Hej!
Vi har tittat på och besiktat ett hus som vi gärna vill ha..
Så upptäckte min sambo till sin förfäran att det inte finns "ett vettigt bredband" fiber är draget och kopplat till hela samhället utom det område "vårt" hus ligger i.

Det vi kan få verkar vara adsl 30, alternativet är ju att gräva fiber. Men vi vill ju såklart kanske inte ut med den kostnaden det första vi gör när vi köper vårt första hus!

Vad har NI för erfarenheter av adsl och finns det några andra -snabbare- alternativ?

Och vad kan det kosta att gräva in fiber, själva kabeln och allt sådan finns på kommunen. det är ju bara det att allt ska ner i backen också och kopplas in!
Vad kan det kosta!?
Fiber finns vad vi vet åtminstone ca 300 meter från huset!

Jag vill verkligen inte ge upp detta hus pga bredbandet :/ så jag söker förtvivlat hjälp!!
 
Skulle ni inte klara er med Adsl 30 menar du?
Dessutom om det finns i området så kommer det säkert till er med.
 
ADSL fungerar toppen. Självklart är det inte fiberhastighet upp och ner men streaming av filmer och så vidare fungerar utan några som helst problem. Jag kör BBB 24 mbit.
Att ett köp av hus som ni båda gillar faller pga av avsaknaden av fiber känns extremt korkat (ursäkta uttrycket).

Vad är det som "kräver" fiber som din sambo pysslar med ? ;-)
 
Att dra i fiber bygger på att det finns en leverantör som är villig att göra det. Om det är 300 meter att gräva är det troligen inte ekonomiskt görligt att betala det själv. Det handlar förmodligen om i storleksordningen minst 100000 kr.

Det rimliga alternativet är att ni går ihop i grannskapet och begär in offerter för vad det skulle kosta att dra in till området. Vi gjorde det tidigare i år med förutsättningarna att anslutningspunkten fanns i huvudgatan som passerar vårt kvarter. Kostnaden per hushåll var ca 16000 kr och för att det skulle vara aktuellt var det nödvändigt att 20 av ca 50 hushåll anslöt sig i första rundan. I slutändan tror jag vi blev 23 som anslöt oss.

Annars tycker jag ADSL 30 låter som ett helt OK alternativ förutsatt att ni inte har för långt till telestationen och att det finns ledig kapacitet där. Kolla det noga först. Med tanke på utbyggnadstakten för fiber är det rätt sannolikt att ni kommer att få fiber inom en femårsperiod.
 
Har ni kollat vilken hastighet ni kan få på ADSL? Själv bor jag i ett villaområde i en tätort, men det är 5,5 km till stationen så jag kommer bara upp i ca 3,2Mbit/s. Det trodde inte jag när jag flyttade hit.
 
Kontakta den operatör som har fibernätet i närheten. Kanske dom är villiga att ansluta er, eller åtminstone har planer för ert område.

Det är sällan "bara" att ansluta sig till en existerande fiber, men man vet aldrig.
 
Carl_Elvis skrev:
Har ni kollat vilken hastighet ni kan få på ADSL? Själv bor jag i ett villaområde i en tätort, men det är 5,5 km till stationen så jag kommer bara upp i ca 3,2Mbit/s. Det trodde inte jag när jag flyttade hit.
Jag bor med liknande förhållanden. Fick bara upp "hastigheten" till 3 Mbit/s.
Men så lade modemet av och jag köpte ett nytt.
Då fick jag plötsligt 6 Mbit/s.
Det gamla ADSL-modemet var alltså en flaskhals.

Så testa med ett annat modem!
 
Akahigi
Kolla vilken hastighet ni får med 4G. Går att se på resp leverantörs hemsida.
 
Akahigi skrev:
Kolla vilken hastighet ni får med 4G. Går att se på resp leverantörs hemsida.
4G är under gynnsamma förhållanden riktigt bra hastighet på. Dock beror det mycket på hur många som är uppkopplade (ju fler som skaffar ju lägre hastighet) samt lider av vissa stabilitetsproblem vad jag förstår det som. Vilket känns troligt då det inte är en "fast" uppkoppling.
 
Akahigi
Felde skrev:
4G är under gynnsamma förhållanden riktigt bra hastighet på. Dock beror det mycket på hur många som är uppkopplade (ju fler som skaffar ju lägre hastighet) samt lider av vissa stabilitetsproblem vad jag förstår det som. Vilket känns troligt då det inte är en "fast" uppkoppling.
Trodde jag med, sen testade jag bredbandsbolagets 4g router m Telenor och då åkte adsl ut.

