M
Tack för hjälpen! Har fyllt på mineral nu och ska se om det blir bättre, men det smakar fortfarande lite sunkigt, men jag är inte helt 100 på att det är järn som smakar.
Konstigt att det uppstått exakt samtidigt som jag bytte luftinjektor. Såg att det var ca 30cm från toppen av filtret ner till massan, ska det vara mer?

Sunksmaken verkar uppstå när vattnet står stilla, mitt på dagen smakar vattnet nu precis som det ska, helt smaklöst.

Det vat ju inte nåt gött vatten där i filtret precis :)

Funderar på om det inte är dags att byta massan ändå.
 
Redigerat:
M
Eller är det bara så att vattnet får mer tid på sig att reagera med luften från luftinjektorn att det blir surt? Kanske bara behövs mer pH-mineral.

Får förhoppningsvis hem graderat lackmus i dagarna.
 
Nej vattnet blir inte surt i kontakt med syre, tvärtom.
Ibland tar inte vattnet all pH-massa med resultat att pH-massan inte försvinner och pH fortfarande är surt. Då kan man byta till en massan som löser sig bättre. Man kan ganska enkelt suga ur pH massan med en våtdammsugare. Fyll inte högre än 30cm så vidare du inte har en sugdysa på ventilen. Ser ut som ett litet durkslag.

Ja, det kanske är enklare att byta och fylla på med rätt pH massa.
 
M
Jag tror (eller vet) att jag har identifierat problemet med backspolningen.

Först och främst så är flödet för lågt, jag får ut ynka 6 liter per minut, kollat både vid avlopp och kran. Jag har ett riktigt bra tryck första 10-15 sekundrarna i kranen, sedan är det kass. Vet att flöde och tryck inte har så mycket med varandra att göra, men det är så det beter sig.

Hittade alla skräppåsar från när rörskojaren var här och bytte massan. Fann då att han hade använt 15kg 0,8-1,2mm sand, 5kg 3-5mm sand och ca 28L Birm (en säck).

Mängden sand är alldeles för stor och alldeles för liten kornstorlek. Hur stort problem detta har skapat är jag lite osäker på.
Risken är dock att det är för stor total volym massa i filtret, har för mig att massan inte får överstiga 50-60% av filtrets totala volym.

Hade även isär inloppet (kulventil med inlopp och utlopp där man väljer bypass eller service) från kontrollventilen och fann att det var alldeles fullt av gegga. Dock högst oklart om det är lera eller utfällt järn, det var helt luktfritt, kändes som blöt lera (eller lerbruk utan sand) i konsistensen men var rödare än lera.

Ska testa att köra filtret i bypass och se vad jag får för flöde då, men risken är väl att det kan vara skräp i hela ventilen som gör att jag får dåligt flöde även då.
Finger med rödaktigt, lera-liknande ämne som hittades i vattenfiltreringssystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en hand framför grov, våt lera som möjligen är utfällt järn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M
Fick ut ca 8 Liter per minut i bypass-läge.

Det jag då bävar för nu är ju att hydroforen är full av lera på botten :(
 
Hej, jag tog en liten semester.
Det räcker om du har 30cm från massans topp till ventilen.
Det såg inte så trevligt ut det där, det är nog lite lera tillsammans med järn. Du vill nog ha minst 20 liter per min vidbackspolning. Och minst 2 bar backspolningstryck. Stänger pumpen av sig under backspolning?
 
M
Hej!

Ja jag med, i alla fall från tråden :)

Att jag har för dåligt flöde, det har jag helt klart konstaterat. Har dock genom att höja pumpens till-/frånslagstryck samt rengöring av filtret som sitter i själva kontrollenheten av filtret i alla fall kommit upp så jag ligger någonstans runt 9-12l/min.

Nu tror jag nog att problemet är att det sitter en liten stackars nippel med en 12 eller 15mm gardenaslang som avlopp. Är nog ganska säker på att den typen av slang aldrig kommer kunna prestera 20l/min under normala förhållanden. Se bifogad bild för nippel.

Bild på filterkontrollenhet med 12 eller 15mm gardenaslang som nippel, indikerar lågt flöde i ett vattensystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har därför dragit en 22mm gardena som jag hade liggandes, men måste köpa en ny nippel för att kunna montera den på filtret. Den bör kunna öka flödet markant.

