Hittills har jag inte haft anledning att fundera, men 14 kvm bastupanel och 40 meter dörrfoder skall på plats, så varför inte en spikpistol tänker jag. Kompressor finns, men vad skall jag välja bland en 400-kronorsvariant på Jula, 250 kr på Biltema eller 495 (CoTech) resp 1195 (Besco) på Clas O?

Kommer det funka att spika 15 mm panel och lite foder eller blir jag bara besviken och förbannad?
 
Jag kan rekommendera Bescon, har spikat massor med en sådan.
Nu såg jag i senaste JULA-katalogen att dom har en SENCO dyckertpistol för under tusenlappen.
 
Totte_S
Det jag och flera med mig konstaterat är att de billigaste pickorna fungerar skapligt om man undviker de modeller som även kan skjuta klammer, eftersom de pickorna gärna ger onödig fula slagmärken. Du får reglera trycket på kompressorn, eftersom de flesta billigare inte är justerbara. (Jag har ca 3 bar för att få lagom försänkt)
Jag hade med facit i hand (kommer åtgärdas ;-) köpt en dyckertpistol som tar lite grövre dyckert. Kommer inte ihåg exakta dimensioner, men tror de billigare pickorna hanterar ca 1,2 mm grova dyckert, sedan finns snäppet grövre, närmare 2mm tror jag. Någon lär väl rätta mig om jag har fel. Internationellt tror jag de kallas 18 resp 15 gauge. Den grövre modeller har jag aldrig sett som billig (dvs under 1000 spänn)
Till takpanel känns det lite klent med den jag har, men till väggar duger det nog om panelen inte är för kraftig.

Kollade upp lite;
Finns 15, 16 och 18 gauge. Enligt Gunnebo som gör spik motsvarar det:
15=1,85 mm (Denna storlek är 21 graders)
16=1,57mm
18=1,2mm
 
Det blev så att jag köpte en på Jula för 395 kr, som tar 18 Gauge. Nu har jag fäst upp dörrfoder till 3 dörrar och är faktiskt nöjd (än så länge....). Efter helgen kommer 15 kvm bastupanel som skall spikas upp så ny recension kommer efter den erfarenheten. Nu skall sägas att jag inte har någon erfarenhet av andra spikpistoler så jämförelsen haltar. Med en bra kap- och gersåg och en sån här är foder och socklar inget problem. Jag som handjagat med såg och dyckert på halva husets foder och socklar redan.....
 
Totte_S
Vilken dimension har din bastupanel? Det ska bli intressant att se hur du tycker den sitter. Vi har en hiskelig massa väggpanel 15mm tjock, 70-115 bred som är spikad av snickaren med 16 gauge. Tycker det känns som ganska stor skillnad bara på 0,4mm tjockare dyckert.
Till takpanel vet jag inte om jag vågar använda 18 gauge, men det får väl bli ett inköp till.
 
Min polare spikade takpanel med 18 gauge, det gick inte så bra. Taket är på väg ner fläckvis.
 
Wigert skrev:
Det blev så att jag köpte en på Jula för 395 kr, som tar 18 Gauge. Nu har jag fäst upp dörrfoder till 3 dörrar och är faktiskt nöjd (än så länge....). Efter helgen kommer 15 kvm bastupanel som skall spikas upp så ny recension kommer efter den erfarenheten. Nu skall sägas att jag inte har någon erfarenhet av andra spikpistoler så jämförelsen haltar. Med en bra kap- och gersåg och en sån här är foder och socklar inget problem. Jag som handjagat med såg och dyckert på halva husets foder och socklar redan.....
Antagligen samma pistol som jag köpte. Har skjutit upp över 100m foder, sockel, hålkäl, etc. med den. Är helnöjd :).
 
Totte_S
bax skrev:
Min polare spikade takpanel med 18 gauge, det gick inte så bra. Taket är på väg ner fläckvis.
Det är första konkreta exemplet jag hört som bekräftar farhågorna. Jaja, blir väl en import från USA av en 15 eller 16 gauge. Trist att att behöva efterspika.
 
Nu ser jag ju att trådskaparen redan införskaffat pickan, men jag vill ändå tipsa om att; OM man bestämt sig för Julas variant, PowerCraft tror jag de heter, så ska man ta en tur till Ö&B som säljer dessa mycket billigare (exakt samma!). Jag köpte en klammerpistol (199) och en dyckertpicka (249). Är fortfarande nöjd med bägge. ;-)
 
vespaman skrev:
Nu ser jag ju att trådskaparen redan införskaffat pickan, men jag vill ändå tipsa om att; OM man bestämt sig för Julas variant, PowerCraft tror jag de heter, så ska man ta en tur till Ö&B som säljer dessa mycket billigare (exakt samma!). Jag köpte en klammerpistol (199) och en dyckertpicka (249). Är fortfarande nöjd med bägge. ;-)
Indeed... Jag såg samma picka på Ö&B bara nån vecka efter att jag köpt min på Jula. Man blir så förb......
 
vespaman skrev:
Nu ser jag ju att trådskaparen redan införskaffat pickan, men jag vill ändå tipsa om att; OM man bestämt sig för Julas variant, PowerCraft tror jag de heter, så ska man ta en tur till Ö&B som säljer dessa mycket billigare (exakt samma!). Jag köpte en klammerpistol (199) och en dyckertpicka (249). Är fortfarande nöjd med bägge. ;-)
Tack för denna onödiga information...... Störande hög marginal för Jula på den varan.

när det gäller takpanelen blir det spännande efter era synpunkter om dimensioner på dyckert. Panelen är 15x60 så det blir mycket spik, samt att den bara är 190 cm längder med 4 reglar.

Fortsättning följer.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.