Hej, jag ropa hem en gammal bandsåg på Klaravik och nu skulle det vara kul att veta vad det är för gammal trotjänare.

• Gammal blå och grå bandsåg på pall, ute med röda och svarta byggnader i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
X Xenity skrev:
Hej, jag ropa hem en gammal bandsåg på Klaravik och nu skulle det vara kul att veta vad det är för gammal trotjänare.
@remdrivet kanske vet

Den var gammal. Gissningsvis drevs den av en remtransmission från början. Frihjulet gick väl på den utstickande axeländan utanför remskivan som är kvar och i så fall fanns det en remförare som flyttade remmen i sidled mellan frihjul och drivhjul.
Om den har kullager gissar jag på 1910-20-talet. Om den har babbitslager gissar jag att den är ännu äldre.
Remdrivet är troligen enda medlemmen här som möjligen kan identifiera den.

Hur som helst så ser den ovanligt välkonstruerad och välgjord ut för att vara av den här typen med delvis trästomme. Hela konstruktionen ser vettig ut och jag tror att det är en bra maskin som efter en mindre renovering och uppgradering med några hemgjorda skydd skall vara fullgod i 100 år till. Jag skulle inte tveka att ha den i yrkesbruk efter att ha moderniserat skydden.

Redigerat: Ser ut som kullager.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.