Har noterat att vattnet smakar mycket bättre nu på morgonen, men att det skulle kunna gå att få det bättre, vilket jag tror har med backspolningen att göra.

Ja - pumpen tar sig med lätthet upp till 4 bar innan den stänger av under backspolningen.

Det jag har rengjort nu är in och utlopp till filtret samt det filter som sitter på kontrollenheten som man skruvar på toppen av filtret.
Finns det något annat som går att rengöra utan att ta ur all filtermassa?

Spridarventilen i botten antar jag att man måste få ur all filtermassa för att kunna rengöra, eller rengörs den under backspolningen?
 
Redigerat:
Tror inte att nippeln är problemet, kommer du upp i ett sånt högt backspolningstryck är det nog massan som är körd. Troligen är den full av lera, det skulle förklara lukten. Leran gör också att birmen tappar sin funktion. Risken är stor att det är ett årligt massabyte som gäller för dig.
 
M
mogge_73 skrev:
Tror inte att nippeln är problemet, kommer du upp i ett sånt högt backspolningstryck är det nog massan som är körd. Troligen är den full av lera, det skulle förklara lukten. Leran gör också att birmen tappar sin funktion. Risken är stor att det är ett årligt massabyte som gäller för dig.
Njae - den behöver nog inte vara problemet, men du kan nog aldrig få ut 20l/min ur en 12mm gardena-slang, men för att kunna använda grövre slang så behöver jag en större nippel.

Det leraktiga på tidigare bilder är inte direkt från massan utan något klet som fanns i inloppet till filtret. Men delvis så lär ju det även finnas i massan så klart. Lera är dock väldigt lätt att spola bort från sand och grus, så jag är inte med på varför den skulle sitta fast i massan riktigt :)
 
Birm är en katalytisk massa som oxiderar järnet, om det sitter organisk material runt birmen, tappar den sin effekt att fälla ut järnet. Det kan räcka med att tömma ur och skölja rent massan och sedan fylla på igen.
 
M
Ja exakt - det jag tänkte var att om man får lite bättre flöde så kanske massa sköljs någorlunda ren ändå :)
Annars blir det nog ny massa :)
 
Låter bra tycker jag! 👍
 
Marcussjogren skrev:
Njae - den behöver nog inte vara problemet, men du kan nog aldrig få ut 20l/min ur en 12mm gardena-slang, men för att kunna använda grövre slang så behöver jag en större nippel.

Det leraktiga på tidigare bilder är inte direkt från massan utan något klet som fanns i inloppet till filtret. Men delvis så lär ju det även finnas i massan så klart. Lera är dock väldigt lätt att spola bort från sand och grus, så jag är inte med på varför den skulle sitta fast i massan riktigt :)
Jo det kan du faktiskt få, Om du pillar bort den vinkeln, så kan jag ge mig fan på att det sitter en strypbricka/packning i gummi som har endast 4 mm öppning, och trots den så ska filtret ha kanske 15-20liter i minuten, så dimensionen på slangen är inte problemet....
 
20/min i sekunden= 0,3/ls i normflöde och det går utmärkt att uppnå det via ett 8mm curör om sträckan är kort.
 
M
Blund skrev:
Jo det kan du faktiskt få, Om du pillar bort den vinkeln, så kan jag ge mig fan på att det sitter en strypbricka/packning i gummi som har endast 4 mm öppning, och trots den så ska filtret ha kanske 15-20liter i minuten, så dimensionen på slangen är inte problemet....
Det är helt korrekt, men den strypningen är i något mjukt gummi som du säger, så den utvidgas nog till viss del av trycket. Och visst har du rätt i att strypningar har liten påverkan på korta avstånd och det kan hända att det hade funkat bra med min klena gardena-slang egentligen, men eftersom jag har problem så kändes det ju vettigt att göra rätt :-)
Är ju ändå 8-9m slang.

tyvärr så hjälpte inte detta flödet något alls, så nu har jag fortsatt felsökningen och sett att det sitter en böj precis på utloppet från hydroforen som är i galvat stål. Planen är därför att byta ut detta så jag får nytt och fräscht för tilloppet till filtret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.