Hej,

vi bor i ett sekelskifteshus på södermalm i Stockholm. Vi håller på att öppna upp för en dubbeldörr mellan sovrum och vardagsrum och stänga igen där den äldre dörren idag finns. Vi har tagit in ritningar från Stadsbyggnadskontoret samt läst på vad som kännetecknar en bärande strukturer och allt tyder på att den här väggen inte är bärande. Vi har fått OK från Styrelsen. Men vi är osäkra och vill ogärna chansa.

Vi har avlägsnat det yttre skiktet i väggen och är redo att börja jobba. Men jag vill dryfta frågan här ändå, för att minimera risk att grannen kommer ner genom taket. Vi har försökt att få hem konstruktörer men alla har tackat nej till "små jobb".

Väggen som det gäller är rödmarkerad på en av ritningarna. Oredigerad ritning bifogas också här.
Se bilder på vägg, samt ritningar. All återkoppling uppskattas väldigt mycket.

Stort tack på förhand.

B

• Person i skyddsutrustning tar bort en väggyta för dubbeldörr i sekelskifteshus, dammigt arbetsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg under renovering där yttre skiktet är avlägsnat, exponerande tegel och reglar, med skyddsplast.
    Skapa konto
  • Gammal ritning över lägenhetsplan i sekelskifteshus, med röd markering där väggändring planeras.
    Skapa konto
  • Ritning av en byggnad med markerad icke-bärande vägg i rött där en dubbeldörr ska öppnas i ett sekelskifteshus.
    Skapa konto
Allt tyder på att bjälklaget spänner parallellt med väggen. Generellt på sekelskifteshus är lägenhetsskiljande och bärande väggar murade i tegel el likv. Så det bör vara ok att ta ner.
Är du osäker ta dit en snickare som kan ha en tätare kontakt med konstruktör för bedömning.

• Gilla
ByggBjörnNr1
  • Laddar…
Utifrån bjälklagsritningen anser jag att den rödmarkerade väggen inte är bärande.
På bilden av väggen ser det dock lite konstigt ut upp mot taket - ser ut som kortändar på bjälkar tätt ihop? Är det en synvilla eller har du en bättre bild på det?

• Gilla
ByggBjörnNr1
  • Laddar…
L Linuka skrev:
Allt tyder på att bjälklaget spänner parallellt med väggen. Generellt på sekelskifteshus är lägenhetsskiljande och bärande väggar murade i tegel el likv. Så det bör vara ok att ta ner.
Är du osäker ta dit en snickare som kan ha en tätare kontakt med konstruktör för bedömning.
Tack för ditt svar. En gång i tiden, under husets första decennium var den här väggen en lägenhetsavskiljare som jag förstår det. Det framgår av ritningen. Man öppnade upp väggen och slog ihop lägenheterna under 60 talet är min gissning.

Ingenjören Ingenjören skrev:
Utifrån bjälklagsritningen anser jag att den rödmarkerade väggen inte är bärande.
På bilden av väggen ser det dock lite konstigt ut upp mot taket - ser ut som kortändar på bjälkar tätt ihop? Är det en synvilla eller har du en bättre bild på det?
Återkommer med bättre bild!

Här är en ny bild från imorse.

• Person med hörselskydd arbetar bakom genomskinlig plast inomhus vid en renovering.
    Skapa konto
Det var detta jag inte förstod på bilden..
Ser ut som ändträ eller är det en synvilla?

• Vägg med träreglar och möjlig synvilla av ändträ markerat med röd cirkel.
    Skapa konto

• Två personer i en dammig byggarbetsplats med plasttäcke och en stege i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Det är det här träet. Tjocka plankor.

• Tjocka träplankor lutade mot en vägg intill ett fönster.
    Skapa konto
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.