Jag har ett litet badrum om 3 m2 som skulle behöva renovering av ytskikt. I dagsläget finns enbart WC och handfat, men rummet är förberett för dusch i och med korrekt fall mot befintlig duschgolvbrunn. Det har dock aldrig funnits en dusch i utrymmet under de 20 år som huset funnits.
Mitt största bekymmer är att en av väggarna närmast golvbrunnen är en yttervägg där man satt in ett 60x60-fönster. Att duscha där golvbrunnen finns skulle innebära att man har ett fönster i våtrumszon 0, vilket känns som en väldigt dålig idé (befogat, eller?).
Nedan finns en enkel planskiss på utrymmet. Har ni goda råd på hur man löser dusch, WC och handfat i detta rum under följande förutsättningar:
- Platta på mark med vattenburen golvvärme = "omöjligt" att flytta golvbrunn eller övriga avlopp (eller?)
- Fönster i våtrumszon 0 = icke önskvärt (eller?)
- Duschkabin otänkbart (duschväggar är däremot helt ok
Personligen ser jag ingen annan lösning än att ta bort fönstret, men andra lösningar mottages tacksamt.
Mitt största bekymmer är att en av väggarna närmast golvbrunnen är en yttervägg där man satt in ett 60x60-fönster. Att duscha där golvbrunnen finns skulle innebära att man har ett fönster i våtrumszon 0, vilket känns som en väldigt dålig idé (befogat, eller?).
Nedan finns en enkel planskiss på utrymmet. Har ni goda råd på hur man löser dusch, WC och handfat i detta rum under följande förutsättningar:
- Platta på mark med vattenburen golvvärme = "omöjligt" att flytta golvbrunn eller övriga avlopp (eller?)
- Fönster i våtrumszon 0 = icke önskvärt (eller?)
- Duschkabin otänkbart (duschväggar är däremot helt ok
Personligen ser jag ingen annan lösning än att ta bort fönstret, men andra lösningar mottages tacksamt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Nog bara å ta bort fönstret å lägg fokus på bra ljus i badrum
Finns många sätt att skydda fönster vid dusch. Draperi, glasdörr/skiva, m.m. Det gäller att vara lite extra försiktig och hålla rent från vatten och fukt. Jag skulle aldrig ta bort ett fönster om jag vore i dina skor.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Växter kring/under studsmatta, förslag önskas tack.
Trädgård allmänt -
Hjälp önskas kring pelletsanläggning!
Ved, Pellets, Flis -
Anmäla hemförsäkring? Dolda fel? Åtgärda först? Hjälp önskas
Försäkringar -
Råd kring Vattenmantlad kamin önskas
Värme allmänt -
Tips på förankring av tillfällig vägg önskas
Planlösningar