Hello

Har läst igenom arkivet om asbest i gammal rörisolering.

När dom installerade vår bergvärmepanna skar dom loss en del isolering och det som verkar ligga runt krökar och t-kopplingar ser ut som tomteskägg ungefär. Tycker inte precis det matchar beskrivningen av asbesthaltig isolering "hårt och vitt som gips ungefär".

Runt de raka delarna är det något mer lump/lin/tyg-liknande isolering. Allt är klätt i nån väv som är målad.

Verkar det troligt att tomteskägget är asbesthaltigt eller är det någon form av glasfiber ?

• Gilla
Norlander12
  • Laddar…
Staffans2000
Asbets är ett pulver som man rör ihop med vatten ungefär som cement.

Sannorlikt är det asbets du har som sitter ihop med gasbinda, den behöver inte alls vara hård utan mer som ett vitaktigt pulver.

Är det gammal glasfiber så gnistrar den om du riktar en lampa mot isoleringen samtidigt som du "bösar" lite med den. En mer masokistisk metod går bra att använda, gnugga in isoleringen i skinnet, lämpligtvis på känsliga ställen- kliar det våldsamt så är det glasull av en tidig sort.

OK. så det kan vara asbest i gasbindan utanpå glasfibern utan att jag ser det förräns jag skär och ett vitt pulver kommer ut. Kan inte se något sådant där förre rörmokaren varit och rivigt, men jag kanske skall göra med blöta handdukar runt där jag behöver öppna för att vara på den säkra sidan.

Tomteskägget är troligen glasull.

För att vara på den säkra sidan kan man skicka ett prov till www.fiberanalys.se/ så får man veta vad det är.

Prototypen

Staffans2000
Lilienberg skrev:
OK. så det kan vara asbest i gasbindan utanpå glasfibern utan att jag ser det förräns jag skär och ett vitt pulver kommer ut. Kan inte se något sådant där förre rörmokaren varit och rivigt, men jag kanske skall göra med blöta handdukar runt där jag behöver öppna för att vara på den säkra sidan.
Nej. Så menade jag inte.
Asbets användes mig veterligen bara i böjarna, men även där lindade man rören med gasbinda.
Ser du asbetsen så fattar du direkt att det inte är glasull.

Sammanfattning: har du ett vitaktigt material, fast eller som pulver som isolering är det asbets.

Jag kan då inte hitta något lager med vitt pulver (eller något i fast form) bara tunn papp och gasbinda över glasull.

Nu finns det rörböjar fårn alla decenier sedan 50-talet i mitt hus men just dom jag håller på att ge mig på verkar således vara asbestfria

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.