och sen mäta resistansen vid andra uttag och se om du har "nollmotstånd". Med lite tålamod kommer du hitta ett uttag/kabel som inte har kontakt med något annat. Gissningsvis så är det det första uttaget.
Förr hade man ofta första/enda uttaget i hallen. Elcentralen tror jag inte på.
Sen hade jag gått baklänges. Öppna telefonjacken och koppla loss allt. Gissar att den fasta telefonen inte används längre. Varken till telefoni eller data.
Så dra i kablarna och lyssna. Du kan prova att koppla ihop ändarna och sen mäta resistansen vid andra uttag och se om du har "nollmotstånd". Med lite tålamod kommer du hitta ett uttag/kabel som inte har kontakt med något annat. Gissningsvis så är det det första uttaget.
Förr hade man ofta första/enda uttaget i hallen. Elcentralen tror jag inte på.
Som sagt, ovanliga färger och ovanligt att dra tele i elskåp.
*Men* tele var extremt oreglerat en gång i tiden med Telias avlämningspunkt ute vid stolpen och vilda västern i mark och hus, så *allt är möjligt*
*Men* det är väldigt ovanligt att man drog telenät i "stjärna" ut från en central punkt. Istället brukar de bara vara en och samma kabel som går från uttag till uttag.
Så, om du hittar något telefonuttag överhuvudtaget i huset, öppnar det och kollar på kabelfärgerna så ser du nog något annat, Därefter kan man börja följa dem bakåt till det första uttaget som sedan generellt slutar med ett rör ut ur huset.
*Men* tele var extremt oreglerat en gång i tiden med Telias avlämningspunkt ute vid stolpen och vilda västern i mark och hus, så *allt är möjligt*
*Men* det är väldigt ovanligt att man drog telenät i "stjärna" ut från en central punkt. Istället brukar de bara vara en och samma kabel som går från uttag till uttag.
Så, om du hittar något telefonuttag överhuvudtaget i huset, öppnar det och kollar på kabelfärgerna så ser du nog något annat, Därefter kan man börja följa dem bakåt till det första uttaget som sedan generellt slutar med ett rör ut ur huset.
Ah ja det finns nog faktiskt en höngledning är kanske en gammal relefonledning. Vet bara att den inte används.
Jag hittade ett jack på övervåningen. På nedre plan hittade jag 2 doslock och bakom så hittar jag liknande kablar som jag skickade först. Kan det vara sp att den 3-färgade var npn kabel man hade till hands o valde att köra tele på 2 av dem kanske.
Jag hittade ett jack på övervåningen. På nedre plan hittade jag 2 doslock och bakom så hittar jag liknande kablar som jag skickade först. Kan det vara sp att den 3-färgade var npn kabel man hade till hands o valde att köra tele på 2 av dem kanske.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 420 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 420 inlägg
Tror nog att det är kopplingsdosor alternativt eluttag som inte används.
Telefonjacket ska du däremot titta mer i. Ta ut jacket och titta på kablarna och hur det är ihopkopplade. Gissar att det kommer en kabel med fyra delar i. Om du hittar ett uttag där det bara används två delar så är det antingen det första eller sista telefonjacket.
De där jacken fungerade så att inkommande signal till just det jacket var anslutna till de nedre pinnarna. De övre går vidare till nästa jack.
Telefonjacket ska du däremot titta mer i. Ta ut jacket och titta på kablarna och hur det är ihopkopplade. Gissar att det kommer en kabel med fyra delar i. Om du hittar ett uttag där det bara används två delar så är det antingen det första eller sista telefonjacket.
De där jacken fungerade så att inkommande signal till just det jacket var anslutna till de nedre pinnarna. De övre går vidare till nästa jack.