Lägre Ping, högre hastighet (28mbit stabilt). Centrala Malmö detta...
 
  • ImageUploadedByTapatalk HD1348652788.407903.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Akahigi
Kör också VPN till jobbet och den kraschar mer sällan med 4G.
 
KnockOnWood skrev:
Jag bor med liknande förhållanden. Fick bara upp "hastigheten" till 3 Mbit/s.
Men så lade modemet av och jag köpte ett nytt.
Då fick jag plötsligt 6 Mbit/s.
Det gamla ADSL-modemet var alltså en flaskhals.

Så testa med ett annat modem!
Är lika nytt som abonnemanget, bara nåt år. Borde väl dessutom synas skillnad när leverantören mäter från sitt håll då?
Tyvärr är Telia inte intresserade av frågor om att uppgradera kopparnätet, då det är Skanacon (el vad de nu heter) som äger det sedan ett antal år. Dessa i sin tur talar inte ens med slutkund. Meh...
 
4G är inte så tokigt än så länge. Jag har provat Telia här ute i obygden med nästan ingen signal alls och fick typ 3-4 Mbit. I Visby med halvbra signal blev det runt 15 Mbit/s.

Det är i alla fall ett alternativ tills dess det går att få fiber.
 
Ja 4G ser bra ut så långt. Hur det blir när fler ansluter sig är svårare att sia om. Den största brasklappen tycker jag inte är teknisk dock, utan ekonomisk/politisk. För att citera VD för Tele2:

"Trots priskriget på den svenska marknaden i våras är Mats Granryd övertygad om att han kan ta mer betalt för datatrafiken.
– Ja, det är jag. I USA betalar kunderna mellan fem och tio gånger mer för datatrafiken än här."

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article3536351.ece

Eftersom det är teleoperatörerna som rullar ut 4G (och andra liknande tekniker) och de ser sina kassakor mobilsamtal samt SMS sina allt mer så är de på jakt efter nästa stora inkomstkälla. Och de det ser är datatrafik. Därav alla begränsningar i trafik, konstiga abonemang osv. osv. De har vant sig vid att kunna skära guld med täljkniv och f-n ta den som försöker stoppa dem. Det samma är sant (fast till mindre del) för ADSL dvs. fast telefoni. Det är för det mesta samma aktörer med samma historia.

Så är det inte i ISP/fiber branschen. De har redan vant sig vid att bara vara en bitpipe på en komodiserad marknad och är vana vid att leva med de marginaler de har idag. Det är därför som stadsnät med konkurrens (som Göteborg Energi/Karlskrona m.m) kan leverera en så mycket bättre tjänst till ett så mycket bättre pris.

Så, vi får se. Den "politiska" risken, dvs leverantörernas grad av missnöje med den rådande ordningen, är något man skall ta med i beräkningen om man väljer mellan fiber och 4G.
 
Akahigi
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja 4G ser bra ut så långt. Hur det blir när fler ansluter sig är svårare att sia om. Den största brasklappen tycker jag inte är teknisk dock, utan ekonomisk/politisk. För att citera VD för Tele2:

"Trots priskriget på den svenska marknaden i våras är Mats Granryd övertygad om att han kan ta mer betalt för datatrafiken.
– Ja, det är jag. I USA betalar kunderna mellan fem och tio gånger mer för datatrafiken än här."

[länk]

Eftersom det är teleoperatörerna som rullar ut 4G (och andra liknande tekniker) och de ser sina kassakor mobilsamtal samt SMS sina allt mer så är de på jakt efter nästa stora inkomstkälla. Och de det ser är datatrafik. Därav alla begränsningar i trafik, konstiga abonemang osv. osv. De har vant sig vid att kunna skära guld med täljkniv och f-n ta den som försöker stoppa dem. Det samma är sant (fast till mindre del) för ADSL dvs. fast telefoni. Det är för det mesta samma aktörer med samma historia.

Så är det inte i ISP/fiber branschen. De har redan vant sig vid att bara vara en bitpipe på en komodiserad marknad och är vana vid att leva med de marginaler de har idag. Det är därför som stadsnät med konkurrens (som Göteborg Energi/Karlskrona m.m) kan leverera en så mycket bättre tjänst till ett så mycket bättre pris.

Så, vi får se. Den "politiska" risken, dvs leverantörernas grad av missnöje med den rådande ordningen, är något man skall ta med i beräkningen om man väljer mellan fiber och 4G.
Fast: 4G har ju ingen installationskostnad... Måste man gräva går ju fiber aldrig att räkna hem. (Väl?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.