Jag skulle jämföra träfiberisolering med cellulosa inför eventuella renoveringar men de verkar som icell har försäljningsförbud.
Finns de andra bra leverantörer av cellulosaskivor eller är de att vänta tills det eventuellt löst sig som gäller? De verka ligga betydligt bättre i pris än Hunton.
Finns de andra bra leverantörer av cellulosaskivor eller är de att vänta tills det eventuellt löst sig som gäller? De verka ligga betydligt bättre i pris än Hunton.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Vi har cellolusa från ekovilla i vårt hus på övervåningen. Det är finskt och innehåller borsalter (vissa väljer bort den för boret). Finns en del återförsäljare här i Sverige.
Vår undervåningen är isolerad med Huton träfiber. Jag tycker cellulosan var trevligare att jobba med.
Vår undervåningen är isolerad med Huton träfiber. Jag tycker cellulosan var trevligare att jobba med.
Verkar vara för både lösullen och iCell skiva..
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...d-aterkallelse-och-andra-beslut/icell-losull/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ud-aterkallelse-och-andra-beslut/icell-skiva/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...d-aterkallelse-och-andra-beslut/icell-losull/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ud-aterkallelse-och-andra-beslut/icell-skiva/
Jag lyckades inte hitta någon återförsäljare när jag googlade utan bara företag som installerade ekovillan tyvärr. Var köpte du de?U Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
82kr/kvm 45mm så ungefär samma pris som när vi köpte Hunton när vi isolerade nedervåningen året innan.J Jnyman skrev:
Tror Hunton är billigare idag än vad vi betalade 2021, då var det lite bökigt att få tag på. Slutade med att vi fick beställa hela pallar via lokala XL-bygg. Nu finns det ju att beställa från Bauhouse och Byggmax till lägre priser.
Det är dock skönare att arbeta med cellulosa då det går att skära med vanlig isolerkniv. Sågar man träfiber med fogsvans lossnar det delar och det går inte skära med kniv, så slutade med att jag kapade med sågbord eller cirkelsåg, vilket dammade en hel del. Vi har timmerväggar bakom och cellulosan var mer förlåtande om underlaget är ojämnt och går att trycka ihop lite mer om det är för tjockt, medans träfibern fick man karva, jobba och forma delarna mer efter underlaget (man vill ju inte ha luftfickor eller att skivorna bågnar).
Redigerat:
👍 Tack för bra info som är svår annars att hitta, eller tänka på när man bara surfar runt och letar mtrl, priser och återförsäljare.
Vi har ett gammalt hus där inget följer std, eller är rakt och slätt, så detta är oerhört värdefull kunskap.
Jag tolkar det som att Hunton påminner om en "light"-variant av treetex eller asfaboard?
Vi har ett gammalt hus där inget följer std, eller är rakt och slätt, så detta är oerhört värdefull kunskap.
Jag tolkar det som att Hunton påminner om en "light"-variant av treetex eller asfaboard?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Som en luftigare tretex är väll typ ganska bra beskrivet.Oldboy skrev:
👍 Tack för bra info som är svår annars att hitta, eller tänka på när man bara surfar runt och letar mtrl, priser och återförsäljare.
45mm är ganska flexibel och går lixom att böja utan att den bryts, men den går inte komprimera eller trycka ihop särskilt mycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg