Mikael_L>Men... Varför skulle man ens bry sig om att anmäla att man renoverat sin anläggning?
Inte vet jag, men elmont skrev Färdiganmälan till nätägaren görs bara vid nya/ändrade "anläggningar"
Vilket jag tolkade som att det även kunde krävas vid ändring.
Och jag blev nyfiken vilka förändringar som kunde avses ...
Det påverkar knappast leverantören för fem öre. Och färdigställandeintyg innebär faktiskt bara mer jobb för elektrikerna så varför skulle de vilja se till att skicka in sådant?
Till liten del påverkas iofs nätägaren ifall man byter uppvärmningssätt från elvärme till värmepump, och kanske lite andra grejer med...
Men jag håller med, i stort sett kommer dom nog inte att märka någon större påverkan på sitt nät så länge man gör sånt som är "normalt" i villor.
På den föranmälan vi skickade in så skulle det anges uppvärmingsätt, och då fanns det bl.a. el, värmepump och ej eluppvärmning bland de 9 alternativen. Vidare ville dom veta installerad uppvärmningeffekt samt installerad motoreffekt + effekt på största motorn.
Så rätt hyfsat detaljerad info ville dom ha. (som vi inte kunde erbjuda just nu, heller.. )
Effektuppgifterna vill dom ha för statistik och nätdimensionering, enl deras utsago.
Som sagt, jag är bara lite nyfiken...
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.